Pappilanpuiston asumisyksikkö Työpaja , purku

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Advertisements

MÄNNISTÖKOTI MÄNNISTÖNKATU 10, HAAPAJÄRVI puh
Siltarakenteet lapsi- ja varhaisnuorisotyössä Ryhmätyö ”nivelvaiheet”
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Listening comprehension
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Missä hän on? Missä he ovat?
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
TASAPAINON RAKENTAMINEN
PYYKKINIEMENTIE REISJÄRVI p
Ajatuksia oppimisesta
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Otapa pieni lepohetki ja lue muutama hyvä neuvo…
Riippuvuus tupakoinnista
Lohjan kaupungin asiakaspalvelukyselyjen tulokset 2008.
Huolen puheeksiottaminen
ABIN KEVÄT: LUKEMISTA JA … Miten abi valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin?
Willa Wanhan kulttuuri Kajaani Kulttuuri ”tietylle ihmisryhmälle ominaista käytöstä, tapoja ja historiaa” ”tietylle ihmisryhmälle ominaista.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Koulussa elämää opettelemassa
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Täytä harjoituspäiväkirjaa päivittäin (lepo/ravinto/liikunta) valmentajiesi ja alla olevien ohjeiden mukaan. Kirjan alussa on ravintoon ja lepoon liittyviä.
HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Voimavaralähtöinen palvelusuunnitelma Projektisuunnittelija Lahja.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Vaihto-opiskelua Tanskan Aarhusissa Jenny Rosberg.
ISB D POJAT KAUSI JOUKKUEENPELISÄÄNNÖT  Joukkueen johtaja Johanna Rajala / Kati Koski  Rahastonhoitaja Henna-Maija Pihlajaniemi  Tommi Lähdesmäki.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Sähköpostit: hyvä! Huomenna, torstaina, on orientaatio. Minun tutorin nimi on Ali. Minun asunto on ihan uusi. Se ei.
63. Mielenterveyden häiriöt
Palvelukotien asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n palveluasumiseen
Terveyden määritelmät
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Päihdepäivät Jyväskylä
Mielenterveyden häiriöt
Kieli itseilmaisun välineenä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Muotoiluluotain Tarkoituksena: Asiakkaan ääni kuuluviin
Pappilanpuiston: läheisten työpaja klo 14
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Luen, kirjoitan ja kerron
Keskiviikko 30. maaliskuuta 2016
Mikä ihmeen objekti?.
Tarvitsen uuden lampun. Tunnetko Anjan
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
PÄIVÄTOIMINTAPÄIVÄ PALVELUJEN HINNAT Keskustelua ja kulttuuria
Pappilanpuisto, markkinavuoropuhelu klo 13-15
Yhteenveto: Kohtaamisen kulmakiviä
Pappilanpuisto, markkinavuoropuhelu – purku
Aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta ja laskutus Wilman avulla
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
ON PAREMPI NIMI KUIN ASIAKASOSALLISUUS
Lapsi, nuori ja aikuinen sekä perheet muutoksessa Viides tapaaminen
Kutsu Firstbeat Hyvinvointianalyysiin
Solmu vai rusetti – kommentteja Kelan dokumentista
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

Pappilanpuiston asumisyksikkö Työpaja 20.4.2017, purku Eija Uurtamo

Omaiset Tehtävä 1 Asukkaiden päiväkirjoissa on noussut esiin oheiset asiat Mitä ajatuksia nämä herättävät läheisten näkökulmasta? Päivärytmi, tärkeät asiat, paha mieli / hyvä mieli jne. Ryhmä 1 Päivärytmi tärkeää, samoin osallistuminen; ruuanlaitto, leipominen, siivous, yhteiset tv-hetket Yksilön huomioonottaminen; saa syödä itse (vaikeavammainen) lohdutus, kahdenkeskinen hetki ohjaajan kanssa, Kodin ulkopuoliset reissut yhdessä tai kaksin ohjaajan kanssa Asukaspalaverit, valitaan iltapaloja, suunnitellaan viikkoa Kosketus / Halaus Yhteistyö vanhempien kanssa sekä henkilökunnan päivätoiminta henkilökunnan määrä riittävä ymmärtäminen puolin ja toisin vie aikaa muutos saa aikaan suuria muutoksia psyykkisellä puolella tärkeistä menoista ei saa sanoa liian aikaisin , menon peruuntuminen juuri ennen saa aikaan pahan mielen

