Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Advertisements

Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Web 2.0 sivut Lego Hyvä esimerkki toiminnan muuttamisesta Web2.0 henkeen Tekivät runsaasti tappiota kunnes kehittivät Mindstorm ohjelman jolla.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Toimintasuunnitelma.
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
YH2, Kertaus -Kokeesen luettavat peruskäsitteet
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Toimintasuunnitelma.
Onko Facebook monopoli?
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Mistä tunnistan innovaation? Juha Järvinen asiantuntija, innovaatiot
LAINA JA KORKO.
Liisa Hentilä ja Jesse sjölund
Yritykseni pahimmat kilpailijat
TALOUSTIETO Kilpailu.
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Suomella on erinomaiset mahdollisuudet saada osansa kasvavista metsäteollisuustuotteiden markkinoista Suomen mittava ja kasvava raaka-ainepotentiaali kestävästi.
Vertikaaliset rajoitukset
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
…miten kilpailu kehittyy?
Esityksen transkriptio:

Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa Käsitteitä

Täydellinen kilpailu niin paljon myyjiä ja ostajia, ettei yksi voi vaikuttaa hintaan tuote kaikilla samanlainen kaikilla osapuolilla täydellinen tieto markkinoista markkinat täysin vapaat yrittäjä ei voi päättää tuotteensa hintaa, on hyväksyttävä markkinahinta

Monopoli markkinoilla vain yksi yrittäjä tuote ainutlaatuinen syyt laki patentti niukat luonnonvarat tekninen osaaminen tuotettava suuria määriä, jotta kannattavaa määrää yksin tuotteensa hinnan

Oligopoli muutama myyjä tuotteet samanlaisia tai erilaistettuja yritykset eivät mielellään muuta hintoja (kilpailijoiden olisi pakko reagoida) uhkana hintasota (ratkaisu: kartellit, mutta ovat kiellettyjä)

Monopolistinen kilpailu useita myyjiä tuotteet erilaistettuja tuotteiden erilaisuus antaa vapautta hinnan määrittelyyn