Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotiedon tarpeet THL:n näkökulmasta Ennakkotehtävä 21.4.2016 21.4.2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotiedon tarpeet THL:n näkökulmasta Ennakkotehtävä 21.4.2016 21.4.2016."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotiedon tarpeet THL:n näkökulmasta
Ennakkotehtävä

2 Kanta-käyttäjien tunnistaminen
Organisaatio Toimintaprosessit, joissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietoja nykyisin käytetään SOTE-organisaatiotietojen nykyinen hallintamalli Tunnistetut toiminnalliset muutostarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietojen käytössä v asti Muita huomioita THL Kanta-palveluihin liittyminen edellyttää, että organisaatio on rekisteröinyt tietojaan yhteiseen rekisteriin, jonka perusteella käyttäjäorganisaatiot voidaan tunnistaa. Tietoja käytetään: Kanta-järjestelmään liittyneiden sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden tunnistaminen (yksilöinti ja kuvailu) Potilas-, asiakas- ja reseptiasiakirjojen tallentaminen Kanta-järjestelmään sekä niiden luovuttaminen järjestelmästä Reseptien uudistamispyyntöjen välittämiseen terveydenhuollon ja apteekkien välillä Kanta-järjestelmään liittyneiden terveydenhuollon potilasasiakirjojen rekisterinpitäjien ja arkistonmuodostajien tunnistaminen (yksilöinti ja kuvailu) ja yhdistäminen niihin sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioihin, joissa asiakirjoja ja asiakirjojen merkintöjä tuotetaan. Kukin rekisterinpitäjä tai arkistonmuodostaja yhdistetään myös siihen sairaanhoitopiirin, jonka alueella se toimii ja muodostaa aluerekisterin. Tietoja (Sote-organisaatiorekisteriä, KanTa –välittäjärekisteriä ja rekisterinpitäjärekisteriä) hallitaan osana THL:n Koodistopalveluprosessia ja ylläpidosta vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköt ja THL. Rekisterinpitäjärekisteristä ja sen ylläpidosta vastaa Kela, ja se ylläpidetään koodistopalvelimella. Valveri-rekisterin yksityisten toimijoiden tiedot päivitetään suorasiirrolla. Julkisen soten yksiköt päivittävät itse tietojaan käyttöliittymän kautta tai alueellisen koodistopalvelun kautta tapahtuvalla suorapäivityksellä. THL tarkistaa tiedot, ja tekee organisaatiomuutoksiin liittyvät päivitykset.   THL:n tilasto- ja rekisteritiedonkeruussa käytettyjä organisaatiotietoja ei ole yhdistetty Kanta-järjestelmiä hyödyttävään organisaatiotietoon erilaisen tiedonmuodostuslogiikan (esim. organisaatiohierarkkia) vuoksi. Kanta-käyttötarpeet säilyvät SOTE-uudistuksessakin. Uusina tarpeina on tunnistettu kansalaisten valinnanvapauden tukeminen mm. palveluja koskevilla tiedoilla sekä säännöllisen tiedonkeruun mahdollisuudet Kanta-järjestelmästä. Tietojen päivittämisessä kokeillaan alueellisten koodistopalvelinten kautta tapahtuvaa suorapäivitystä vuonna 2016. Erillisen rekisterinpitäjärekisterin tarve tulee todennäköisesti uudelleenarviointiin, koska rekisterissä olevat toimijat ovat joka tapauksessa aina rekisterinpitäjiä. Sote-palvelunjärjestäjien ja –tuottajien omia, kanta-palvelujen käytöstä poikkeavia, käyttötarpeita ei ole erityisesti painotettu. Sote-organisaatiorekisterin käyttökohde ei ole ollut esimerkiksi asioinnissa ja palveluihin hakeutumisessa käyttäminen, mistä syystä soveltaminen esimerkiksi palveluhakemistoissa on ollut vaikeaa. Käytännössä alueellisissa asiointiratkaisuissa on erillisiä rekistereitä organisaatioista ja niiden toimipisteistä esimerkiksi palveluihin hakeutumista ja ajanvarauksia varten. Rekisterinpitäjärekisterissä organisaatiotietoon on kytketty myös palvelutietoja (lääkemääräyksen uusimispyynnön vastaanottaminen), jota käytetään omakanta-palveluissa.