Tehtävä 1 Asukkaiden päiväkirjoissa on noussut esiin oheiset asiat Mitä ajatuksia nämä herättävät läheisten näkökulmasta? Päivärytmi, tärkeät asiat, paha mieli / hyvä mieli jne. Ryhmä 2 Tosi ystävien löytäminen kehitysvammaiselle vaikeaa, varsinkin jo e pysty puhella ilmaisemaan itseään; siksi pitävät tätä ryhmää omanaan huolehditaan muista ja ”katsotaan perään” toisille Pappilanpuisto on oikea koti, jossa rentoutuu paremmin kuin omassa kodissaan löytyykö ohjaajista ”kuuntelijaa”? Ero ohjaaja erilaisia , joidenkin kanssa kemiat pelaavat, joidenkin ei. Jos ohjaaja tiuskii, yhteys katkeaa Ohjaajat tärkeässä roolisssa, vaihtuvuus mahdollisimman pieni Nykyinen päällikkö Eija on hoitanut hyvin tehtävänsä ja toivomme, että henkilökunnan vaihtuvuus vähenee nyt Ohjaajien perehdytys ja ”sisäänajo” kestää kauan. Jokaisen asukkaan tavat opittava tuntemaan Palvelun laatu ja taso nykyisellään hyvä ja siihen ollaan tyytyväisiä. Toivotaan, että palveluntuottaja pysyy samana ja lopullista valintaa ei tehdä raha edellä. Kehitysvammapalveluissa pitää mennä laatu edellä

Tehtävä 1 Asukkaiden päiväkirjoissa on noussut esiin oheiset asiat Mitä ajatuksia nämä herättävät läheisten näkökulmasta? Päivärytmi, tärkeät asiat, paha mieli / hyvä mieli jne. Ryhmä 3 Asukkaan hyvä hoito (perushoito): terveydenhoito, hygienia, vammaisuuden yksilöllinen huomioonottaminen, ikävien tunnetilojen huomioiminen ja ymmärtäminen, monipuolinen ravinto, päivätoiminta Asukkaisen omat huomiot ja elämän laatua parantavat asiat: kotoaskareet ja ruokailu harrastukset ja ulkoilu yhdessäolo, läheiset, yhdessä toimiminen kaikkinainen ulkopuolinen toiminta, ohjaajien apu ja aika (riittävät resurssit) lempiruuat

Tehtävä 1 Asukkaiden päiväkirjoissa on noussut esiin oheiset asiat Mitä ajatuksia nämä herättävät läheisten näkökulmasta? Päivärytmi, tärkeät asiat, paha mieli / hyvä mieli jne. Ryhmä 4 Asukkaille on tärkeää säännöllisyys ja pysyvyys sekä tutut henkilöt ja totutut tavat tärkeää, että henkilökunta tuntee asukkaat ja heidän tapansa ja henkilöhistorian Odottelu ja sen ongelma voi tarkoitta jokaisen kohdalla eri asiaa, esim. ”pääsenkö vessaan”, ”lähdetäänkö jo” ajantaju, sen hahmottaminen, mikä on kauan tai ihan kohta Ohjaajien apu ja aika on tärkein asia asukkaille ja heidän hyvinvoinnilleen Keskinäinen luottamus Tärkeää että on oma tila, mutta myös se, että pääsee olohuoneeseen yhteisiin tiloihin

Tehtävä 2 Yhteistyö palveluntuottajan kanssa. Mitkä asiat ovat tärkeitä yhteistoiminnassa palveluntuottajan kanssa? Mitkä ovat hyvät / huonot käytännöt? Ryhmä 1 Yhteistyökumppani on tuttu ja turvallinen jo vuosin takaa, noin 35 v. Helppo ottaa yhteyttä palveluntuottajaan suoraan sekä kodin johtajaan Ollaan rehellisiä puolin ja toisin Tiedotus toimii Raha ei saa ratkaista – hyvä hoito tärkein Ryhmä 2 Asiakas pitää tuntea ja tietää hänen tapansa/ pysyvä henkilökunta informaation pitää kulkea , jos arjessa tapahtuu jotakin poikkeavaa, esim. lääkärissä käynnit Meitä läheisiä luullaan aidosti ja suoraan 1 kerran vuodessa pidettävät palaverit hyviä Tukevan PP-yhteistyöryhmä palaverit hyviä luottanus

