Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin Tuija Eloranta ja Lauri Sundell
Tykypassi Amistossa Amistossa Työkykypassihanke käynnistettiin opintonsa aloittaville opiskelijoille syksyllä 2010 Aloittajana Loviisan toimipiste Nimeksi vakiintui nopeasti Tykypassi
Miksi mukaan Tykypassihankkeeseen? Työelämän haasteet Opiskelijoiden haasteet Epätyypilliset työajat Elämänhallinta Ergonomiset haasteet Uni- ja valverytmi Toiminnan tehokkuuden vaatimus Epäsäännöllinen ruokailu Vähäinen hyötyliikunta Työn eettiset haasteet Väkivallan uhka Koettu kiire Tupakointi ja päihteet Säännöllisten liikuntaharrastusten harvinaisuus Tavoitteena pitkä työura Jatkuvan osaamisen päivittämisen haasteet Opiskeluahdistus
Opiskelukyvystä jatkuvaan työllistymiskykyyn Pohjana tulevalle työkyvylle Opiskelukyky Perusta jatkuvalle työllistymiskyvylle Työkyky Jatkuva työllistymiskyky nykyajan työmarkkinoilla Ponnahduslautana Tykypassi
Tykypassisovellus sosiaali- ja terveysalalla Lähihoitajat terveyttä edistämässä Tuija Eloranta Sosiaali- ja terveysalan opettaja Tuija Eloranta
Lähihoitajaopiskelijoilla Tykypassi kahdessa roolissa Oman opiskelu- ja työkyvyn kehittäminen Hyvän hoitotyön taustalla on aina hyvin jaksava hoitaja Muiden opiskelijoiden terveyden edistäminen Olennainen osa lähihoitajan ammatillisia valmiuksia Tuija Eloranta
Muiden terveydenedistäminen: Motivoivat terveysmittaukset Tykypassin motivoivat terveysmittaukset päätettiin toteuttaa opiskelijatyönä osana lähihoitajien opintoja Suoritetaan jokaisen lukuvuoden alussa kaikille Tykypassiin mukaan lähteneille opiskelijoille kolme mittauskertaa jokaiselle opiskelijalle opintojen aikana
Motivoivat terveysmittaukset Pituus, paino, painoindeksi Vyötärönympärys, kehon rasvaprosentti Verenpaine Verensokeri Uloshengityksen huippuvirtaus PEF Häkämittaus AUDIT-testi Riskimittarit: diabetes, nikotiiniriippuvuus ja ravinto (suola, rasvan määrä ja laatu, kuidut)
Motivoivat terveysmittaukset osana lähihoitajaopintoja Vapaasti valittava opintokokonaisuus: Käytännön terveydenedistäminen Ohjausosaamisen syventäminen, osa terveysmittauksista, omien terveydenedistämis- ja työkykyvalmiuksien pohdinta Suunnattu toisen vuoden lähihoitajaopiskelijoille Kuntoutumisen tukemisen opinnot: Nuoren terveydenedistäminen Hoidon ja huolenpidon opinnot pohjana: Kansanterveydelliset riskitekijät ja kansansairaudet, Hoitotyön auttamismenetelmät (osa terveysmittauksista, terveyden edistämisen sekä ohjauksen ja neuvonnan perusteet) 2 ov 1 ov Perusta
Motivoivat terveysmittaukset osana lähihoitajaopintoja - tavoitteet Ammattispesifi osaaminen Terveyden edistäminen (kansanterveydelliset riskitekijät, interventio, motivointi, neuvonta ja ohjaus) Terveysmittausten suorittaminen Elinikäisen oppimisen avaintaidot Organisointi; toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi Työkykyvalmiudet Sisäinen yrittäjyys Sosiaali- ja terveysalan ammatillinen perustutkinto
Työkyky-passisovellus turvallisuusalalla Opiskelu- ja työkyvystä huolehtiminen osana opintoja Lauri Sundell turvallisuusalan opettaja
Työkyky-passi turvallisuusalalla Amm attitai tovaa timuk set Elinikäisen oppimisen avaintaidot Työkykypassi
Elinikäisen oppimisen avaintaidot Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Opiskelija tai tutkinnon suorittaja toimii turvallisesti ja vastuullisesti työ- ja vapaa-aikana sekä liikenteessä ja ylläpitää terveellisiä elintapoja sekä toiminta- ja työkykyään Hän työskentelee ergonomisesti ja hyödyntää alallaan tarvittavan terveysliikunnan sekä ehkäisee työhön ja työympäristöön liittyviä vaaroja ja terveyshaittoja
Turvallisuusalalla työkyvyn ylläpitäminen on osa ammattitaitovaatimuksia Turvallisuusalan toiminta –kokonaisuuden (30 ov) jälkeen opiskelijan tulisi osata toimia terveyttä edistävien tapojen mukaisesti työ- ja opiskeluyhteisöissä (TYKY-toiminta) Työkykyä tukevat opinnot otettu turvallisuusalalla omaksi 8 ov kokonaisuudeksi Opinnot jaettu tasaisesti kahdelle vuodelle Opinnot sisältävät myös työkykyvyn ylläpitämisen näytön
Työkykypassin rooli opintojen tukena Tykypassisuoritukset ammatin työkykyvalmiudettykytunnit työkykyvalmiuksen vahvistaminentyössäoppimisen aikana tehdyt tehtävät ja näyttö Alpometri toimii liikuntapäiväkirjana välineenä oman liikunnan suunnitteluun tietopankkina tehtävien suorittamisessa painopisteinä ravinto, liikkuminen ja lepo
Työkykypassin rooli opintojen tukena Motivoivat terveysmittaukset kerran vuodessa toivomuksena tulosten seurantamahdollisuus alpometrissä kolmelle mittauskerralle Motivoivat kuntotestit kahdesti vuodessa Turvallisuusalan opettajan pitämänä
Työkykypassin rooli opintojen tukena Terveysosaaminen Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta Työkykyvalmiuksien vahvistaminen
Tyky-tuntien sisältöä Turvallisuusalan harjoitussalissa monipuolista liikuntaa: Pelaaminen: futsal, polttopallo ym. Kehonhallinta/kuntoharjoittelu: kahvakuulaharjoitukset, kuntonyrkkeily, kuntopaini ym. Työturvallisuus: vuorotyön riskit, itsepuolustus ym…. Jotain ihan muuta esim. karting, paintball…
Sudenkuopat / kehittämistä Prosessilla ei ole selvää omistajaa Muitakaan vastuita ei ole määritelty virallisesti (”tyky-ryhmällä” ei ole toimivaltaa) Koko prosessi on muutaman innokkaan varassa Prosessi ei ole osa Amiston rakenteita Prosessi ei ole aidosti integroitu Amiston toimintaan vaan se nähdään vielä irrallisena projektina
Sudenkuopat/kehittämistä Ammattiopettajien ja ryhmänohjaajien sitouttaminen Resurssit? Vai osana ammattiopetusta? Työelämän mukaan saaminen (työelämäyhteistyöryhmät, to-paikat)