Kuntatieto-ohjelman jatkotyö, tuotokset ja mistä niitä löytää (VM)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 4. kokous Tommi Oikarinen.
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 3. kokous Tommi Oikarinen.
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 5. kokous Tommi Oikarinen.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari 1 Kuntatieto-ohjelman tavoitteet Tommi Oikarinen valtiovarainministeriö JulkICT-toiminto.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Kuinka edetään ja kuinka seurata julkisen hallinnon talousraportoinnin kehitystä? - Kuntatiedon valmennuspaketti Jani Heikkinen Kuntien talousraportointi.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelman esittely Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5 JulkICT-osasto.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
VARDA-hankkeen esittely
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
JHKA kehityspolku ja budjetointi
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Kuntatalouden tietopalveluprojekti
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelma Kuntatieto-ohjelma Jani Heikkinen Muutosaamupäivä.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmä, OKM Suvi Remes, VM
Pilotointikohteita ja -ohjeita
Muutosseminaari Kimmo Kena, palvelumuotoilija, Kitchen
Automatisoidun talousraportoinnin koulutusohjelma
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Tilaisuuden avaus Taloushallinnon automatisointi Tilaisuuden lopetus
Anne Melanen, Valtiokonttori
VARDA Tiedon välittyminen -työpaja
Nyt kannattaa toimia!.
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Esko Ala-Peijari ja Pekka Linna
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari 1
Strategian toimeenpanon tvk Hannu Hämäläinen
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Kunta ja maakuntatalouden tietopalvelu Kuntamarkkinat
Nyt kannattaa toimia!.
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
XBRL-taksonomian mukainen raportointi
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Esityksen transkriptio:

Kuntatieto-ohjelman jatkotyö, tuotokset ja mistä niitä löytää (VM) 3.12.2015 Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari VM/JulkICT-toiminto

Sisältö Keskeytä Kysy Arvioi Esitä parannusehdotuksia ja vaihtoehtoja Muutokset Käyttöönottotoimet Haaveita tavoitetilasta Tuotosten tilanne Tuotosten löydettävyys Muut jatkotoimet Keskeytä Kysy Arvioi Esitä parannusehdotuksia ja vaihtoehtoja Kerro oman sidosryhmäsi haasteista ja toiveista Esityksen aikana pysähdytään keskustelemaan

Tapauksia matkan varrella 9/2012 jälkeen VN:n asetus julkisen talouden suunnitelmasta 2/2014 Ohjelman tavoitetilan määrityshanke, 6/2014 Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelma 5/2015 ja sen toteutuksen kärkihankkeet syksy/2015 SoTe-ratkaisu ja itsehallintoalueet Digitalisaatio Hallinnon kehittäminen (Tulorekisteri, Tilinpäätösreksiteri Kuntien tehtävien vähentäminen (yksikkökulutiedot, OKM:n uudistukset) Vain kahta täytyy muuttaa: Ohjelman tuotokset ja ohjelman toiminnalliset tavoitteet Kuvaa tuotosten käyttöönoton tavoitetilasta

Keskeinen idea ohjelman rajauksessa Kuntien ja kuntayhtymien tiedonhallinta nykytilassa Valtion kuntien ja kuntayhtymien tiedonhallinta nykytilassa Kuntien ja kuntayhtymien taloustiedonhallinta 2019 Valtion kuntien ja kuntayhtymien taloustiedonhallinta 2019 Itsehallintoalueille siirtyvät tehtävät rajataan sisällöstä pois Toimintatietojen tiedonhallinta rajataan sisällöistä ja toimintamalleista pois Taloustietojen toimintamallit sopivat tuleville itsehallintoalueille Tuotokset mahdollista ottaa käyttöön vuoden 2019 alkuun mennessä

