Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
HRD-Kunto – tuotteen markkinointi -markkinoinnin kohderyhmät -myyntimenetelmät -myynnin välineet.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Palkitaan seuroja ja tekijöitä 2016 Palkintojen nimetPalkittavat summathaeMissä jaetaanKriteeriytk Vuoden Sinettiseura5000 € + 14 x 1000 €/alue18.9.Sinettiseminaari.
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Partion arvokeskustelu
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Asiatekstin rakennemalleja
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
Essee – tekstien jalokivi
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN

Suur-Matinkylän asukasfoorumi / Sirpa a-k
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Asiatekstin rakennemalleja
Tietoa välittävä puheenvuoro
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Palautetaidot ja opponointi
Kumppanuuden monet ulottuvuudet
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Projektissa johtaminen partiossa
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Omalla painollaan – kielikahvila
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
PUUKAUPPA KOULUTUKSET
Innopaja
Seminaarien käytänteitä
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
Power Point -karaoke Power point –karaoke on menetelmä, jota voi käyttää nopeamman tai pidemmän kaavan mukaan. Menetelmä toimii erityisen hyvin tilaisuuden.
klo , Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, sali 313
Seuraparlamenttityöryhmä klo 17-19
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Yrityksen kokouksen otsikko
Tuomarin velvollisuudet
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
NV:n uusi viestintästrategia työseminaari
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kuntoutuja omien tavoitteidensa laatijana
RAI Espoossa
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita PANEELIKESKUSTELU NOVELLEISTA JOKA RYHMÄLLÄ ERI NOVELLI KÄSITELTÄVÄNÄ Sari Toivakka, 2016

Mikä on paneelikeskustelu? Paneelissa eri näkökulmia edustavat henkilöt keskustelevat sovitusta aiheesta yleisön edessä. Tarkoituksena on tuoda esille eri mielipiteitä ja näkökulmia. Tavoitteena on saada yleisö ajattelemaan aihetta monipuolisesti! Sari Toivakka, 2016

Paneelikeskustelu Tarvitaan argumentointitaitoa ja puheviestintätaitoja Kyse erilaisten näkemysten ja kantojen esittämisestä Vähän ns. muotosääntöjä (vrt. kokous) On yleensä ennalta jonkin verran suunniteltu tilanne Pidetään yleisölle Yleensä puheenjohtaja (yksi panelisteista ) tai juontaja Sari Toivakka, 2016 http://www.youtube.com/watch?v=GLqiQeQv7u0 Paneelikeskustelun avaus

Paneeliin osallistuminen vaatii taitoa Kuuntelemista Vastapuolien havainnointia Keskustelemista ja osallistumista Suostuttelua ja vaikuttamista Väittelyä Argumentointia ja kielen tehokeinoja Kysymysten tekemistä Ehdotuksia ja vaatimuksia Myönnytyksiä ja torjuntoja Hyvää tilannetajua Sari Toivakka, 2016

Taitava keskustelija Yhteistyöhaluinen Ei keskeytä Kuuntelee toisia Kohtelias Osallistuva Ei nolaa muita Mitoittaa omat puheenvuoronsa tilanteen mukaan Pitkäjänteinen Määrätietoinen Osaa asettua toisen asemaan Ei keskeytä Kyselee Antaa positiivista palautetta Tietää asiasta Osaa perustella sanottavansa Ottaa kontaktia kaikkiin Hyvä tilannetaju Rohkaisee ? Sari Toivakka, 2016

Paneelin vaiheet 2. KESKUSTELU YLEISÖLLE 1. VALMISTAUTUMINEN 3. ARVIOINTI Sari Toivakka, 2016

1. VALMISTAUTUMINEN Tärkeä osa paneelia: perehtymistä aiheeseen: nyt ryhmän lukemaan novelliin Mietitään omia ja muiden osallistujien näkemyksiä Suunnitellaan omat väitteet, perustelut ja vastaperustelut Mietitään oman tyyli ja -taktiikka Käydään mielikuvissa läpi paneelin kulkua Koollekutsuja hoitaa käytännön järjestelyt: tila, kutsu Sari Toivakka, 2016

2. PANEELI YLEISÖLLE Pieni lämmittelyvaihe: esittäytyminen / esittely (henkilöt ja teema) Järjestäytyminen: menettelytavat, ajankäyttö, roolit Tavoitteiden asettaminen keskustelulle Itse keskustelu: ajatuksia novellista ja sen teemasta Yhteenveto aiheesta Yleisön kysymykset (haluttaessa) Sari Toivakka, 2016

3. ARVIOINTI Oman toiminnan arvioiminen: Miten pärjäsin yksilönä? Miten pärjäsimme ryhmänä? - Myös yleisö antaa palautetta keskustelijoille Sari Toivakka, 2016