3 Hoitotietojen ilmoittajien tunnistaminen
Organisaatio Toimintaprosessit, joissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietoja nykyisin käytetään SOTE-organisaatiotietojen nykyinen hallintamalli Tunnistetut toiminnalliset muutostarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietojen käytössä v asti THL Palveluntuottajien hoitotietojen ilmoittaminen ja raportointi (HILMO) Hallitaan osana THL:n sosiaali- ja terveydenhuollon hoitoilmoitusrekisterin tiedonkeruuprosessia, jatkuva ylläpito. Ylläpidosta vastaa THL. Yksityiset toimipaikat saadaan massapäivityksenä Valverista. Palveluntuottajat ja toimipaikat tulee yksilöidä jatkossakin tiedonkeruussa ja raportoinnissa. SOTE-uudistuksen myötä toimipaikkakohtaisen tiedon tarve tulee entisestään kasvamaan. Kaiken kaikkiaan tietoaukkoja on rekisteritasoisissa sote-tiedoissa erityisesti sosiaalipalvelujen, työterveyshuollon ja yksityisien palvelujen osalta. Keskeistä on jatkuva ylläpito (yhteydenpito kenttään). Tärkeää on organisaatiorakenteen ymmärtäminen ja yhdessä sopiminen (kansallisesti vertailukelpoiset tasot vs. organisaatioiden erilaisuus). Tilastoinnin näkökulmasta tarvitaan kentän kanssa yhteistä näkemystä esim. mikä/mitkä tasot voivat olla vertailukelpoisia  (esim. tulosyksikkö-taso). Kaiken kaikkiaan tavoitteena on jo pitkään ollut tukeutua myös tilastoinnissa THL:n SOTE-organisaatiorekisteriin, mutta sen nykyinen rakenne (ei hierarkiaa) ja sosiaalihuollon toimipaikkatietojen puuttuminen ei ole mahdollistanut tätä.

4 Mikrobiologian laboratorioiden toimiluvat
Organisaatio Toimintaprosessit, joissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietoja nykyisin käytetään SOTE-organisaatiotietojen nykyinen hallintamalli Tunnistetut toiminnalliset muutostarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietojen käytössä v asti THL Kliinisen mikrobiologian laboratorioiden toimilupamenettelyssä. Mikrobien aiheuttamien tautien laboratoriodiagnostiikka on osa tartuntatautien vastustamistyötä ja tartuntatautilain mukaan luvanvaraista toimintaa. Toimilupaa haetaan aluehallintovirastosta. Aluehallintovirasto pyytää Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta lausunnon laboratorion toimintaedellytyksistä ennen toimiluvan myöntämistä. Hakemukset ja lausunnot paperilla, tiedot tallennettu sähköiseen rekisteriin. Toimilupamenettelyn käyttötarpeet säilyvät myös tulevaisuudessa. Aluehallintouudistuksen myötä aluehallintovirastojen määrä vähenee, mikä vaikuttaa prosesseihin. On todennäköistä, että SOTE-uudistus muuttaa myös kliinisen mikrobiologian laboratoriotoiminnasta vastaavien tahojen organisaatioita ja vastuutahoja, joka heijastuu suoraan toimilupaprosessiin ja voimassa olevien lupien tietojen ajantasaistamiseen toimiluparekisterissä, ja todennäköisesti myös uusien lupien hakuun. (Tartuntatautilain kokonaisuudistus tuo mukanaan muutoksia toimintaprosesseihin, mutta luvanvaraisuus säilyy.)

