Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa. Palapelitekniikan vaikutus ryhmän toimintaan motivaatioon ja asenteisiin. Suvi Vaahto Jyväskylän yliopisto Kemian laitos
Taustoja Tämä tutkielma pohjautuu Roger ja David Johnsonien yhteistoiminnallisen oppimisen viiteen perusperiaatteeseen Positiivinen keskinäinen riippuvuus Kannustava vuorovaikutus Yksilöllinen vastuu Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Toiminnan ja oppimisen yhteinen pohdinta Tutkijoiden näkemys perustuu sekä motivaation että sosiaaliseen yhteenkuuluvuuden vahvistamiseen 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Miten tutkimus suoritettiin? Tutkimuksessa suunniteltiin yhteistoiminnallinen opetuskokonaisuus Toteutettiin palapelitekniikalla Tehtävänannossa pyrittiin ottamaan huomioon kaikkien ryhmän jäsenten tarpeellisuus Tutkimus suoritettiin yhdellä lukion kemian 1-kurssilla Oppilailla teetettiin kolme kyselyä Alkukysely Asiantuntijaryhmäkysely Loppukysely 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Miksi ryhmätöitä on hyvä käyttää opetuksessa? Oppilaat oppivat puhumalla Kysyminen Neuvominen Perusteleminen Sosiaalisten taitojen opettelu Jokaiselle perustaidot elämään Opiskelu- ja työelämän vaatimukset Erilaisuuden hyväksyminen 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Millaisia ongelmia ryhmätöissä esiintyy? Vapaamatkustus! Ryhmä ei toimi, työskentely hidasta Erimielisyydet, ratkaiseminen hankalaa Ryhmän ulkopuolelle jääminen Kaikkien mielipiteitä ei kuunnella 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Miten yhteistoiminnallinen ryhmätyö eroaa perinteisestä ryhmätyöstä? Yhteistoiminnallisessa ryhmätyössä arvioidaan oppimistavoitteiden lisäksi vuorovaikutustaitoja Yhteistoiminnallisessa ryhmätyössä pyritään luomaan tilanne, jossa kaikkien ryhmän jäsenten panosta tarvitaan ryhmätyön valmistumiseen Tehtävänanto Tehtävän rakenne Roolit Arviointi 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Millaisia tuloksia yhteistoiminnallisuudella on saavutettu? Motivaatio ja asenteet paranevat Toiminnan tehokkuus kasvaa Ryhmissä esiintyvät vuorovaikutukset muuttuvat positiivisempaan suuntaan Oppimistulokset paranevat 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 1. Ryhmän yhteishenki 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa. 2 Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 2. Positiivinen riippuvuus 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa. 3 Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 3. Tasapuolinen työskentely 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Miten oppilaat kokivat yhteistoiminnallisen työskentelyn? Mistä pidit palapelitekniikassa? ”Sai itse olla opettaja, ja muut kuuntelivat ja halusivat oppia. Se tuntui kivalle, kun tunsi itsensä tarpeelliseksi.” Miten kotiryhmä toimi mielestäsi? ”Juoksi esteiden yli, tuhosi vihollisen täydellisesti. Perusvihree.” 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi
Kiitos mielenkiinnosta! 9.5.2008 Suvi Vaahto suvi.vaahto@jyu.fi