Tehtävä 2 Yhteistyö palveluntuottajan kanssa. Mitkä asiat ovat tärkeitä yhteistoiminnassa palveluntuottajan kanssa? Mitkä ovat hyvät / huonot käytännöt? Ryhmä 3 Saman palveluntuottajan jatkaminen (henkilökunta ja osaaminen) Asiantuntemus ja ammattitaito Hyvä henki työntekijöiden kesken Hyvä työnjohto Yhteydenpito läheisiin Ei parane, jos palveluntuottaja vaihtuu Palvelun laatu kaikkein tärkein Nykyinen käytäntö osoittautunut hyväksi Ryhmä 4 Tärkeintä luottamus, asiantuntemus ja ammattitaito sekä pitkäaikainen kokemus kehitysvamma-alalta Nykyiset käytännöt ja toimintamallit ovat osoittautuneet toimiviksi kaikkien kannalta hyvä keskusteluyhteys, turvallinen ja luottavainen olo

Tehtävä 2 Yhteistyö palveluntuottajan kanssa. Mitkä asiat ovat tärkeitä yhteistoiminnassa palveluntuottajan kanssa? Mitkä ovat hyvät / huonot käytännöt? Ryhmä 3 Saman palveluntuottajan jatkaminen (henkilökunta ja osaaminen) Asiantuntemus ja ammattitaito Hyvä henki työntekijöiden kesken Hyvä työnjohto Yhteydenpito läheisiin Ei parane, jos palveluntuottaja vaihtuu Palvelun laatu kaikkein tärkein Nykyinen käytäntö osoittautunut hyväksi Ryhmä 4 Tärkeintä luottamus, asiantuntemus ja ammattitaito sekä pitkäaikainen kokemus kehitysvamma-alalta Nykyiset käytännöt ja toimintamallit ovat osoittautuneet toimiviksi kaikkien kannalta hyvä keskusteluyhteys, turvallinen ja luottavainen olo

Asukkaat Tehtävä 1. Mitä teet yksin, mitä ohjaajan ja mitä läheisten kanssa? Kuljen bussilla ja taksilla, pyöräilen ja lenkkeilen, kävelen käytävällä nelipiste kepeillä Kuuntelen musiikkia kuuntelen musiikkia, luen kirjoja, aamulehteä, hoitelen asioita sähköpostilla katson leffaa, katselen tv:tä kudon siivoan huoneen vien roskia lepään Olen huoneessani Nukun leikkelen lehtiä j a paperia Katselen tv:tä sängyssäni huoneessani Tapaan ystäviä Käyn jalkahoidossa Käyn diskossa Ohjaajan kanssa Käyn ulkona juttelen siivoan saunon perjantaisin synttärikakut pesen pyykkiä käyn pankissa kävelylenkit auttaa nukkumaan menossa keittelen kahvia ostokset, palavereihin osallistuminen Käyn vaateostotsilla Käyn lääkärissä keva-poli asioiden hoito, pukeminen, kynsien leikkaaminen kitaran soittotunnit uimareissut jäätelö

Tehtävä 1. Mitä teet yksin, mitä ohjaajan ja mitä läheisten kanssa Tehtävä 1. Mitä teet yksin, mitä ohjaajan ja mitä läheisten kanssa? Läheisten kanssa Käyn kaupungilla ja nähdään diskossa Tapaan ystäviä Käyn kylässä Käyn parturissa Käyn vaateostoksilla Käyn keilaamassa Käyn ajelulla ja kahvilla Käyn joskus lääkärissä Maksan laskuja Käyn mökissä Autoajelut Nukkuminen Ikävä Torilla käynnit Käyn äidillä Äiti leikkaa hiuksia Käyn kaupungilla isää katsomassa Yhdessä ruokailut Syödään herkkuja äidillä Halin koiria Juhlat