Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 17.8.2017 klo 9.00 – 12.00 Tampereen sosiaali- ja terveysasema.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 17.8.2017 klo 9.00 – 12.00 Tampereen sosiaali- ja terveysasema."— Esityksen transkriptio:

1 Koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9.00 – Tampereen sosiaali- ja terveysasema Sarvis, luentosali Susanna Raivio

2 Tänään Aamukahvit ja esittäytymiskierros Kevään yhteenveto
Edellisen kokouksen pöytäkirja Muutosagentti Titta Pelttari ja muutama sana SOTE 2020 Webropol -palautteenpurkua TAMK yhteistyö Anssi-Pekka Udd Kesätehtävän koonti TOP 4 alle Pilottien työstäminen ryhmätyönä Esiopetuksen alatyöryhmä Ajankohtaiset asiat Muut asiat Susanna Raivio

3 Kevään yhteenveto LAPE työskentelyllä pyritään yhtenäistämään eri kuntien/alueiden toimintatapoja, jotta kuntien yhdenvartaisuus ja hyvien käytänteiden laajentumisen myötä myös lasten ja nuorten ja heidän perheidensä hyvinvointi kohentuisi Hyvät käytännöt, joita kerättiin keväällä otetaan mukaan jatkotyöstämiseen Susanna Raivio

4 Webropol palautteen purku
1. Esityslistat, muistiot, diat - Osa tyytyväisiä ja osa toivoi diojen tiivistystä 2. Kokoustilat - Tilat ok, mutta toivottiin keskustan ruuhkan ja parkkihaasteen välttämistä 3. Kokousaikataulut - Suurimmalle osalle käy 3 h ja mielummin ip sai hieman enemmän kannatusta 4. Mielekkäät työskentelymuodot - pienryhmätyöskentelyt, yhteiset keskustelut, learning cafe, kokemusasiantuntijan vierailu * mitä toivoisitte kokemusasiantuntijalta? Susanna Raivio ja Maria Antikainen

5 purku jatkuu… 5. Onko riittävästi tietoa LAPesta ja kehittämisryhmän vastuualueesta - Suurin osa koki saaneensa riittävästi tietoa ja osa toivoi enemmän - toivottiin jatkuvaa muistutusta kansallisesta LAPE ohjelman tavoitteista ja lähtökohdista 6. Sana vapaa - Mikä on työskentelyn painoarvo, siirtyvätkö sopimamme linjaukset käytännöiksi tulevaisuudessa ja miten? - ryhmätyöskentelyihin toivottiin fasilitaattoreita, jotka kirjaavat ja kokoavat ryhmän ajatuksia - asiantuntijavierailuja toivottiin, jotta saataisiin kokonaiskuvaa lapesta, sotesta ja maakuntauudistuksesta ja sitä kautta löytyisi paikka kokonaisuudessa - Ei kotitehtäviä - Hyvin sujunut - Viimeinen kokous todella hyvä, kunhan tavoitteet, toiminta-askeleet ja toimenpiteet määritelty niin saamme varmasti myös valmista Susanna Raivio ja Maria Antikainen

6 OPISKELIJAYHTEISTYÖN MUOTOJA - TAMK
Opinnäytetyöt (15 op) Toiminnallisia/aineistopohjaisia Työt valmistuvat keväällä/syksyllä 2018 ”Opparimarkkinat” –aiheita ”Tutkimuksellinen ote käytännössä” (2 op) Syksyn aikana tehtävät pienet aineistonkeruut ja raportoinnit n. 10 opiskelijan ryhmissä 13.9. – aiheita Projektiopinnot (7 op) 5 opiskelijan n. 200 h työpanosta vapaamuotoisesti Syksyn-kevään aikana joustavasti Harjoittelut Kevät 2018 – maalis-toukokuu 10 vko, 2. vuosikurssilaisia Syksy 2018 – 7+/7 vko, 4. vuosikurssilaisia Aikuisryhmäläisiä joustavasti!! Perhepalvelut ja lastensuojelu – syventävät opinnot (8 op) tammi-maaliskuu 2018 Konkreettinen yhteistyö opintojakson sisällä? Vapaavalinnaiset

7 KESÄTEHTÄVÄN KOONTI TOP 4
Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Sastamala, Valkeakoski, MLL – Tampere Opiskeluhuoltopalveluiden järjestäminen lapsilähtöisenä kokonaisuutena esiopetuksessa, koulussa ja oppilaitoksessa Virrat- Ruovesi Osallisuuden vahvistaminen ja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistaminen TAMK, Tampereen seurakunnan / seutukunnan nuorisotyö, Kangasala Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Pälkäne, MLL - Tampere Susanna Raivio

8 Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja puuttuminen, kaverisuhteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot
Käytettävissä olevien toimenpideohjelmien hyödyntäminen ja uusien toimintatapojen kehittäminen Lasten, vanhempien ja yhteisön aikuisten osallistaminen ja sitouttaminen suunnitteluun ja uusiin toimintatapoihin Kiusaamisen esiintyvyyden järjestelmällinen seuranta ja arviointi Uusien monialaisten toimintatapojen kehittäminen tilanteisiin, joissa kiusaamista ei ole saatu loppumaan, monialainen yhteistyö kiusaamisen jälkihoidossa Vahvistetaan mm KiVa Koulu –ohjelman toimeenpanoa, vertaissovittelua, tuki- ja kummioppilas- ja tutortoimintaa Kehitetään uusia monialaisia toimintatapojatapoja tilanteisiin, joissa kiusaamista ei ole saatu loppumaan Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio

