Yrittäjä puristui kuorma-auton rungon ja siihen asennetun vaihtolavalaitteen väliin YTOT-raportti 1/08 2.3.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan kuntoutusraha - toimeentuloturva kuntoutuksen aikana Anne Flak suunnittelija.
Advertisements

1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Ohje Jos haluat vaihtaa aloitussivulle kuvan, käytä tätä pohjaa. Napsauta hiiren oikealla painikkeella dian oikeassa laidassa sijaitsevaa kuvaa ja valitse.
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Tervetuloa Tekesin asiointipalveluun! Palvelussa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta ja nopeuttaa.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
Ajoneuvon renkaan ilmanpaineen aiheuttaman tapaturmavaaran torjunta rengastyössä Selvitä rengastyöhön liittyvät vaarat ja oikeat.
Vanteen hitsaus Kaksi asentajaa korjasi työkonekorjaamolla hitsaamalla ajoneuvonosturin paineenalaisen pyörän vannetta. Toinen asentaja.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Työkoneen renkaan paineistus Miehet asensivat uusia renkaita työkoneen vanteille kivilouhimon korjaamolla. Kokenut huoltomies ja.
Painepesurin suihku osui pesijään TOT-raportti 21/05.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Yrittäjä putosi reaktorin välitasolle köysitikkaisiin tehdyn solmun purkauduttua YTOT-raportti 1 / 07.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Arviointi osana oppimisprosessia
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Tulevaisuuden uutta osaamista
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Aikuiskoulutuskeskuksen oppilas putosi työpukilta saneeraustyömaalla
Mikä on turvallisuustuokio
Mies puristui betonituotetehtaassa automaattikäytöllä olleen kuljetinpöydän ja sen pysäyttimen väliin TOT-raportti 24 / 08  
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Peacekeeper -toiminta
Rasmus Henrik Annala MYTLPT15A
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perälaudan käyttö kuorma-autolla.
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Asentaja putosi hoitotasoon tehdystä aukosta 4,4 metriä alemmalle hoitotasolle TOT-raportti 11 /
Henkilö-auton renkaan vaihto
Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Mikä on S-Business-kortti?
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Tapaturmakehitys Toukokuu huhtikuu 2018
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Saapuneet-kansio Lajiteltu Kansion puhdistaminen
Mitä avuksi esiintymiseen?
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Oodi versio 5.0. yhteenveto
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Lähtökepit jokkis Timo Palmen, Säkylän Ua sähköposti lajipäällikölle ja lajiryhmälle Pyytäisin että ottaisitte käsittelyyn ja mahdollistettaisiin.
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Ajanhallinta opiskelussa
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Työntekijöiden ansiokehitys
Käyttöoikeusyksiköitä koskevat tuotteet ovat seuraavat:
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Alueellinen apuvälinekeskus
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Tieto Edu Hoitoajat Tieto Education Finland.
Dynamic Reporting (DR) -raporttien teon parhaat käytännöt
Varhaiskasvatusjärjestelmän laajennus Haapavesi ja Siikalatva
Esityksen transkriptio:

Yrittäjä puristui kuorma-auton rungon ja siihen asennetun vaihtolavalaitteen väliin YTOT-raportti 1/08 2.3.2010

