Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Advertisements

Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
TUTUSTU KIRJAILIJAAN Tarinoita kirjoittajan takaa.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
Työn nimi (=eläinlaji) Työn tekijä Tallenna tämä sivu luokan omaan kansioon > Omat tiedostot > Biologia > Nisäkkäät > Nisäkkään ja tekijöiden nimet. Noudata.
Ammatillisen kuuntelemisosaamisen vaikutus työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa FT Sanna Ala-Kortesmaa Yliopisto-opettaja Tampereen teknillinen yliopisto.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Käytännön vinkkejä toteutukseen Kuvat: Raquel Benmergui #kehukiita
Askeleet kohti täysipainoista luovuutta
KLUBIEN JULKISUUSKUVA - Tilanne
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Mikä ihmeen oppisopimus?
Arviointi ja vaikuttavuus
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Kerro lauseella mikä on ryhmän tarkoitus?
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 2: Hullunkuriset perheet Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Palveleminen “klubin konsulttina”
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Organisaatioiden yhteistyö
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Vuorovaikutus työpaikalla I: roolit, työsuhteen kehittyminen
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Palautetaidot ja opponointi
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
5. Eettinen vastuullisuus
Olet todella väsynyt ja turhautunut……
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Harjoituksen ohjaaminen
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kerro lauseella mikä on ryhmän tarkoitus?
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ilmastoneuvottelut Yhteinen sopimus kahdessa tunnissa
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Esityksen transkriptio:

Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?

Ryhmä ja ryhmässä työskentely Tehtävä: Mieti millaisiin ryhmiin olet kuulunut ja millaisia kokemuksia sinulla on ollut niistä? Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet mielikuvaasi ryhmästä / ryhmän toimivuudesta a) negatiivisesti b) positiivisesti  

Ryhmän kehitysvaiheet Muodostusvaihe (forming) Kuohuntavaihe (storming) Sopimisvaihe (norming) Hyvin toimiva ryhmä (performing) Ryhmän lopetus (adjourning)

Ryhmän kaksoistavoite Asiatavoite Tunnetavoite

Ryhmädynamiikka Ryhmän jäsenet vaikuttavat toisiinsa ja heidän välilleen syntyy valtasuhteita Ryhmään muodostuu normeja (käyttäytymistä ja ajattelua koskevia yhteisiä sääntöjä ja odotuksia) Esim. kommunikaatio: puhejärjestys, ryhmän viestintärakenne, milloin saa puhua, milloin ei saa, mistä ei saa puhua… Pukeutuminen Huumori Tunnesäännöt, sallitut tunteet, ilmaisun asteet

Roolit Yksilön sosiaalinen rooli muodostuu häneen ryhmässä kohdistuvista odotuksista epävirallinen rooli ( sovittelija, hauskuttaja, tunnelman pelastaja) virallinen (puheenjohtaja, sihteeri, vetäjä jne.) roolin muodostumiseen vaikuttavat mm. asema, tehtävä, ikä , sukupuoli jne. roolit vaihtelevat eri ryhmissä rooliristiriitoja syntyy, jos odotukset ristiriitaisia Otettu rooli Annettu rooli

Joharin ikkuna

Hampurilaismalli (rakentava palaute)

Hampurilaismalli palautteen antamiseen Hampurilaissämpylän yläosa Aloita palautteen antaminen positiivisista asioista, muutama positiivinen asia Hampurilaisen pihvi Kerro ystävällisesti ne asiat, joissa vielä on kehittämistarpeita tai tarvittaisiin muutosta Hampurilaissämpylän alaosa Tee yhteenveto siitä, mikä kokonaisuudessa oli myönteistä ja missä on vielä kehitettävää Sano lopuksi jotain kannustavaa

Tehtävä: Miettikää ryhmissä hyvän ryhmän tuntomerkkejä. Laatikaa sen jälkeen ryhmällenne yhteiset pelisäännöt, joihin kaikki olisitte valmiit sitoutumaan.