Mahdolliset tulevat, sidosryhmien kannalta oleelliset, muutokset Tähdätään keskitettyyn käyttöönottoon vuoden 2019 alusta entisen 2020-luvun vapaaehtoisen sijaan Hyödynnetään kuntien ”pakkosopeutuminen” uuteen tilanteeseen entisen vapaaehtoisen päivitysrytmin sijaan Tähdätään velvoittavaan automatisoituun raportointimalliin entisen vapaan toteutustavan sijaan Tähdätään kaikkien kuntien taloustietojen siirron yhdistämiseen samaan tiedonhankintakanavaan entisen vain kuntataloustilastoinnin sijaan Tähdätään hallinnon yhteisiin (taloustiedon) tiedonhankinta-, ylläpito-, ja käyttöpalveluihin toimialakohtaisten sijaan JHS-tuotokset valmiina 2017 (päivityskierros 2018 mennessä)

Kuntatieto-ohjelmassa luotava suosituskokonaisuden tavoitetila Kuntien käyttötarpeet Valtion käyttötarpeet Yleiset laskentasäännöt Tilastoinnin tarpeet JHS Tuottavuus-mittaus Tiedonsiirron kohteet Tiedonsiirron kohteet Tiedonsiirron kohteet Tiedonsiirron kohteet Tiedon raportointi / esittäminen JHS XBRL Taloustiedon suunnittelukohteet JHS Talousarvio / -suunnitelma JHS Tilinpäätös-sisältö Taloustiedon raportointikohteet Tiedon jalostus Tehtävätaso Taloustiedon kohdentamiskohteet Tilastoinnin luokitukset JHS Kuntien tehtävä ja palvelu-luokitus Tiedon kohdentaminen JHS-toimipaikka Taloustiedon kohdentamiskohteet JHS Kustannus-laskenta Taloustiedon kirjauskohteet Taloustiedon kohdentamis- säännöt Tiedon kirjaaminen JHS Kuntien ja kuntayhtymien tililuettelo

Kommentteja ohjelman toiminnallisista tavoitteista Ohjelman rajaukset? Ohjelman aikataulutus?

Tavoitteet Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönotolle Kuntien omat kehitys-/sopeutushankkeet Hallituskauden hanke- ja toimintarahoitus Hallitusohjelman kärkihankkeiden toteutuksen toimenpiteet ja niiden rahoitus Muut toimenpiteet Muut toimenpiteet Muut toimenpiteet Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönotto Kuntatieto-ohjelman tuotokset Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönotto Toimintatavan muutokset Toiminnan laatuparannukset Suorat säästöt Lisäsäästöt Asiakasvaikutukset Vaikutus julkiseen talouteen

Aikataulut sopeutettuna itsehallintoalueiden ja uusimuotosten kuntien toiminnan käynnistymiseen 2019 Toiminta ja ylläpito Uuden toimintamallin mukainen toiminta (alkaa vaiheittain) VM:n hall.alan käyttöönotto VM:n päätös automaattisesta raportoinnista VM:n delegoinut raportointiin liittyvät tehtävät VM:n asetukset automaattisesta raportoinnista Kuntatieto Nykytuotokset valmiit Tehtyjen tuotosten sovittaminen uuteen toimintamalliin Tuotosten päivitys ja luovuttaminen Ohjelman lopetus 2015 2016 2017 2018 2019 Linjaukset valmiita muutosten käynnistämi-seksi kunnissa ja itsehallinto-alueilla Yhteiset määritykset hankintojen ja toiminnan suunnittelun pohjana Talous-hallinnon märitysten operat. käyttöönotto alkaa Itsehallinto-alueiden ja uusien kuntien toiminta alkaa 1. Raportointi (1/4-vuosi) Kuntien, kuntayhtymien ja itsehallintoalueiden käyttöönottotoimet Ohjelman tavoitteena on saada tuotokset käyttöönottotehtävät alkamaan vuonna 2016, jotta raportointimallin käyttöönottotoimet kunnissa ja kuntayhtymissä voidaan aloittaa vuonna 2018. Osa raportoinnista voidaan ottaa käyttöön aiemmin (kuntien perustilinpäätös). Ohjelma jatkaa alkuperäisen ohjelman johtoryhmän asettamiskirjeen mukaisesti kesäkuuhun 2019. Tällöin kaikki keskeiset tuotokset on tuotettu ja käyttöönotettu ja jäljellä on vain ohjelman lopettamisen liittyvät tehtävät.

