Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
MOTIVAATIO.
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TET =Työelämään tutustuminen
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg. Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg.
TET =Työelämään tutustuminen
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Menestys tiimityön kautta
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa. Palapelitekniikan vaikutus ryhmän toimintaan motivaatioon ja asenteisiin. Suvi Vaahto Jyväskylän yliopisto Kemian laitos

Taustoja Tämä tutkielma pohjautuu Roger ja David Johnsonien yhteistoiminnallisen oppimisen viiteen perusperiaatteeseen Positiivinen keskinäinen riippuvuus Kannustava vuorovaikutus Yksilöllinen vastuu Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Toiminnan ja oppimisen yhteinen pohdinta Tutkijoiden näkemys perustuu sekä motivaation että sosiaaliseen yhteenkuuluvuuden vahvistamiseen 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Miten tutkimus suoritettiin? Tutkimuksessa suunniteltiin yhteistoiminnallinen opetuskokonaisuus Toteutettiin palapelitekniikalla Tehtävänannossa pyrittiin ottamaan huomioon kaikkien ryhmän jäsenten tarpeellisuus Tutkimus suoritettiin yhdellä lukion kemian 1-kurssilla Oppilailla teetettiin kolme kyselyä Alkukysely Asiantuntijaryhmäkysely Loppukysely 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Miksi ryhmätöitä on hyvä käyttää opetuksessa? Oppilaat oppivat puhumalla Kysyminen Neuvominen Perusteleminen Sosiaalisten taitojen opettelu Jokaiselle perustaidot elämään Opiskelu- ja työelämän vaatimukset Erilaisuuden hyväksyminen 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Millaisia ongelmia ryhmätöissä esiintyy? Vapaamatkustus! Ryhmä ei toimi, työskentely hidasta Erimielisyydet, ratkaiseminen hankalaa Ryhmän ulkopuolelle jääminen Kaikkien mielipiteitä ei kuunnella 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Miten yhteistoiminnallinen ryhmätyö eroaa perinteisestä ryhmätyöstä? Yhteistoiminnallisessa ryhmätyössä arvioidaan oppimistavoitteiden lisäksi vuorovaikutustaitoja Yhteistoiminnallisessa ryhmätyössä pyritään luomaan tilanne, jossa kaikkien ryhmän jäsenten panosta tarvitaan ryhmätyön valmistumiseen Tehtävänanto Tehtävän rakenne Roolit Arviointi 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Millaisia tuloksia yhteistoiminnallisuudella on saavutettu? Motivaatio ja asenteet paranevat Toiminnan tehokkuus kasvaa Ryhmissä esiintyvät vuorovaikutukset muuttuvat positiivisempaan suuntaan Oppimistulokset paranevat 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 1. Ryhmän yhteishenki 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa. 2 Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 2. Positiivinen riippuvuus 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa. 3 Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 3. Tasapuolinen työskentely 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Miten oppilaat kokivat yhteistoiminnallisen työskentelyn? Mistä pidit palapelitekniikassa? ”Sai itse olla opettaja, ja muut kuuntelivat ja halusivat oppia. Se tuntui kivalle, kun tunsi itsensä tarpeelliseksi.” Miten kotiryhmä toimi mielestäsi? ”Juoksi esteiden yli, tuhosi vihollisen täydellisesti. Perusvihree.” 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi

Kiitos mielenkiinnosta! 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi