Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 14.8.2017 klo 9-12 Sarviksen sosiaaliasema, Hatanpäänkatu 3 F Susanna Raivio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Elämäntaparyhmien organisointi Helmen malli
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
KLAARI HELSINKI, NUORISOASEMA JA KOULUYHTEISTYÖ. PÄIHDEKASVATUSPILOTTI Lähtötilanne: Eri toimijoilta yhteydenottoja kannabikseen liittyvissä asioissa.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
Varhaiskasvatus, koulu, oppilaitos ja vapaa-aika lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Pirkanmaan LAPE Pippuri toimintasuunnitelma Kaikille.
Koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9.00 – Tipotien sosiaaliasema, Tipotien luentosali.
Tukea arjen vaativiin vaiheisiin
MONIAMMATILLISUUS TUEN TARPEESSA OLEVAN LAPSEN JA PERHEEN ARJESSA
Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria.
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Puistokaudun päiväkotikoulu
Lapsiperheraati Varkaudessa Marja-Liisa Honkanen
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Hyvinvointikoulun toimintamalli
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli Pirkanmaan LAPE Pippuri kehittämistyöryhmän kokous Kaikille tulostettuna kuva Pippurista,
Lapsi-ystävällinen kunta
<Maakunnan nimi>
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli Pirkanmaan LAPE Pippuri kehittämistyöryhmän kokous Kaikille tulostettuna kuva Pippurista,
Varhaiskasvatus, koulu, oppilaitos ja vapaa-aika lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Pirkanmaan LAPE Pippuri toimintasuunnitelma Kaikille.
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo Tampereen virastotalo, neuvotteluhuone 2, 6 krs Susanna.
Koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9.00 – Tampereen sosiaali- ja terveysasema.
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
LAPE LAPSI – JA PERHEPALVELUIDEN MUUTOSOHJELMAN KOKONAISUUS
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli Pirkanmaan LAPE Pippuri kehittämistyöryhmän kokous Kaikille tulostettuna kuva Pippurista,
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillisen toimintamallin kehittämistyöryhmä kokousversio.
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Arvioinnista arkipäivää
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
Lapsivaikutusten arviointi päätöksenteossa
Pirkanmaan LAPE JUURRUTTAMISSUUNNITELMAN KESKEISET ELEMENTIT
Lape Uusimaa ajankohtaiskatsaus
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Monitoimitiloissa työskentelevien verkostotapaaminen
Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Rovaniemen omaisten työryhmä
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Perhekeskustoiminnan työpaja
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 14.8.2017 klo 9-12 Sarviksen sosiaaliasema, Hatanpäänkatu 3 F Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Tänään Tervetuloa, kahvia ja esittäytyminen Edellisen kokouksen pöytäkirja Kevään koonti ja SOTE 2020 Webropol – palautteen purku TAMK - Raija Kesätehtävän koonti TOP 4 Aloitettavien pilottien suunnittelu Ryhmätehtävän purku Esiopetuksen alatyöryhmä Muut asiat Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Kevään yhteenveto Hyvät käytännöt ja osallisuus tehtävät LAPE työskentelyllä pyritään yhtenäistämään eri kuntien/alueiden toimintatapoja, jotta kuntien yhdenvartaisuus ja hyvien käytänteiden laajentumisen myötä myös lasten ja nuorten ja heidän perheidensä hyvinvointi kohentuisi Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Webropol –palautteen purku Kiitos palautteista ja jatkossakin toivomme palautetta ja toiveita 1.Kevään aikataulu oli tiukka ja osalla oli jo kalenterit täynnä. Toivottavasti nyt syksyn kalenteriin kehittämisryhmän kokoukset mahtuvat paremmin. Muistiot ja diaesitysten lähettäminen jatkuu samoin. 2. Kokoustilat ovat haasteellisia Käytämme vain maksuttomia kokoustiloja ja esim virastotalon pitkän pöydät eivät ole parhaita keskustelujen kannalta. Projektisihteerimme pyrkii löytämään meille tiloja. Keskustan tietyöt aiheuttavat omat haasteensa. * Voisimmeko kokoontua joskus muualla kuin Tampereella? Susanna Raivio ja Maria Antikainen

purku jatkuu…. 3. Kolmen tunnin kokousaikataulut jatkuvat ja vuoden 2018 palaverit voidaan järjestää mahdollisimman usein aamupäivisin 4. Työskentelymuodoista eniten kannatusta saivat yhteiset keskustelut, kokemusasiantuntijavierailut, pienryhmätyöskentelyt, kotitehtävät ja luennot * kokemusasiantuntija * yksityisen palveluntuottajan näkökulma * joku muu 5. Vastaajat kokivat saaneensa riittävästä tietoa LAPEsta. Susanna Raivio ja Maria Antikainen

SOTE 2020 Tapasimme viime keskiviikkona muutosagettimme Titta Pelttarin ja viimeisin tieto SOTEn siirtymisestä vuodella suhteessa LAPE työhön on, että Ministeriöstä ei ole tullut vielä mitään tietoja. Infoamme kehittämisryhmää heti kun tiedämme jotain. Etenemme alkuperäisen suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. Susanna Raivio ja Maria Antikainen

TAMK yhteistyö – Raija Yliniemi Vapaasti valittavat opinnot 10 ov opinnot tarjoavat monia mahdollisuuksia Harjoittelut 10 viikkoa – päiväkotiharjoittelu 7 viikkoa – lähiesimiesharjoittelu Opinnäytetyö opinnäytetöissä monia erilaisia toteutuksia (kyselyt, haastattelut, toiminnalliset, prosessien näkyväksi tekeminen, erilaiset ryhmän jne) Raija Yliniemi, 050 311 9756, raija-yliniemi.tamk.fi Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Kesätehtävän koonti TOP 4 Osallisuus – osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Kangasala, Lempäälä Kiusaaminen – kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Pirkkala, Ikaalinen, MLL Tampereen osasto, Sastamala Varhainen tuki – varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen Lempäälä, Mänttä-Vilppula Vanhempien tukeminen – vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Valkeakoski, Ruovesi-Virrat, Mänttä-Vilppula, Tampere Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Pienryhmätyöskentely Jakaudutaan neljään ryhmään sen mukaan, minkä kehittämiskohteen kukin organisaatio on valinnut pilotikseen: Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen Pienryhmien jälkeen yhteinen purku, jossa jokainen ryhmä saa tehtäväkseen vastata yhteen kysymykseen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

1. Osallisuuden, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Hyvinvointityön määrittely, rakenteet, toimintatavat ja työnjako Paikallisen tiedonkeruun menettelytavat ja tiedon suunnitelmallinen hyödyntäminen Lasten kuulluksi tulemisen varmistaminen (Kysely?) Vanhempien osallisuuden vahvistaminen, kasvatuskumppanuuden tukeminen Tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevien menetelmien hyödyntäminen Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

2. Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja puuttuminen, kaverisuhteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot Käytettävissä olevien toimenpideohjelmien hyödyntäminen ja uusien toimintatapojen kehittäminen Lasten, vanhempien ja yhteisön aikuisten osallistaminen ja sitouttaminen suunnitteluun ja uusiin toimintatapoihin Kiusaamisen esiintyvyyden järjestelmällinen seuranta ja arviointi Uusien monialaisten toimintatapojen kehittäminen tilanteisiin, joissa kiusaamista ei ole saatu loppumaan, monialainen yhteistyö kiusaamisen jälkihoidossa Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

3. Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä osana yhteisöllistä hyvinvointityötä Osallisuutta tukevien, vuorovaikutuksellisten ja innovatiivisten työmuotojen kehittäminen yhdessä lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa nykyteknologiaa hyödyntäen Lapsen ikäkauden mukaisen tiedonjaon sisällyttäminen vanhempaintapaamisiin Linkittyy Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen kehittäminen –työryhmään Susanna Raivio ja Maria Antikainen