Kommentteja ohjelman tuotosten käyttöönotosta Onko käyttöönotto mahdollista muilla toimenpiteillä? Ohjelman tuotosten aikataulutus vs. käyttöönoton aikataulutus?

Julkishallinnon päätöksenteko Haavekuvaa käyttöönoton tavoitetilasta: Yleiskuva Muut (tilasto) tietolähteet Käyttöönotettavat tuotokset valtionhallinnossa: 0) Koodiston viranomaisyhteistyö 1) Koodiston ylläpitomalli (talous) 2) Taloustietojen koodistopalvelu 3) (Talous)Raportointipalvelu 4) Kuntien tilinpäätösrekisteri 5) Taloustiedon palveluoperaattori 6) VM:n talousohjauspalvelu Yksikkökulujen rekisterinpitäjät (esim. OPH, THL, OKM) 4.2) Laajennukset Yksikkökulu- rekisterit Palveluoperaattori (tekninen)* Rekisterinpitäjä (esim. Valtiokonttori)* 4.1) Kunnan toiminta Vertailukehittäminen Kuntien ja kuntayhtyminen Tilinpäätösrekisteri Käyt-tö 6) Valtiovarainministeriö JTS / Talousarvio Itsehallintoalueiden tilinpäätösrekisteri Tilastokeskus Kansantalouden tilinpito 5.1) 5.2) Laajennukset 4.2) Laajennukset Valtionosuudet Sektorirahoitus Toimialan ohjaus Sektoriohjaus Viestinvälityspalvelu (TIX) (Valtori) Vies-tit 3) Lain kustannusperustelut Koodiston ylläpitäjä (esim. Valtionkonttori)* Lainvalmistelu Julkishallinnon päätöksenteko Käyt-tö Kunnat tai kuntayhtymät (Mahd. itsehallintoalueet) Sähköiset, taksonomiat, standardit, luokitukset: -Tililuettelo -Toimipaikka -Tehtävä ja palveluluokitus -Talousarvio ja -suunnitelma -Kustannuslaskentamalli -XBRL-taksonomia -Tarkistussäännöt -Sanastot Ulk. BI 2) Koodisto-palvelu VM:n tietotarpeet *HUOM: Palvelun tuottaja voi olla eri kuin viranomaisvastuun saanut Tilastotietotarpeet 0) 1) Rahoitustietotarpeet Yllä-pito A B C Ohjaustietotarpeet Johdon tietotarpeet

Kuntien ja kuntayhtymien tietohallinnon yleinen ohjausrakenne JULKISEN HALLINNON YLEINEN OHJAUS (TALOUS, HALLINTO) JULKISEN HALLINNON TIETOHALLINNON YLEINEN OHJAUS (KOKONAISARKKITEHTUURI, YHTEISET PALVELUT, MUUT TOIMENPITEET) JULKISEN HALLINNON YHTEISET PALVELUT HALLINTO KUNTA / KUNTAYHTYMÄ MUU Toimialat 1-x Järjestämislait TOIMIALAN KOKONAIS-ARKKITEHTUURI Ministeriö1-x Kuntalaki Kirjanpitolaki Tehtävälait Asetukset VM TOIMIALAN KOKONAIS-ARKKITEHTUURI TOIMIALAN YHTEISET PALVELUT Ministeriö1-x Määräykset JTS Määräykset EU-sääntely Tilastolaki MUU JULKINEN HALLINTO MARKKINAT Yhteentoimivuuden vaatimus

Julkishallinnon päätöksenteko Haavekuvaa tavoitetilasta: viranomaisyhteistyö (kuntien) taloustietojen Jokainen viranomainen vastaa omasta osastaan tietoa Tiedon ylläpito kunkin viranomaisen omaa toimintaa – ”operatiivinen tieto hallitaan operatiivisissa prosesseissa” Sovitaan yhteisestä tiedosta ja sen ylläpidosta Tieto tarvotaan käytettäväksi ”yhtenäisen näkymän avulla” Vuosikello ylläpitoprosessissa Julkishallinnon päätöksenteko Ylläpidon yhteistyömuodot ja sopimukset: -VM, STM, OKM, YM, MMM, jne. -TK, THL, OPH, Syke, jne. VM:n tietotarpeet Tilastotietotarpeet Rahoitustietotarpeet Ohjaustietotarpeet Johdon tietotarpeet

