Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Ohjelma 10:00 Hankkeen tilanteen esittely 10:45 Kelan SoTe-palveluvisio 11:00 Ryhmätöitä 12:00 Lounas 12:45 Ryhmätyöt jatkuu 13:15 Kahvit 13:30 Yhteenveto Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

3 Organisaatio- ja palvelutiedot
Organisaatiot ja niiden rakenne Asiakkaalle tarjotut palvelut Fyysiset ja sähköiset palvelukanavat Toiminnan edellyttämät luvat Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

4 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Nykytilan haasteet Organisaatiotiedon erimuotoisuus Organisaatiotiedon epäyhtenäinen käsitteistö Tietojen yhdisteleminen lähes mahdotonta Tietojen käyttö alkuperäisen tietovarannon käyttötarkoituksesta poikkeavaan tarkoitukseen lähes mahdotonta Tietojen hajanainen ylläpito johtanut heikentyneeseen laatuun Organisaatioiden asiointi haasteellista Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

5 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

6 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Visio Sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäiset organisaatio- ja palvelutiedot muodostetaan osana organisaation toimintaprosesseja. Tiedot tukevat asiakkaan valinnanvapautta asioinnissa, palveluiden järjestämistä, tuotantoa, lupatoimintaa ja valvontaa, potilas- ja asiakastietojen liikkuvuutta sekä palvelujen kehittämistä tietojohtamisen keinoin. Muita viranomaistoimintoja (esim. Kela) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

7 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Mitä tehty? STM toimeksiannosta THL on lähtenyt suunnittelemaan, miten sote- organisaatio- ja palvelutietoja voisi hallita paremmin Keväällä ja kesällä laadittu valmisteltu projektisuunnitelma valmisteluryhmässä, jossa mukana STM, THL, Valvira, Kela ja Fimean edustajia Tunnistettu yhteinen tahtotila organisaatio- ja palvelutietojen hallinnan kehittämisestä Tutustuttu vuonna 2014 tehtyyn sote-organisaatiotietojen kohdearkkitehtuuriin ja sen soveltuvuuteen tässä yhteydessä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

8 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Mitä tehty? Käynnistetty varsinainen projekti lokakuussa Haastateltu noin 40 henkeä virastoista, sairaanhoitopiireistä, maakuntien valmisteluryhmistä ja tietojärjestelmähankkeista Käyty läpi nykyinen ja tuleva lainsäädäntö Käyty läpi eri hakemistojen ja rekisterien tietosisältö Tunnistettu prosesseja, joissa tietoja tarvitaan Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

9 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Johtopäätökset Vuoden 2014 kohdearkkitehtuuri ei ole enää kaikilta osin relevantti, sillä sote- uudistuksen tuomat muutokset tulee huomioida paremmin Organisaatiota, niiden toimipisteitä ja niissä tarvittavia palveluita koskevat tiedot tulisi koota rekisteröinnin yhteydessä (palveluntuotantolaki, § Palvelun tuottajien rekisteri) Kerättävät tiedot tulisi kattaa riittävät tiedot, jotka mahdollistavat palveluntuottajien ja niiden toimipisteiden ja muiden asiointikanavien vertailun, tiedot tunnistettu vertailemalla eri organisaatio- ja toimipaikkarekistereitä sekä lakiluonnoksia Organisaatio- ja palvelutiedon ylläpito tulee olla hajautettua siten, että palveluntuottaja tai -järjestäjä voi hyödyntää omia tietojärjestelmiään täysimääräisesti tietojen ylläpidossa Eri viranomaistahojen tulee yhdistää organisaatio- ja palvelutietojen käyttö yhteisestä lähteestä tuleviin tietoihin, jotta palveluntuottajilta  ja -järjestäjitä ei tätä tietoa kerätä useaan otteeseen.  Kerättävien tietojen tulisi kattaa kaikkien viranomaisten tarpeet ilman että joku taho joutuisi täydentään/rikastamaan tietoja omatoimisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

10 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Nykytila Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

11 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Palveluntuottaja joutuu asioimaan useassa eri paikassa organisaatio- ja palvelutietojen kuvaamiseksi Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

12 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tietomallit ovat samankaltaisia, mutta näkökulma aiheuttaa niiden yhteentoimivuutta Tietomallit sote-organisatiomallit - organisaatiokeskeinen Valveri – toimipaikkakeskeinen PTV - palvelukeskeinen Palveluhakemisto – yhdistelmä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

13 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Muutokset Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

14 Palveluntuotantolaki
Maakuntalaki Palvelulaitos, yksityiset tuottajat ja yhtiöittäminen Järjestämislaki Palvelukokonaisuuksien järjestäminen ja yhteistyöalueet, rekisterinpito ja seurantavelvoitteet Palveluntuotantolaki Palveluntuotantolaki ulottaa auktorisoinnin yksityiseltä sektorilta myös julkiselle sektorille. Valtion tuottamat palvelut eivät mukana. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

15 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Valinnanvapauslaki Asiakkaalla oikeus valita palveluntuottajansa tietyissä palvelukokonaisuuksissa vähintään vuodeksi, valinnasta seuraa suoraan korvaus palveluntuottajalle Kansa-hanke Sosiaalihuollon tuottajat liittyvät Kanta-palveluiden käyttäjiksi Valvonnan uudistus Sote-valvonnan ja ohjauksen tehtävät kootaan AVI:sta ja Valvirasta uuteen lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon. Painopiste yhä vahvemmin omavalvonnassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

16 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tavoitetila Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

