Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Ammatillinen koulutus
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Ammatillinen koulutus
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Toimeenpano ja valvonta
Osaamisalan valintainfo
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Ohjauspalvelut Tredussa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ykkösten vanhempainilta
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillinen koulutus
OPON TUNTI Seija Mäntynen
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Kahden tutkinnon polku
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Saimaan ammattiopisto Sampo
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Väyläopintoihin ohjautuminen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke

TUTKINNON RAKENNE 180 osp 35 10 135 Yhteiset tutkinnon osat, YTO max. 560 tuntia Tutkinnon laajuus 180 osp max. 2870 tuntia / 3 vuotta Vapaasti valittavat tutkinnon osat, VTO 35 10 osp max. 150 tuntia Vuoden aikana saavutettu osaaminen vastaa 60 ospia. Opinnot kestävät keskimäärin 3 vuotta. Osaamisen tunnistamisen ja yksilöllisten opintopolkujen kautta opiskeluaika lyhenee. 10 Ammatillisia tutkinnon osia Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvia tutkinnon osia Yhteisiä tutkinnon osia tai lukio-opintoja Jatko-opintovalmiuksia tai ammatillista kehittymistä tukevia opintoja Työkokemuksen kautta hankittuun osaamiseen perustuva yksilöllinen tutkinnon osa 180 osp 135 Ammatilliset tutkinnon osat, ATO 135 osp max. 2160 tuntia sisältää työssäoppimista vähintään 30 osp Kattavuus = Kuinka suuren osan tutkinnon suorittaneen ammattitaidon kokonaisuudesta kyseinen osa muodostaa Tutkinnon osien osaamispisteet määräytyvät sen mukaan mikä niihin sisältyvän osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys on suhteessa koko tutkinnon ammattitaitovaati- muksiin ja osaamistavoitteisiin. Vaikeusaste = tutkinnon osan vaikeus verrattuna muihin saman tutkinnon osiin Merkittävyys = tutkinnon osan tärkeys työmarkkinoille osallistumisen, toiselle tutkintotasolle etenemisen tai sosiaalisen integraation kannalta

toteutusaika 8.8.-25.8.2017 (3 viikkoa) kohti ammattia -jakso 5 osp = 84 h toteutusaika 8.8.-25.8.2017 (3 viikkoa) Jakson tavoitteena on tukea opintoihin kiinnittymistä henkilökohtaistamista oppimisen ohjaamista ja yksilöllisten polkujen rakentamista. Jakso jakautuu ammatillisiin ja yto -opintoihin ammatilliset tutkinnon osat 65 h yhteiset tutkinnon osat 16 h ohjaus- ja tukipalvelut 3 h

Ohjaus- ja tukipalvelut 3 h jakson sisällöt Ammatilliset tutkinnon osat 65 h Yhteiset tutkinnon osat 16 h turvallisuus ammattiin opiskelu alaan tutustuminen opetussuunnitelma opiskelijoiden osallisuus lähtötasokartoitukset hops / henkilökohtaistaminen tieto- ja viestintätekniikka (tvt) kielet matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (malu) elämänhallinta Ohjaus- ja tukipalvelut 3 h Esittäytymiset ja infot: opiskeluhuolto, opintosihteerit, opiskelijaruokailu ja kahvilapalvelut, seurakunta, opot, ohjaavat opettajat, opiskelijatoiminnan ohjaaja

Turvallisuus suosituskesto 5 h / 65 h, tiimipäällikkö sisältö: pelastussuunnitelma poistumistiet kampuskohtainen kierto, evakuointi- ja kokoontumispaikat uhkatilanteet toimiminen hätätilanteessa  

Ammattiin opiskelu, alaan tutustuminen suosituskesto 17 h / 65 h sisältö: työvälineet ja työvaatesovitukset ammattietiikka ja työpaikan pelisäännöt työpaikkakäynnit, yritysten vierailut (6 h) opiskelijan opas alakohtainen työturvallisuus työkyvyn ylläpitäminen, työhyvinvointi, työergonomia ja työkykypassin esittely 6 h sisältyy elämänhallinta-osioon

Opetussuunnitelma suosituskesto 30 h / 65 h sisältö: tutustuminen opetussuunnitelman yhteiseen osaan opetussuunnitelma ja opetuksen toteuttamissuunnitelma oppimisen tavat yksilölliset polut ja hops-keskustelut, henkilökohtaistaminen arviointi osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ammattiosaamisen näytöt / tutkintotilaisuudet

opiskelijoiden osallisuus suosituskesto 10 h / 65 h sisältö: itsetuntemus, oppimistyylit, motivoituminen opiskelijoiden oikeudet opiskelijoiden vastuut ja velvollisuudet vaikutusmahdollisuudet; opiskelijakuntatoiminta kansainvälisyys

lähtötasokartoitukset suosituskesto 2 h sisältö: matematiikka äidinkieli englanti kartoitusten jälkeen tukitoimien suunnittelu yhteistyössä: ammatilliset + ytot + ohjaavat opettajat Kohti ammattia -jakson aikana yhteinen tapaaminen, jossa ryhmäkohtaisesti kootaan havainnot, tuen tarpeet ja suunnitellaan tukitoimet. hojksin laadinta aloitetaan, pohjalla hops-keskustelut + lähtötasotestit + havainnot

hops / henkilökohtaistaminen suosituskesto 30 min/opiskelija sisältö: Opiskelija täyttää hops-lomakkeeseen tiedot ohjauskeskustelua varten tarkistaa omat henkilötiedot ja huoltajan tiedot harrastukset, luottamustehtävät, erityistaidot ja -vahvuudet aikaisempi tutkinto ja lisäkoulutus kokemus työelämästä -> ohjauskeskustelut

Tieto- ja viestintätekniikka 6 h (2 x 3 h paketti) sisältö: tvt-sipuli Wilma Office 365 Moodle tunnusten jakaminen loput 10 h toteutetaan ensimmäisessä moduulissa

ohjaus- ja tukipalvelut Jaksolle sijoitettavat ohjaus- ja tukipalvelut: opiskeluhuolto: minimissään 45 minuuttia, mukana psykologi + kuraattori + terveydenhoitaja + ryhmänohjaaja, toteutus 2. ja 3. viikon aikana opintosihteerien info 1. viikolla (opiskelijakortit ym.), enintään 30 minuuttia opiskelijaruokailu ja kahvilapalvelut: info 1. viikon alkuun, enintään 30 minuuttia, tieto saatavilla myös myöhemmin aloittavilla opiskelijoilla seurakunnan info, enintään 30 minuuttia, sisältyy elämänhallinnan kokonaisuuteen opojen ja ohjaavien opettajien käynnit sovitaan ryhmänohjaajien kanssa opiskelijatoiminnan ohjaaja sopii käynnit ryhmänohjaajien kanssa

ohjeistusta ryhmänohjaajalle toiminnallisuus toteutuksissa vinkkejä toteutukseen esim. menetelmäpankista http://mpankki.dy.fi/index.php/Menetelm%C3%A4pankki alalle luonteenomaista tekemistä erilaisissa oppimisympäristöissä koko jakson ajan opiskelijalähtöisyys ja opiskelijoiden aktivoiminen, palvelee myös opiskelijoiden toisiinsa tutustumista ryhmänohjaajan muistilista