9 Opiskeluhuoltopalveluiden järjestäminen lapsilähtöisenä kokonaisuutena esiopetuksessa, koulussa ja oppilaitoksessa Opiskeluhuoltopalvelut yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Luodaan rakenteet ja toimintamallit ja huolehditaan tietosuojakäytänteiden mukaisesta toiminnasta Varmistetaan terveystarkastusten laatu ja sovitaan paikalliset monialaiset käytänteet terveystarkastusten osalta Kehitetään ja pilotoidaan lapsi – ja nuorisolähtöisyyttä tukea toimintamalleja Keskinäisestä työnjaosta sopiminen Yhteistyörakenteiden määrittely perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun konsultaatioihin ja jalkautumiseen varhaiskasvatukseen siellä toimivan henkilöstön tueksi sekä yhteisiin asiakastapaamisiinLasten ja vanhempien osallisuuden varmistaminen prosesseissa Nivelvaiheiden käytäntöjen määrittäminen Kohdennetun vanhemmuuden tuen mallien kehittäminen yhdessä perhekeskuksen kanssa Mielenterveysongelmien varhaisen tunnistamisen ja hoidon kehittäminen Susanna Raivio

10 Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Määritellään toimijoille yhteisölliseen opiskeluhuoltoon liittyvät tehtävät Luodaan yhteisölliselle työlle rakenteet, jotka varmistavat lasten ja huoltajien ja yhteistyökumppanien osallisuuden Mallinnetaan ehkäisevän monialaisen yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintatavat ja työnjako Paikallisen tiedonkeruun menettelytavat ja tiedon suunnitelmallinen hyödyntäminen Lasten kuulluksi tulemisen varmistaminen (Kysely?) Vanhempien osallisuuden vahvistaminen, kasvatuskumppanuuden tukeminen? Tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevien menetelmien hyödyntäminen Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Tarjotaan lapsille ja nuorille mahdollisuus itse suunnitella ja toteuttaa ehkäiseviä ja yhteisön toimintakulttuuria rakentavia toimenpiteitä Susanna Raivio

11 Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä osana yhteisöllistä hyvinvointityötä
Osallisuutta tukevien, vuorovaikutuksellisten ja innovatiivisten työmuotojen kehittäminen yhdessä lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa nykyteknologiaa hyödyntäen Lapsen ikäkauden mukaisen tiedonjaon sisällyttäminen vanhempaintapaamisiin Otetaan käyttöön esiopetuksen ja alakoululuokille sopivia toiminnallisia vanhempainiltamalleja Otetaan käyttöön toimivia nuorten ja vanhempien yhteisiä vanhempainiltamalleja Linkittyy Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen kehittäminen – työryhmään Susanna Raivio

12 Pienryhmätehtävän purku yhdessä (1 kysymys/ryhmä)
Miten lähdette etenemään konkreettisesti? Millaista yhteistyötä voidaan tehdä muiden seutukunnan organisaatioiden kanssa, jotka kehittävät samaa osa-aluetta? Miten otetaan lapset, nuoret ja huoltajat mukaan suunnitteluun ja kehittämistyöhön? Mitä kunnat/seurakunnat/järjestöt toivovat koordinaattoreilta? Millaisia haastavia tilanteita tai kysymyksiä pilotin suunnitteluun tai toteutukseen voi liittyä? Miten tilanteet ratkaistaan? Susanna Raivio

13 Ajankohtaiset asiat Lapsivaikutusten arviointi -työpajat 12.9.2017
Koulutustarpeiden kerääminen. Viestittäkää toiveista suoraan Susannalle. Kuntien LAPE-työryhmien kanssa työskentely Muutosagentti Titta Pelttari ja koordinaattori Susanna Raivio kiertävät tapaamassa Pirkanmaan sivistysjohtajia Esiopetuksen alatyöryhmään ovat ilmoittautuneet Tuija Landströn Ylöjärveltä Sari Salomaa- NiemiTampereen kaupungin erikoissuunnittelija Mukaan haetaan esiopettaja varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen puolelta Ryhmä kokoontuu syksyllä vain n 2-3 kertaa. Tuotos tuodaan sekä varhaiskasvatuksen että koulun ja vapaa-ajan kehittämisryhmään. Susanna Raivio

14 Ajankohtaiset jatkuvat…. + muut asiat
Perhekeskustoimintamallin alatyöryhmään saimme Orivedeltä osallistujan LAPE Pippurille on tulossa omat kotisivut, josta jatkossa löytyy kaikki muistiot ym muu materiaali nimilaput

15 Syksyn aikataulut 17.8 klo 9.00 – 12.00
19.9 klo Tipotien luentosali 25.10 klo – Tampereen virastotalo, neuvotteluhuone 2, 6 krs 27.11 klo – Tipotien luentosali Vuoden 2018 palaveriajat lyödään lukkoon tiimissä syyskuussa Rytmitän yhteistyön perhekeskustoimintamallin ja erityis- ja vaativan tason mallien kanssa tämän kuun aikana Susanna Raivio

16 Yhteystiedot Koulu- oppilaitos ja vapaa-aika –projektikoordinaattori
Pirkanmaan lasten ja perheiden palveluiden kehittäminen - PIPPURI Susanna Raivio Puh Susanna Raivio

17 stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut
Kiitos! #lapemuutos stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Susanna Raivio


Lataa ppt "Koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 17.8.2017 klo 9.00 – 12.00 Tampereen sosiaali- ja terveysasema."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google