Maahantuodun kuorma-auton vetokytkimen poisto Kuorma-autoon piti tehdä muutostöitä (poistaa vetokytkin, ns. vetokita) ennen katsastusta Vaihtolavalaitteen toimintaan liittyi vaaroja, sillä siihen oli ulkomailla tehty muutoksia, joista ei tiedetty Yrittäjä oli auton rungon ja ylösnostetun kippirungon välissä ja löi vetokitaa irti autosta Yrittäjä puristui alas pudonneen kipin ja auton väliin ja kuoli heti Ilmanpaineiden lasku oli todennäköisesti avannut kipin lukot ja lyöntien tärähdys myötävaikutti kippirungon putoamiseen Yrittäjä oli 32-vuotias sähkömies, jolla ei ollut koulutusta kuorma-autojen korjaamiseen YTOT 1/08 Tapahtumakuvaus Yrittäjä oli maahantuonut käytetyn kuorma-auton, jossa oli koukullinen vaihtolavalaite. Ennen käyttöönottoa autoon oli tehty Suomessa jarruremontti ja tapaturmapäivän aamuna yrittäjä oli korjannut auton paineilmaputkia. Nyt ennen iltapäiväksi aiottua katsastusta yrittäjä alkoi irrottaa perävaunun aisan kiinnittämistä varten vetoautossa ollutta vetokytkintä, ns. vetokitaa. Kuorma-auton runkoon asennettuun vaihtolavalaitteeseen ulkomailla tehdyistä muutoksista ei ollut tarkempaa tietoa eikä auton mukana tullut käyttöohjeita tai dokumentteja lavankäsittelylaitteesta tai sen muutostöistä. Tehdyt muutokset aiheuttivat merkitsemättömiä vaaroja laitteen toiminnassa. Nostetun kipin lukkojen aukeaminen pudottaa kipin rungon alas. Mekaanisia tukia ei käytetty varmistamaan kippirungon ylhäällä pysymistä. Yrittäjä oli auton rungon päällä ylösnostetun kippirungon alla. Hän yritti monella tavalla saada vetokidan pulttia auki ja päätyi lopulta leikkaamaan sen halki, minkä jälkeen yritti lyödä vetokitaa irti rungosta. Avuksi poikennut henkilö lähti hakemaan apuvälineitä, kun kuuli napsahduksen ja kippirunko putosi alas. Yrittäjä puristui kipin alle ja kuoli välittömästi. Hänellä ei ollut mahdollisuutta ehtiä alta pois kippirungon pudotessa. Vaihtolavalaitteeseen ennen maahantuontia tehtyjen muutosten seurauksena lukot saattoivat avautua itsekseen vaihtolavajärjestelmän ilmanpaineen tai auton sähköjärjestelmän jännitteen laskettua myös kipin ollessa ylhäällä. Auto oli ollut pysäköitynä ja kippirunko nostettuna useita tunteja, joten ilmanpaineiden lasku oli todennäköisesti aukaissut lukot. Lukkojen auetessa sylinterin sisällä oleva avaava jousi vetää lukon auki. Kipin rungon todettiin myös olevan hieman vinossa, jolloin ylösnostettu kipin runko lepää vain toisen lukon kärjen päällä. Lyöntien aiheuttama tärähdys on todennäköisesti avaavan jousen myötävaikutuksella aiheuttanut kippirungon putoamisen lukon kärjeltä. Yrittäjä oli koulutukseltaan sähkömies eikä hänellä ollut koulutusta kuorma-autojen tai niiden lisälaitteiden korjaamiseen tai muunteluun. Yrittäjä oli aiemmin ajanut siirtolavankäsittelylaitteella varustettuja kuorma-autoja, mutta nämä olivat olleet toimintaperiaatteeltaan erilaisia vaijerilaitteita. Kuva kuorma-auton rungosta ja siihen asennetusta vaihtolavalaitteesta 2.3.2010

