Tietoteoria klassinen tiedon määritelmä Tietoa on… HYVIN PERUSTELTU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen luento Filosofian Kurssi 2009.
Advertisements

Immanuel Kant ( ) Isä satulaseppä.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
Hyvä filosofinen essee
Markus Lammenranta Helsingin yliopisto
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
punainen kirja s. 71- Sininen kirja s.
Luento 4. Kalle Videnoja.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Asui Pohjois-Amerikassa.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Immanuel Kant ( ) Isä satulaseppä.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
3 Tiedon ja oikeutuksen lähteet
Runo tekstitaidon kokeessa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Miksi tällainen julkaisu? Tueksi seurakunnille. Harkittavaksi, keskusteltavaksi. Rohkaisuksi toimia pienen ihmisen puolesta. Olemme halunneet kertoa kirkko.
Asenteet.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aiemmin peruutettu luento
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia
Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia
3 Tiedon ja oikeutuksen lähteet Markus Lammenranta Helsingin yliopisto.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010 (Osa 2) John Pajunen.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Mitä oleminen on?.
Jari Keinänen & Tere Vadén TIETÄMISEN HAASTEET
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Klassiset jumalatodistukset
Anselm Cantenburylaisen ontologinen todistus etenee seuravaasti:
3 Tiedon ja oikeutuksen lähteet
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Tieteellisen tekstin piirteitä
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Työelämän tekstejä sähköposti.
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Fenomenologia.
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Voimmeko tietää mitään oman mielemme ulkopuolisesta maailmasta?
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Eksistentialismi Martin Heidegger.
OPETUSVINKKI.
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
UUDEN AJAN JÄRKYTTÄVIÄ PALJASTUKSIA !
Eksistentialismi Eero Jussila.
Tietoteoria klassinen tiedonmääritelmä tietoa on…
Mikä on elämänkatsomus?
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Kontrollirakenteet laajemmin
Uskosta ja tiedosta.
Täydellisen olion teologia
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Tietoteoria klassinen tiedon määritelmä Tietoa on… HYVIN PERUSTELTU TOSI USKOMUS uskomusehto korostaa, että tiedon subjekti uskoo itse tietoonsa tieto on uskomuksen muodossa väite eli PROPOSITIO SUBJEKTI Pallo… PREDIKAATTI … on pyöreä.

kahdenlaisia väitteitä A ANALYYTTISET väitteet: predikaatti sisältyy subjektiin totuusarvo selviää suoraan väitteen merkitystä analysoimalla esim. ”Poikamiehet ovat naimattomia.” B SYNTEETTISET väitteet: predikaatti tuo jotain lisää (syn-) subjektiin totuusarvo selviää ainoastaan tutkimalla maailmaa esim. ”Bobrikovin murhaaja oli poikamies.”

tiedon perusteet A PRIORI: kokemusta edeltävä järkeilyä voidaan käyttää jo ennen kuin maailma kohdataan havainnossa rationalistien heiniä A POSTERIORI: kokemuksen jälkeen tai myötä havainnointi empiristien juttu

uuden ajan tietoteoria rationalismin ja empirismin kiista siitä, miten tietoa ensisijaisesti perustellaan eli kyllä esim. rationalistitkin tarvitsivat havaintoa, mutta havainnon oikeutuksen piti heidän mukaansa ensin perustua järkeilyyn taustalla skeptisismin pelko, jonka keskiaikaisten auktoriteettien murtuminen oli tuonut mukanaan: jos aurinko ei kierräkään maata, niin mihin tässä enää uskaltaa luottaa !

tietoteorian ohella kiistalla oli myös metafyysinen puolensa jos todellisuuden rakenne on VÄLTTÄMÄTTÖMÄSTI juuri sellainen kuin se on, se voidaan tavoittaa JÄRKEILEMÄLLÄ mutta jos todellisuuden rakenne on KONTINGENTTI, sitä pitää lähestyä HAVAINNOIN

RATIONALISMI: tiedon perustana a priori järkeily MIELI MAAILMA Niin ihmismielellä kuin maailmallakin on sama järjellinen ja välttämätön rakenne, joten mieli voi järkeilyn avulla tavoittaa maailman.