4. Varhaisen hoidon ja tuen käytänteiden mallintaminen Keskinäisestä työnjaosta sopiminen varhaiskasvatuksessa Yhteistyörakenteiden määrittely perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun konsultaatioihin ja jalkautumiseen varhaiskasvatukseen siellä toimivan henkilöstön tueksi sekä yhteisiin asiakastapaamisiin Lasten ja vanhempien osallisuuden varmistaminen prosesseissa Nivelvaiheiden käytäntöjen määrittäminen Kohdennetun vanhemmuuden tuen mallien kehittäminen yhdessä perhekeskuksen kanssa Mielenterveysongelmien varhaisen tunnistamisen ja hoidon kehittäminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Varhaiskasvatuksen pilotit - kysymykset pienryhmille Mitä lähdette pilotoimaan, miten lähdette etenemään konkreettisesti? Millaista muutosta tavoitellaan ja miten sitä voidaan mitata? Miten lähtötilannetta ja pilotin jälkeistä tilannetta kuvataan/mitataan? Millä laajuudella organisaatiossa lähdetään toteuttamaan pilottia? Kuinka monta varhaiskasvatuksen ryhmää/yksikköä/toimijaa lähtee mukaan? Keitä muita toimijoita/sidosryhmiä on mukana? Millaista yhteistyötä voidaan tehdä muiden seutukuntien organisaatioiden kanssa, jotka kehittävät samaa osa-aluetta? Millaisia haastavia tilanteita tai kysymyksiä pilotin suunnitteluun tai toteutukseen voi liittyä? Miten tilanteet ratkaistaan? Mitä kunnat/seurakunnat/järjestöt toivovat koordinaattoreilta? Mikä on kunnan Lape-ryhmän rooli pilotin suunnittelussa ja toteuttamisessa? Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Pienryhmätehtävän purku yhdessä (poimintoja vastauksista) Miten lähdette etenemään konkreettisesti? Kangasala valitsee osallisuuden ja lähdetään viemään eteenpäin uuden vasun kautta Puhuttiin yhdessä mitä on pilotti? Varhaiskasvatus on lakisääteistä, miten ylläpidetään valmiita käytänteitä? Kehittämistyö on jatkuvaa rakenteiden luominen, hyvien käytänteiden ylläpitämiseksi paikallinen tietämys, seudullinen kannattelu Millaista yhteistyötä voidaan tehdä muiden seutukunnan organisaatioiden kanssa, jotka kehittävät samaa osa-aluetta? Pihlajalinna yhteinen toimija Mänttä – Vilppula / Juupajoki vanhempien ryhmä; jos on liian paljon tuttuja niin mahdollisuus saada tukea naapurikunnan ryhmästä vertaistukea seutukunnallisesti esim vammaistyössä millaista roolia seurakuntien kanssa voisi virittää? monikulttuurisuusasiat – asennemuutosta henkilökunnalle Mitä kunnat/seurakunnat/järjestöt toivovat koordinaattoreilta? yhteistyöntekijä Millaisia haastavia tilanteita tai kysymyksiä pilotin suunnitteluun tai toteutukseen voi liittyä? Miten tilanteet ratkaistaan Kuka lähtee kunnassa mukaan? Miten sitoutetaan? Miten saada kunnan LAPE –työryhmä mukaan? Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Ryhmätöiden purku jatkuu… 4. Varhaisen hoidon ja tuen käytänteiden mallintaminen Yhteistyön tekeminen varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun kanssa mitä on tapahtunut, miten toimitaan ja tuetaan lastan tapauskohtaisesti ja heti haaste pienellä paikkakunnalla eroja henkilöiden välillä toimintamalleissa Lasten ja vanhempien osallisuus vanhemmille tukihenkilö moniammatillisiin tapaamisiin lasten havainnointi, havaintojen kirjaaminen ja niistä keskustelu työtiimissä sekä vanhempien kanssa tilan ja ajan antaminen vertaistuen/ -ryhmän osallisuusmahdollisuudet, myös naapurikuntiin halutessaan konsultaatiomahdollisuus nimettömänä, Ylöjärven perhepuoti / Asiantuntijapuoti – palveluohjaaja tms ”yleismies Jantunen”, joka tietää kunnan tarjonnan lasten haastatteleminen ammattilaisten avulla yhteistyönä varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa Henkilökunnan kouluttaminen kaiken kaikkiaan Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Miten tästä eteenpäin? Kotitehtävien jatkotyöstäminen 29.9 saakka kunnissa ja organisaatioissa. Lähettäkää Marialle osoitteeseen maria.antikainen@valkeakoski.fi Olkaa yhteydessä Mariaan tai Susannaan jos tarvitsette apua yms kotitehtävän teossa tai jos on tarvetta vierailulle organisaatioissanne Pyrkikää mukaan oman kuntamme LAPE työryhmiin. Meillä on 29.8 Kuntien LAPE ryhmien puheenjohtajien kanssa ja tästä aiheesta käymme myös siellä keskustelua Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Esiopetuksen alatyöryhmä Mukaan ovat lupaututeet Tuija Landström Ylöjärven kaupungin kuraattori Sari salomaa- Niemi Tampereen kaupungin erikoissuunnittelija Ryhmä kokoontuu syksyllä vain n 2-3 kertaa. Tuotos tuodaan sekä varhaiskasvatuksen että koulun ja vapaa-ajan kehittämisryhmään. Löytyisikö mukaan esiopettajaa, joka työskentelee koulun alaisuudessa että varhaiskasvatuksen alaisuudessa. Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Muut asiat Aikataulut: 18.9 klo 13-16 Tipotien luentosali Perhekeskustoimintamalli. Linkitetään vanhempien tuen osuus tähän päivään 12.9.2017 Tipotien luentosali Lapsivaikutusten arviointi 24.10 klo 13-16 Tipotien luentosali Kiusaaminen ja kaverisuhteet 21.11. klo 13-16 Tipotien luentosali Erityis- ja vaativan tason palvelut. Linkitetään varhaisentuen osuus tähän päivään 18.12 klo 13-16Koilliskeskus, monitoimitila Kivi Kokoava ja vuoden 2018 suunnittelu Muut asiat Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Muut asiat jatkuvat Seuratkaa kokouskutsuista kokouspaikkoja. Pyrimme muuttamaan kokouspaikkaa pois keskustasta, jos löydämme vapaita ja ilmaisia paikkoja. Jos haluatte kutsua ryhmän omiin tiloihinne niin viestitelkää asiasta Susannalle ajoissa. Muutosagentti Titta Pelttari ja Susanna Raivio jatkavat sivistysjohtajakierrosta Pirkanmaalla Pippurin nettisivut avautuvat piakkoin. Infoamme asiasta Syyskuun tapaamisesta lähtien kaikille on tehtynä omat nimilaput kokouksiin Koulutustarpeiden kerääminen. Viestittäkää Susannalle Susanna Raivio ja Maria Antikainen

Yhteystiedot Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena –projektikoordinaattorit Pirkanmaan lasten ja perheiden palveluiden kehittäminen - PIPPURI Susanna Raivio Puh. 040 660 2180 susanna.raivio@ylojarvi.fi Maria Antikainen Puh. 040 335 7688 maria.antikainen@valkeakoski.fi Susanna Raivio ja Maria Antikainen

stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Kiitos! #lapemuutos stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Susanna Raivio ja Maria Antikainen