17 Keskustelua tavoitetilasta
Toiminta-arkkitehtuurin osalta on käyty keskustelua siitä, tämä tavoitetilan kuvaus se ristiriidassa ja/tai päällekkäinen valinnanvapauden osalta tehtävän kohdearkkitehtuurin kanssa. Tässä työssä on lähdetty siitä, että myös sote-organisaatio- ja palvelutietojen osalta valinnanvapaus on olennainen osa toimintaa ja siten otettava huomioon, ettei kokonaisuudesta jää puuttumaan mitään. Toiminta-arkkitehtuurissa on siten näkyvissä myös valinnanvapauslain kuten kaikkien muidenkin muuttuneiden tai muuttuvien säädösten vaikutukset prosesseihin ja niiden tarvitsemiin tietoihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

18 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

19 Prosesseja esimerkiksi
Palveluntuottajan rekisteröinti Palveluntuottajan valinta Palveluntuottajan auktorisointi Asiointi Valvonta Yhteydenotto Tarkastus Ajanvaraus Sähköiset- ja etäpalvelut Tiedonkeruu eri tasoilla Reittiohjeet Raportointi eri tasoilla Käynnit- ja hoitojaksot Kanta-palveluihin liittyminen Jatkohoitopaikan valinta Kanta-palvelujen käyttö Asiakaspalaute Korvausten hakeminen Viestintä Kilpailutus Poikkeustilanteiden hallinta Sopimusten hallinta Palvelujen ja kapasiteetin hallinta Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

20 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

21 Rekisteröintiin vaaditut tiedot
1) palvelun tuottajan nimi, henkilötunnus, yritys- ja yhteisötunnus sekä yhteystiedot. Palvelun tuottajan on lisäksi ilmoitettava, että toiminnalla on: Palvelun tuottajan on annettava palveluyksikön rekisteröintiä varten seuraavat tiedot palvelun sisällöstä ja siinä tapahtuneista olennaisista muutoksista palveluyksikkökohtaisesti: 10) tämän lain 9 §:ssä säädetty omavalvontasuunnitelma ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) 19 h §:ssä tarkoitettu omavalvontasuunnitelma; 2) palveluyksikön nimi ja yhteystiedot; 11) suunnitelma valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmien laatimisesta kriisi- ja häiriötilanteiden varalta; 3) tarjottavat sosiaali- ja terveyspalvelut ja niiden sisältö; 4) palvelujen kohderyhmä; 12) pelastusviranomaisen päätösasiakirjat pelastuslaissa (379/2011) ja valtioneuvoston asetuksessa pelastustoimesta säädetyistä (407/2011) pelastussuunnitelmista ja poistumisturvallisuusselvityksistä palvelun tuottajan käytössä olevien tilojen ja kohteiden osalta; 5) suunniteltu asiakasmäärä; 6) palvelutoimintaan osallistuvan henkilöstön määrä ja koulutus; 7) vastuuhenkilön nimi, henkilötunnus, yhteystiedot, koulutus ja työkokemus ja tehtävä toiminnassa tai palveluyksikössä; 13) henkilötietolaissa (523/1999) säädetty rekisteriseloste ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetussa laissa (159/2007) säädetty tietosuojavastaava; 8) lasten kanssa työskentelevältä muuhun kuin työsopimussuhteiseen henkilöstöön kuuluvalta lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) 4 §:n 1 momentissa tarkoitettu rikosrekisteriote; 14) rekisterinpidosta vastaava henkilö; 15) potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (785/1992) säädetty potilasasiamies. 9) kuvaus palvelutoimintaan käytettäviksi suunnitelluista tiloista ja välineistä sekä niitä koskevista viranomaishyväksynnöistä; Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

22 Valinnanvapaudessa vaaditut tiedot
Ilmoittautuminen Palveluntuottajan nimi ja yhteystiedot Toimipisteiden sijainnit ja yhteystiedot Jos palveluja tuotetaan toimipisteen ulkopuolelle, toimipisteen palveluiden saatavuusalue Enimmäis asiakasmäärä Palveluyksikön palvelut Osuus palveluista, jotka tuotetaan itse ja mitkä muiden palveluiden tuottajien toimesta Palveluyksikön toimintaan osallistuvan henkilöstön määrä ja koulutus Kielet, joilla palvelut tuotetaan Yhteyshenkilön nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot Sopimus Milloin sopimus alkaa Sopimuksen kesto Tuotannon jatkuvuus häiriötilanteissa ja poikkeustilanteissa Tietojen toimittaminen maakunnalle Miten tuottaja toteuttaa maakunnan palvelustrategiaa ja toiminnan ehtoja Korvaukset ja niiden perusteet Hakemisto Palveluyksiköstä Sen toimipisteistä ja niiden yhteystiedoista Toimipisteiden palvelut Palveluyksikön vastuuhenkilö ja yhteystiedot Palvelujen saatavuus (tosiallinen odostusaika, asiakkaat/enimmäisasiakkaat) Palvelujen laatu Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

23 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Yksityiskohtaiset tietokentät Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

24 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tulosalue Tulosyksikkö Vastuualue Vastuuyksikköryhmä Vastuuyksikkö Toimipiste Organisaation mallinnuksia Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

25 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Vastuut tiedoista Rekisteröinti Valvonta Kanta Seuranta Järjestäminen Valinta Maksatus Toimintayksikkö R I Palvelutarjous Asiointikanava Palvelusopimus A Rooli Henkilö Yhteystieto Toimilupa RA Laskutustiedot Maksatustiedot X Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot

26 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tietojärjestelmät Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot


Lataa ppt "Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google