Haavekuva rooleista tietojen yhteisessä ylläpidossa – Tietohallintolain näkökulma Tietojen käyttö Yhtenevä Tietojen käyttö Yhteinen ylläpitomalli Kuntien ja kuntayhtymien talouden luokitukset (talousseurannan kohteet) Yhteentoimivuustyö toimialaolojen: -sisällä -välillä Ohjausvastuu, toimialakohtaiset tietohallinnon määritykset OKM TEM MMM YM Jne. VM (hallinto) VM (ICT) Toimialan ohjaustehtävät Koordinointitehtävä Lainsäädäntö ja muu viranomaistehtävien jako

Haavekuvaa tavoitetilasta: yhteentoimivuusmalli (sis Haavekuvaa tavoitetilasta: yhteentoimivuusmalli (sis. yhteinen ylläpito ja yhteinen koodistopalvelu) Miten eri viranomaiset mahdollistavat yhteentoimivuutta Miten yhteistä tietoa saadaan käyttöön Jari Kallela VM (Hallitusohjelman kärkihankkeen esittely) Koodiston ylläpitäjä (esim. Valtionkonttori)* Käyt-tö Koodisto-palvelu Yllä-pito

Haavekuvaa tavoitetilasta: Kuntien yhteisten tietojen käyttö Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät osin velvoittavasti yhteisiä taksonomioita esimerkiksi: Tietojärjestelmätaso (tililuettelo) Raportointitaso (XBRL) Masterdata (toimipaikka, palveluluokitus) Kustannuslaskentamallit Kunnan johtamisen ja ulkoisen seurannan tiedot yhteneviä Kunnat tai kuntayhtymät (Mahd. itsehallintoalueet) Ulk. BI Sähköiset, taksonomiat, standardit, luokitukset: -Tililuettelo -Toimipaikka -Tehtävä ja palveluluokitus -Talousarvio ja -suunnitelma -Kustannuslaskentamalli -XBRL-taksonomia -Tarkistussäännöt -Sanastot A B C

Haavekuvaa tavoitetilasta: Keskitetty tietojen hankinta ja rekisteritieto Yksikkökulujen rekisterinpitäjät (esim. OPH, THL, OKM) Taloustietojen osalta käytössä yksi tiedonhankintakanava Kunta voi rakentaa oman talouden raportoinnin yhteen raportointimalliin (taloushallinto) Viestinvälityspalvelu hoitaa tietojen jakamisen oikealle (rekisteri)viranomaiselle Itsehallintoalueet voivat soveltaa samaa toimintamallia (jos muistuttava taloushallinnon osalta kuntia) Kukin rekisterinpitäjä tiedon ylläpitäjä saattaa tietonsa käytettäväksi yhteisin (KaPa) periaattein Yksikkökulu- rekisterit Rekisterinpitäjä (esim. Valtiokonttori)* Kuntien ja kuntayhtyminen Tilinpäätösrekisteri Itsehallintoalueiden tilinpäätösrekisteri Viestinvälityspalvelu (TIX) (Valtori) Vies-tit

Valtiovarainministeriö Haavekuvaa tavoitetilasta: palveluoperaattori, tietojen käyttö (VM ja Kunnat) Valtiovarainministeriö saa tiedot kuntien taloudesta käyttöönsä palveluoperaattorin kautta Käytössä analyysivälineet ja valmiit, päätösten mukaiset ,raportit Kuntien raportoima tieto on kaikille avoin palveluoperaattorin kautta Tiedot ovat kuntien itse käyttämiä (ja julkaisemia) tietoja Case: Imatra (Lisätietoja Raikko Törrönen, Imatran kaupunki) Muut (tilasto) tietolähteet Palvelu-operaattori (tekninen)* Käyt-tö Kunnan toiminta Vertailukehittäminen Valtiovarainministeriö JTS / Talousarvio