rationalismin ongelmana liiallinen METAFYYSINEN SPEKULAATIO: järkeily ei pysy tolkullisissa rajoissa, vaan luulee liikaa omista kyvyistään todellisuuden rakenteen tavoittamisessa

EMPIRISMI: tiedon perustana a posteriori havainnointi MIELI MAAILMA MIELI MAAILMA Mieli on alunalkuaan tyhjä, joten maailma voi vapaasti ”virrata” sisään ja täyttää sen. Maailman rakenteen järjellisyydestä ei ole takeita. Mielen käsitteelliset rakenteet syntyvätkin vasta tehtäessä yleistyksiä ja yhdistelmiä aistihavaintojen perusteella.

lähtökohtana käytännöllinen ”jalat maassa” -asenne vrt. rationalismin liihottelu spekulaatioissa mutta ajautuu Berkeleyn ja Humen myötä vakavaan SKEPTISISMIIN: jos johdonmukaisesti vaadimme tiedolta, että se perustuu havaintoon, tiedämme lopulta varsin vähän

Immanuel Kant loi tavallaan rationalismin ja empirismin synteesin Mielessä on rakenteita, jot-ka jäsentävät tietoamme… …sillä nämä ra-kenteet vastaa-vat maailman rationaalista järjestystä. Mieli on alun-alkuaan tyhjä taulu… …sillä mieli vastaanottaa kaiken sisäl-tönsä havain-noista. KANT Mielessä on rakenteita, jotka jäsentävät tietoamme, mutta kaiken sisältönsä tuohon tietoon mieli silti saa havainnoista.

ymmärryksen kategoriat tiedon SISÄLTÖ tulee havainnosta (empirismi), mutta MUOTONSA tieto saa rakenteista (rationalismi) MIELI RAKENTEET MAAILMA rakenteita ovat aika ja avaruus ymmärryksen kategoriat

toisin sanoen mielen rakenteet tarjoavat meille SYNTEETTISTÄ A PRIORI -TIETOA maailmasta TIETOVÄITE ANALYYTTINEN SYNTEETTINEN Suomen pääkaupunki on Helsinki. A POSTE-RIORI TIEDON PERUSTELU Kolmiolla on kolme kulmaa. On olemassa olioita. On olemassa syy-yhteyksiä. A PRIORI

Kant harjoittaa TRANSSENDENTAALIFILOSOFIAA, joka tutkii MAHDOLLISUUSEHTOJA tietoteoriassa tämä tarkoittaa kysymystä, millä ehdoilla se, että meillä on kokemuksia, on mahdollista IMMANENTTI: läsnäoleva (kokemus) TRANSSENDENTTI: ylittävä, tuonpuoleinen (kokemuksen ylittävät käsitteelliset erottelut) TRANSSENDENTAALINEN: kaikki se immanenssin transsendoiva, mikä on välttämätön ehto sille, että immanenssi ylipäätään on

eli Kant ei kerro, millainen maailma ON, vaan millaiseksi maailma PITÄÄ käsittää, jotta kokemus siitä olisi mielekäs nyt voidaan vastata edeltäjille: A rationalistien SPEKULATIIVISELLE JÄRJELLE on asetettu RAJAT: se ei saa edetä muihin transsendentteihin seikkoihin transsendentaalisten lisäksi B empiristien SKEPTISISMI ohitetaan: kun nyt kerran oletamme omaavamme kokemuksia, niin meidän on samalla oletettava kokemusten mahdollisuusehdotkin (oliot, kausaliteetti jne.)

1900-luvulla transsendentaalifilosofia on ollut myös kielifilosofiaa kun Kantilla YKSILÖN MIELI (tajunta) sisältää mielekkään kokemuksen ehdot, niin nyt saman roolin ottaa YHTEISÖN KIELI Ludwig Wittgenstein: nk. FILOSOFISET ONGELMAT johtuvat VÄÄRISTYNEESTÄ KIELENKÄYTÖSTÄ, jota korjaamalla ongelmat katoavat filosofiset ongelmat eivät siis voi ratketa, koska mitään ratkaistavaa ei alun perin ollutkaan

eli kun Kant osoittaa, ettei spekulaatio saa ylittää tiettyjä mielen rajoja, tekee Wittgenstein saman kielen rajojen suhteen ”Siitä mistä ei voi puhua, on vaiettava.”