Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
1 Klikkaa lisätietoja: 1. Painotus viikkotunteina Painotus viikkotunteina 2. Valintakokeesta yleisesti Valintakokeesta yleisesti 3. Draamaluokka Draamaluokka.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.

Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Mitä osallisuus voisi olla?
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
YSI-JAOSTON TAVOITTEET JA TOIMINTA V. 2016
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Ryhmänohjaajien palaveri
SOS II TYÖPAJA 2 Maanantai
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
Tiirismaan vesopäivät
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Ideamuotoilun palautekyselyn tulokset
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Esityksen transkriptio:

Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2.

TURUSSA PAIKALLINEN ERITYSIPIIRRE ON OSALLISUUS Turussa painotetaan laaja-alaista osaamiskokonaisuutta L7 osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen ”Jatkuvan arkivaikuttamisen lisäksi oppilaat saavat käytännön kokemuksia osallistumisesta ja vaikuttamisesta oppilaskuntatoiminnassa ja ns.luokkatunneilla sekä luokka- että koulutasolla.”

Osallisuus ei siis ole vain edustuksellista, vaan jokaista koulun oppilasta osallistavaa

NUMMENPAKAN OPS: LUOKKATUNNIT Luokkatunnit ovat Nummenpakan koulussa jokaisen oppilaan osallisuuden väylä ja mahdollisuus vaikuttaa koko koulun yhteisiin asioihin sekä oman luokan asioihin. Luokkatunneilla käsiteltävät asiat koskevat koko koulun toimintakulttuuria, oppilaiden vuosiluokkaan ja ikätasoon liittyviä teemoja sekä oppilaiden itsensä tärkeiksi koskevia vaihtuvia asioita.

Miten? Luokkatunneilla kaikki tulevat kuulluiksi omassa turvallisessa ryhmässään. Luokkatunneilla käytetään monenlaisia työtapoja. Luokkatunneilla työskennellään myös luokan sisäisissä pienissä kiinteissä ryhmissä, joissa jokaiselle tarjoutuu mahdollisuus ilmaista ajatuksensa ja tulla kuulluksi. Luokan luottamusoppilaan rooli korostuu luokkatunneilla.

Miten? Luokkatuntien teemat ja käytännön toteutus edellyttävät henkilöstön yhteistä suunnittelua sekä koko koulun henkilökunnan kesken että samaa vuosiluokkaa opettavien opettajien kesken. Luokkatunnit ovat myös foorumi oppilaille tuoda esille heitä kulloinkin kiinnostavia asioita. Luokkatunneilla käsiteltyjä asioita ja oppilaiden näkemyksiä kuullaan koulun oppilaskunnassa, henkilöstökokouksissa ja KOR-kokouksissa tarpeen mukaan.

MIKSI? Luokkatuntien järjestämistä koskevat käytännöt toimivat jatkumona koko perusopetuksen ajan Nummenpakan yhtenäiskoulussa. Näin oppilaat saavat kokemuksen vaikuttamisesta ja oppivat ilmaisemaan mielipiteensä heitä koskevista asioista. Luokkatunneilla harjoitellaan myös demokraattista päätöksen tekoa ja mielipiteiden ilmaisemista sekä toisten kuulemista.

Pohdittavaa… Millaisia positiivisia kokemuksia/odotuksia luokkatunneista? Mitä kysymyksiä/toiveita/parannusehdotuksia luokkatuntien suhteen?