Kommentit tavoitetilan haavekuvaan Yhteistyö- ja Ylläpitomalli Koodistopalvelu Tiedon käyttö kunnissa Raportointipalvelu Rekisteriviranomaistoiminta Palveluoperaattori ja tiedon käyttöpalvelut

Kuntatieto -ohjelmassa syntyvät keskeiset tuotosten valmiusasteet JHS-suositushankkeet JHS-Tehtävä- ja palveluluokitus (50%) JHS-Tililuettelo (Valmis) Kuntaprojektit - pilotit JHS-Toimipaikkatieto (Valmis) Kuntien johtamisen viitearkkitehtuuri (80%) JHS-kuntien XBRL* (Valmis) BI-EDW tietomalli (80%) JHS-Talousarvio ja -suunnitelma* (5%) Automaattisen raportoinnin testitoteutus (80%) JHS-Tilinpäätöskertomuksen rakenteinen malli* (0%) Palveluluokituksen ja muiden JHS-suositusten testaus (20%) JHS-Kuntien taloudellisuus ja tuottavuusmittarit* (5%) JHS-Kuntien kustannuslaskentamallit (0%) Uusien JHS-standardien testaus 2016-17 (0%) Tehtyjen JHS-suositusten kokonaispäivitys (0%) Uusien JHS-standardien testaus 2018 Tilastokeskuksenprojektit VM Linjatyö Kuntien taloustilaston uudistaminen (95%) hankehallinta ja raportointi (Jatkuva) Kuntatilastotiedon käytön edistäminen** (99%) säädösmuutostarpeiden arviointi (Jatkuva) Ohjelmanprojektit Sidosryhmätyö (Jatkuva) Tavoitetilan tarkentaminen (Valmis) projektien ja toteutusten arviointi (Jatkuva) Toimipaikkarekisterin kehittäminen ** (Valmis) Muutosviestintä (Jatkuva) Raportointimallin, tilinpäätösrekisterin, palveluoperaattorin ja VM:n kuntatalousohjelman ohjaustietopalvelun kuvaus* (80%) Kuntatalouden koodistopalvelu ja ylläpitomalli (0%) Pilottien arviointimalli* (Valmis) Ohjelman toteutuksen arviointi ja arviointimalli PUNAINEN = Uusi tuotos verrattuna alkuperäiseen suunnitelmaan *=Kuti-ohryssä päätetty ja toteutettu ohjelman laajennus **=Tuotos muutettu Kuti-ohryn päätöksellä Poistettu tuotos verrattuna kevään 2015 kehykseen

Kommentit ohjelman tuotoksista Mitä listalta puuttuu Mitä pitäisi kiirehtiä suhteessa vuoteen 2019

JHS-Tuotoksiin liittyvä linjauksia Tavoitteena koneluettavuus määritetystä pisteestä Erotetaan sanastot, tunnisteet, määritelmät ja hierarkiat omiksi kohteiksi Hyödynnetään valmista Osa JHS-suosituksista velvoittaviksi JH-standardeiksi (tili, palvelu, XBRL)

Komentteja JHS-Tuotoksiin liittyvä linjauksista Tunnisteiden erottaminen hierarkioista – onko toteutettavissa ja missä JHS-suosituksista Toivottava esitystapa JHS tuotoksille (pdf, .csv, xml)

Mistä tuotokset on löydettävissä nyt ja jatkossa? Kuntatieto wiki ainakin 6/2019 asti: Valmiit tuotokset julkistetaan ja ovat näkyvissä kaikille Valmiit JHS-suositukset JHS-sivustolla Tilastokeskuksen tiedonkeruusta Tilaston tiedonkeruusivulla Muuta julkistusta ja tukimateriaalia vasta suunnitellaan Miten valmiista tuotoksista tulisi viestiä, jotta ne löydettäisiin? ...

Muut jatkotoimet Muutosseminaari sidosryhmille myös vuonna 2016 Ohjelman muutokset voimaan alkuvuonna 2016

Toiveita Kuntatieto-ohjelmalle ?

Jani Heikkinen Projektipäällikkö Lisätieto: jani.heikkinen@vm.fi https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500