5 Toimipaikkojen ja palvelujen vertailu
Organisaatio Toimintaprosessit, joissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietoja nykyisin käytetään SOTE-organisaatiotietojen nykyinen hallintamalli Tunnistetut toiminnalliset muutostarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietojen käytössä v asti Muita huomioita THL Sosiaali- ja terveydenhuollon toimipaikka- ja palvelurekisterin kokoaminen (palveluhakemisto) Koordinoidaan THL:ssa, tietojen tuotanto hajautettu palveluntuottaja-organisaatioihin. Osa tietoista tuodaan automaattisesti sote-organisaatiorekisteristä (sis. julkinen ja yksityinen palveluntuottaja) Tietosisällön laajentaminen ja kattavuuden lisääminen edellyttää teknistä kehitystä mm. IN-rajapinnan toteutus hakemistoon  mahdollisuus viedä tietoja koneellisesti esim. koodistopalvelusta Palveluiden järjestäjä- ja tuottajatieto tulisi olla kattavammin saatavilla myös hakemistossa (mm. palvelujärjestelmän toiminnan tutkimukseen ja seurantaan) Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon välittäminen Kansalliseen palvelutietovarantoon THL koordinoi ja ohjaa tiedonkeruuta Integraatioyhteyden rakentaminen tiedon viemiseksi tarvitaan Palveluhakemistossa olevan tietosisällön (sis. luokituksen jne.) tulee olla kansallisesti yhteen toimivaa Projektisuunnitelman valmistelussa (kapa-rahoitus) Sosiaali- ja terveyspalveluita tarjoavien toimipaikkojen tai muiden palvelukanavien valinta ja vertailu  Hakemiston tietoon kytketään olemassa olevaa tietoa palveluiden laadusta, asiakastyytyväisyydestä ja saatavuudesta ja näytetään Palveluvaaka.fi:ssa (palveluvaaka ei kerä tietoa, vaan hyödyntää) Keskitetty, THL hallinnoi ja kokoaa tiedot palveluhakemistoon Tällä hetkellä saatavilla oleva tieto palveluiden saatavuudesta tai laadusta vaatii runsaasti käsittelyä: Tieto pitää muokata sellaiseen muotoon, että se voidaan esittää kansalaisille Palveluvaaka.fi-verkkopalvelussa. Tämä vaatii sekä sisällöllistä työtä (tiedon muokkaus kansalaisille sopivaksi) sekä teknistä käsityötä (tieto kerätty eri tahoilta ja tasoilta ja se täytyy työstää kytkettäväksi toimipistetasoiseen tietoon)

6 Yksityisten toimijoiden toimiluvat
Organisaatio Toimintaprosessit, joissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietoja nykyisin käytetään SOTE-organisaatiotietojen nykyinen hallintamalli Tunnistetut toiminnalliset muutostarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotietojen käytössä v asti VALVIRA Yksityisten sote palveluntuottajien lupahallinnointi Sote-valvonta Osana sote-lupa- ja ilmoitusprosessia; Valvira ylläpitää yhdessä AVIen kanssa Valveria Kanta- ja Kansa-tarpeet sekä SOTE-uudistuksen mukanaan tuomat muutostarpeet. Julkinen tietopalvelu sekä palveluntuottajien että yksittäisten asiakkaiden ja potilaiden käytössä.

7 Ennakkotehtävään THL:ssä osallistuneet
Veli-Pekka Peltonen, Tietorakenteet-yksikkö Jarmo Kärki, Tietorakenteet-yksikkö Anna Kärkkäinen, Operatiivisen toiminnan ohjaus -yksikkö Juha Mykkänen, Operatiivisen toiminnan ohjaus -yksikkö Riikka Väyrynen, Tilastot ja rekisterit -yksikkö Salla Kiiskinen, Bakteeri-infektiot –yksikkö Ritva Salmi, Asiakkuus ja vaikuttavuus-yksikkö


Lataa ppt "Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotiedon tarpeet THL:n näkökulmasta Ennakkotehtävä 21.4.2016 21.4.2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google