Tapaturmaan johtaneet tekijät 1/2 Kenelläkään ei ollut tarkkaa tietoa laitteen toiminnasta Aiemmat muutostyöt muuttivat laitteen toimintatapaa Ei mekaanista tukea kipille Järjestelmän ilmanpaineet nollissa, joten lukot olivat avautuneet YTOT 1/08 Tapaturmaan johtaneet tekijät Yrittäjällä ei ollut laitteeseen liittyvää koulutusta eikä ohjeita muutosten tekemisestä. Auton mukana ei oston yhteydessä toimitettu dokumentteja ulkomailla tehdyistä muutostöistä. Vaihtolavalaitteeseen tehdyt muutostyöt eivät olleet silminnähtävissä eikä niistä ollut merkintöjä. Ne muuttivat laitteen toimintaperiaatetta, mikä mahdollisti kipin lukkojen aukeamisen paineen tai jännitteen laskemisen seurauksena. Ylösnostettua kippirunkoa ei tuettu mekaanisesti. Avuksi poikenneen henkilön mukaan tuenta olisi kuitenkin luultavasti tehty nostosylinterin mekanismiin, mikä ei olisi estänyt kippirungon putoamista. Ilmanpaineiden laskeminen oli avannut kippirunkoa ylhäällä pitävät lukot, jolloin kummankin lukon sylinterin sisällä oleva jousi vetää lukon hakasen pois kippirungon alta. Muutetun mekanisminsa mukaan toimien ylösnostetun kippirungon olisi pitänyt pudota alas heti lukkojen avauduttua. Lavastettu kuva tilanteesta ennen tapaturmaa. Yrittäjä istui auton rungon päällä kipin alla (kohta A). 2.3.2010

Tapaturmaan johtaneet tekijät 2/2 Lukon harhaanjohtavan näköinen rakenne Tärähdys saattoi vaikuttaa lukkoon Yrittäjä työskenteli puristumisvaara-alueella Kippi putosi ja yrittäjä puristui YTOT 1/08 Tapaturmaan johtaneet tekijät Kippirungon lukon avaava jousi on sylinterin sisällä. Laitteiston rakennetta tuntemattomalle jousi jää piiloon ja mekanismista tulee ulkoapäin katsoen vaikutelma, että sylinteri ei pyri liikuttamaan lukkoa ellei sylinteriä liikuteta. Vino kippirunko saattoi olla vain toisen lukon kärjellä kitkan varassa toisen lukon ollessa jo auki. Lyönnit ovat saattaneet siirtää lukon pois kippirungon alta. Yrittäjä oli auton rungon ja kippirungon välisellä puristumisvaara-alueella. Yrittäjä jäi kippirungon pudotessa kuorma-auton rungon ja kipin väliin, puristui ja kuoli. Kipin lukko ”kiinni”-asennossa. Lukkojen auetessa sylinterin (D) sisällä oleva avaava jousi vetää lukon auki (kuvassa vasemmalle). 2.3.2010

Vastaavien työtapaturmien torjunta Käyttö- ja huolto-ohjeet, dokumentit muutoksista ja tarkastuksista Ammattitaitoisten huolto- ja korjauspalveluiden käyttö YTOT 1/08 Vastaavien työtapaturmien torjunta Laitteista pitää olla tekninen tiedosto ja tehdyistä muutoksista tulee olla merkinnät sekä dokumenteissa että laitteen rungossa. Muutosten vaikutukset turvallisuuteen pitää arvioida ja pyrkiä poistamaan vaarat. Laitteen käyttäjille ja vaaralle altistuville täytyy tiedottaa jäännösriskeistä. Myös tehdyt tarkastukset ja hyväksynnät on dokumentoitava. Laitteista on oltava ohjeet käyttöä, huoltoa ja korjausta varten. Käytettyjä laitteita hankittaessa pitää erityisesti vaatia laitteeseen kuuluvat dokumentit ja ohjeet toimitettavaksi laitteen mukana. Ennen käyttöönottoa pitää varmistua laitteistojen säädöstenmukaisuudesta ja käyttöturvallisuudesta. Korjaajalla tulee olla perustiedot korjattavasta järjestelmästä, jotta korjaus voidaan tehdä turvallisesti. Työt tulee suunnitella, jolloin pystytään ennakolta varautua tekemään tarpeelliset turvatoimet ja varmistukset jouduttaessa työskentelemään koneen vaara- tai liikealueella. Kippirungon käyttölaite ohjaamon ovelta kuvattuna. Nuoli osoittaa merkkivalon takana olevaan kippirungon lukkojen vapautusnappiin. 2.3.2010