Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Advertisements

W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Minä oppijana 1 ov..
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ongelmaperustainen oppiminen
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Viitearkkitehtuurityön tilanne
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessien määrittäminen Tapaaminen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston edustajien kanssa Pekka Linna,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Tapaaminen Turun ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin edustajien kanssa Pekka Linna, CSC.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Prosessit Määrittäminen, mallintaminen,kehittäminen Pekka Linna, CSC TY,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Tampereen tapaaminen, Pekka Linna, CSC.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
9. Oppimisen psykologinen perusta
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Yhteisopettajuus arjessa
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Volitioprosessi, tahdon!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, 20.11.2015 Kasvatustieteen päivät, Vaasa

Kysymys Yksin (omassa mielessä) Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli

Taustaa Korkeakoulujen tietohallintoverkostot esittivät toivomuksen, että opiskelun ja opetuksen prosessit mallinnettaisiin tavoitteena on määritellä äärellinen määrä aliprosesseja opiskelulle ja opetukselle tämän mallin avulla tunnistetaan kussakin korkeakoulussa eri osaprosesseille tarjolla olevat (IT-)palvelut näiden listojen avulla on mahdollista yhdessä tunnistaa päällekkäisyydet katvealueet yhteiset kehittämispolut

Miksi tällainen toivomus esitettiin? Kuten Päivikki Jääskelä 19.11. omassa esityksessään totesi, opettajat tekevät yhteistyötä tietohallinnon kanssa Tietohallinnon edustajien on hyvä pystyä ymmärtämään, mitä tarpeita sille yritetään ilmaista Tietohallinnon toimijat tekevät myös yhteistyötä keskenään Tietohallinnon edustajien on hyvä ymmärtää, mihin liittyvästä ratkaisusta heidän kollegansa heille puhuvat Tietohallinnon toimijat ovat myös proaktiivisia Tietohallinnon edustajien on hyvä pystyä ilmaisemaan, mihin asioihin heillä saattaisi olla ratkaisu

Mitä on opiskelu ja mitä mallintaa? Ei ole tarkoitus mallintaa yksittäisen kurssin opintohallintoprosessia: Kurssi-ilmoittautuminen Suoritusmerkintä ja sen hallinnoiminen On tarkoitus tavoittaa se, mikä on arvokasta korkeakoulun opetuksessa ja opiskelussa Se lienee kaiketi oppiminen (Ja opetus … tähän palaan myöhemmin)

Oppiminen – koska, missä? Yhden kurssin sisällä? Yhden ”oppimisteon” sisällä? Opintojen aikana?

Oppimisen ja opiskelun etsiminen Ihmiset Sari Lindblom-Ylänne Anne Nevgi KKA:n ryhmä Kirjallisuus Lähinnä kasvatuspsykologiaa

Havaintoja kirjallisuudesta Yksiselitteistä oppimisen tai opiskelun prosessia ei tunnu löytyvän Viitteitä kyllä löytyy: ”tämä vaikuttaa oppimisen prosessiin …” ”oppimista voidaan ajatella prosessina, jossa on vaiheita …” Oppimisen ja oppimisen tulosten ero ei ole selkeä Oppimisen ja opiskelun ero ei ole selkeä Opiskelussa käytännön toimien ja ihmisen mielen prosessien ero ei ole selkeä

Havaintoja oppimisesta ja opiskelusta Metakognitio Itsesäätely Motivaatio Ja kaikkiin näihin liittyen palautteen merkitys

Käsitteen määrittelyä Oppimisen tuloksia ovat uudet tiedot ja valmiudet: tämä on kykyä Oppiminen on näiden uusien tietojen ja valmiuksien omaksumista tai kehittämistä: tämä on muutos Opiskelu on sen muutoksen aikaansaamista, joka tuottaa muutoksen kyvyissä: tämä on toimintaa

Ensimmäinen malli

Arvio ensimmäisestä mallista (+) Kuvaa melko hyvin toimintaa tai ”älykästä toimintaa” yleisellä tasolla Mallin avulla voidaan kuvata iteraatioita voidaan kuvata eri tasoja, joilla iteraatioita tapahtuu voidaan kuvata motivaation, itsesäätelyn ja metakognition rooli ja merkitys

Arvio ensimmäisestä mallista (-) Uhkaa hukata Vuorovaikutustaitojen kehittymisen Itsetuntemuksen kehittymisen Tiettyyn kulttuuriin kasvamisen Arvojen omaksumisen Eli ei pysty kuvaamaan sitä oppimista, joka on ei-tietoista yhteisöllistä

Mahdollinen ratkaisu Tuotetaan hajanainen malli, jossa on Tietoisen tavoitteellisen opiskelun mikrotason kuvaus Asiantuntijaksi kehittymisen ulottuvuuksia ja vaiheita (opettaja!) Yleisten taitojen kehittymiseen liittyviä huomioita Tarkoituksena oli alun alkaenkin tuottaa täydellisen ja tyhjentävän mallin sijaan välineitä keskustelulle

Seuraavat askeleet Pallomallin pallojen avaaminen Motivaation, itsesäätelyn ja metakognition paikkojen näyttäminen Muiden tarpeellisten osien tunnistaminen ja kirjaaminen

Kysymykset Naapurin kanssa Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli?

Kysymykset Naapurin kanssa Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli? Kenen kanssa minun kannattaisi keskustella?

Kysymykset Naapurin kanssa Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli? Kenen kanssa minun kannattaisi keskustella? Mitä minun kannattaisi lukea?

Kiitos pekka.linna@csc.fi