Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Organisaatio- ja palvelutiedot Organisaatiot ja niiden rakenne Asiakkaalle tarjotut palvelut Fyysiset ja sähköiset palvelukanavat Toiminnan edellyttämät luvat 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Nykytilan haasteet Organisaatiotiedon erimuotoisuus Organisaatiotiedon epäyhtenäinen käsitteistö Tietojen yhdisteleminen lähes mahdotonta Tietojen käyttö alkuperäisen tietovarannon käyttötarkoituksesta poikkeavaan tarkoitukseen lähes mahdotonta Tietojen hajanainen ylläpito johtanut heikentyneeseen laatuun Organisaatioiden asiointi haasteellista 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Mitä tehty? STM toimeksiannosta THL on lähtenyt suunnittelemaan, miten sote- organisaatio- ja palvelutietoja voisi hallita paremmin Keväällä ja kesällä laadittu valmisteltu projektisuunnitelma valmisteluryhmässä, jossa mukana STM, THL, Valvira, Kela ja Fimean edustajia Tunnistettu yhteinen tahtotila organisaatio- ja palvelutietojen hallinnan kehittämisestä Käynnistetty varsinainen projekti lokakuussa Haastateltu noin 40 henkeä virastoista, sairaanhoitopiireistä, maakuntien valmisteluryhmistä ja tietojärjestelmähankkeista 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Haastattelujen löydöksiä Organisaatio- ja palvelutiedoissa pitää lähteä asiakas- ja palvelunäkökulmasta Master data (ydintieto) on oikeasti palveluntuottajilla ja -järjestäjillä, kansallisesti kyse on enemmän tai vähemmän koostetusta otoksesta Nykytilassa on liikaa erilaisia järjestelmiä tai tietovarantoja, joissa ylläpidetään organisaatio- ja palvelutietoja Tarpeiden ennakointi on vielä tässä vaiheessa koettu haastavaksi Kansallisen keskitetyn tietovarannon luominen on mahdotonta tai haastavaa Eri toimijoilla on omia koodistoja ja yhteinen tietovaranto voi olla liian kankea jatkuvasti uudistuville organisaatioille Näkökulmat erilaisia viranomaisten ja muiden toimijoiden välillä Pitäisi kuitenkin olla yksi keskitetty taho hoitamassa tätä aluetta, joka vastaa, valvoo ja kehittää toimintaa 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Haastattelujen löydöksiä Asiakas/kansalais- ja käyttötarvekeskeisyyttä kaivataan Viranomaisten rooli tulevaisuudessa voisi olla lähinnä toiminnan mahdollistaja Asiakkaan prosesseja selaamalla saadaan selkeä käsitys siitä mitä oikeasti tarvitaan YTI ja semanttinen yhteentoimivuus PTV:n rooli suhteessa palveluhakemistoon/palveluvaakaan ja muihin järjestelmiin kaipaa selvennystä Tiedon omistajuuden näkökulma Vaikka tuotetaan tietoa, ei välttämättä omisteta sitä. Rekisterin omistajuus 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Haastattelujen löydöksiä Kansalliset koodistot eivät aina ole tarkoituksenmukaisia ja niitä pitäisi päivittää Koodistojen kehittäminen ja muuttaminen turhan kankeaa, ketteryyttä kaivataan Byrokratiaa ja järjestelmiä, joihin tietoa pitää tuottaa tulisi vähentää. Käsitemalleissa eroja ja niiden yhdenmukaistamista kaivataan Käyttötarkoitus määrittelee käsitemallin puhumattakaan tietomalleista Maakunnat ovat vielä kysymysmerkki Mitä tapahtuu? Miten tiedot/järjestelmät siirtyvät? Jos tehdään jotain kansallista, niin vaaditaan ketteryyttä 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Visio Sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäiset organisaatio- ja palvelutiedot muodostetaan osana organisaation toimintaprosesseja. Tiedot tukevat asiakkaan valinnanvapautta asioinnissa, palveluiden järjestämistä, tuotantoa, lupatoimintaa ja valvontaa, potilas- ja asiakastietojen liikkuvuutta sekä palvelujen kehittämistä tietojohtamisen keinoin. 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Käyttökohteet 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Nykytila 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Palveluntuottaja joutuu asioimaan useassa eri paikassa organisaatio- ja palvelutietojen kuvaamiseksi 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tietomallit ovat samankaltaisia, mutta näkökulma aiheuttaa niiden yhteentoimivuutta Tietomallit sote-organisatiomallit - organisaatiokeskeinen Valveri – toimipaikkakeskeinen PTV - palvelukeskeinen Palveluhakemisto – yhdistelmä 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Muutokset 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Palveluntuotantolaki Maakuntalaki Palvelulaitos, yksityiset tuottajat ja yhtiöittäminen Järjestämislaki Palvelukokonaisuuksien järjestäminen ja yhteistyöalueet, rekisterinpito ja seurantavelvoitteet Palveluntuotantolaki Palveluntuotantolaki ulottaa auktorisoinnin yksityseltä sektorilta myös julkiselle sektorille. Valtion tuottamat palvelut eivät mukana. 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Valinnanvapauslaki Asiakkaalla oikeus valita palveluntuottajansa erikseen säädetyllä tavalla Kansa-hanke Sosiaalihuollon tuottajat liittyvät Kanta-palveluiden käyttäjiksi Valvonnan uudistus Sote-valvonnan ja ohjauksen tehtävät kootaan aveista ja Valvirasta uuteen lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon. Painopiste yhä vahvemmin omavalvonnassa. 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tavoitetila 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Käyttökohteet 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Mitä ainakin on mukana 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tulosalue Tulosyksikkö Vastuualue Vastuuyksikköryhmä Vastuuyksikkö Toimipiste Organisaation mallinnuksia 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Prosesseja esimerkiksi Palveluntuottajan rekisteröinti Palveluntuottajan valinta Palveluntuottajan auktorisointi Asiointi Valvonta Yhteydenotto Tarkastus Ajanvaraus Sähköiset- ja etäpalvelut Tiedonkeruu eri tasoilla Reittiohjeet Raportointi eri tasoilla Käynnit- ja hoitojaksot Kanta-palveluihin liittyminen Jatkohoitopaikan valinta Kanta-palvelujen käyttö Asiakaspalaute Korvausten hakeminen Viestintä Kilpailutus Poikkeustilanteiden hallinta Sopimusten hallinta Palvelujen ja kapasiteetin hallinta 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Työpaja 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tavoitteita Missä prosesseissa organisaatio- ja palvelutietoa tuotetaan? Missä prosesseissa organisaatio- ja palvelutietoa käytetään? Miten hallinta saadaan mahdollisimman vaivattomaksi palvelun järjestäjien ja tuottajien näkökulmasta? 8.12.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot