Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Advertisements

Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Johtavat ammattiin. Monimuotoiset opinpolut johtavat ammattiin Kesto: 01/ /2011 Kohderyhmä: Koulutuskeskus Sedun opiskelijat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat,
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Arviointi osana oppimisprosessia
Ammattiosaajan työkykypassi
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
TE1 Terveyden perusteet
Tervetuloa Innokylään
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
TE3 HYVINVOINTITEKNOLOGIA
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Hyödynnä SAKU-toiminta opiskelijoiden liikuttamisessa
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Tuula Tarhonen.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Minna Busch, Teemu Joensuu
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Kansanterveys ; koko väestön terveys
Kaksoistutkinto.
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Työkykyä edistävä toiminta
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Esityksen transkriptio:

Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin Tuija Eloranta ja Lauri Sundell

Tykypassi Amistossa Amistossa Työkykypassihanke käynnistettiin opintonsa aloittaville opiskelijoille syksyllä 2010 Aloittajana Loviisan toimipiste Nimeksi vakiintui nopeasti Tykypassi

Miksi mukaan Tykypassihankkeeseen? Työelämän haasteet Opiskelijoiden haasteet Epätyypilliset työajat Elämänhallinta Ergonomiset haasteet Uni- ja valverytmi Toiminnan tehokkuuden vaatimus Epäsäännöllinen ruokailu Vähäinen hyötyliikunta Työn eettiset haasteet Väkivallan uhka Koettu kiire Tupakointi ja päihteet Säännöllisten liikuntaharrastusten harvinaisuus Tavoitteena pitkä työura Jatkuvan osaamisen päivittämisen haasteet Opiskeluahdistus

Opiskelukyvystä jatkuvaan työllistymiskykyyn Pohjana tulevalle työkyvylle Opiskelukyky Perusta jatkuvalle työllistymiskyvylle Työkyky Jatkuva työllistymiskyky nykyajan työmarkkinoilla Ponnahduslautana Tykypassi

Tykypassisovellus sosiaali- ja terveysalalla Lähihoitajat terveyttä edistämässä Tuija Eloranta Sosiaali- ja terveysalan opettaja Tuija Eloranta

Lähihoitajaopiskelijoilla Tykypassi kahdessa roolissa Oman opiskelu- ja työkyvyn kehittäminen Hyvän hoitotyön taustalla on aina hyvin jaksava hoitaja Muiden opiskelijoiden terveyden edistäminen Olennainen osa lähihoitajan ammatillisia valmiuksia Tuija Eloranta

Muiden terveydenedistäminen: Motivoivat terveysmittaukset Tykypassin motivoivat terveysmittaukset päätettiin toteuttaa opiskelijatyönä osana lähihoitajien opintoja Suoritetaan jokaisen lukuvuoden alussa kaikille Tykypassiin mukaan lähteneille opiskelijoille kolme mittauskertaa jokaiselle opiskelijalle opintojen aikana

Motivoivat terveysmittaukset Pituus, paino, painoindeksi Vyötärönympärys, kehon rasvaprosentti Verenpaine Verensokeri Uloshengityksen huippuvirtaus PEF Häkämittaus AUDIT-testi Riskimittarit: diabetes, nikotiiniriippuvuus ja ravinto (suola, rasvan määrä ja laatu, kuidut)

Motivoivat terveysmittaukset osana lähihoitajaopintoja Vapaasti valittava opintokokonaisuus: Käytännön terveydenedistäminen Ohjausosaamisen syventäminen, osa terveysmittauksista, omien terveydenedistämis- ja työkykyvalmiuksien pohdinta Suunnattu toisen vuoden lähihoitajaopiskelijoille Kuntoutumisen tukemisen opinnot: Nuoren terveydenedistäminen Hoidon ja huolenpidon opinnot pohjana: Kansanterveydelliset riskitekijät ja kansansairaudet, Hoitotyön auttamismenetelmät (osa terveysmittauksista, terveyden edistämisen sekä ohjauksen ja neuvonnan perusteet) 2 ov 1 ov Perusta

Motivoivat terveysmittaukset osana lähihoitajaopintoja - tavoitteet Ammattispesifi osaaminen Terveyden edistäminen (kansanterveydelliset riskitekijät, interventio, motivointi, neuvonta ja ohjaus) Terveysmittausten suorittaminen Elinikäisen oppimisen avaintaidot Organisointi; toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi Työkykyvalmiudet Sisäinen yrittäjyys Sosiaali- ja terveysalan ammatillinen perustutkinto

Työkyky-passisovellus turvallisuusalalla Opiskelu- ja työkyvystä huolehtiminen osana opintoja Lauri Sundell turvallisuusalan opettaja

Työkyky-passi turvallisuusalalla Amm attitai tovaa timuk set Elinikäisen oppimisen avaintaidot Työkykypassi

Elinikäisen oppimisen avaintaidot Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Opiskelija tai tutkinnon suorittaja toimii turvallisesti ja vastuullisesti työ- ja vapaa-aikana sekä liikenteessä ja ylläpitää terveellisiä elintapoja sekä toiminta- ja työkykyään Hän työskentelee ergonomisesti ja hyödyntää alallaan tarvittavan terveysliikunnan sekä ehkäisee työhön ja työympäristöön liittyviä vaaroja ja terveyshaittoja

Turvallisuusalalla työkyvyn ylläpitäminen on osa ammattitaitovaatimuksia Turvallisuusalan toiminta –kokonaisuuden (30 ov) jälkeen opiskelijan tulisi osata toimia terveyttä edistävien tapojen mukaisesti työ- ja opiskeluyhteisöissä (TYKY-toiminta) Työkykyä tukevat opinnot otettu turvallisuusalalla omaksi 8 ov kokonaisuudeksi Opinnot jaettu tasaisesti kahdelle vuodelle Opinnot sisältävät myös työkykyvyn ylläpitämisen näytön

Työkykypassin rooli opintojen tukena Tykypassisuoritukset ammatin työkykyvalmiudettykytunnit työkykyvalmiuksen vahvistaminentyössäoppimisen aikana tehdyt tehtävät ja näyttö Alpometri toimii liikuntapäiväkirjana välineenä oman liikunnan suunnitteluun tietopankkina tehtävien suorittamisessa painopisteinä ravinto, liikkuminen ja lepo

Työkykypassin rooli opintojen tukena Motivoivat terveysmittaukset kerran vuodessa toivomuksena tulosten seurantamahdollisuus alpometrissä kolmelle mittauskerralle Motivoivat kuntotestit kahdesti vuodessa Turvallisuusalan opettajan pitämänä

Työkykypassin rooli opintojen tukena Terveysosaaminen Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta Työkykyvalmiuksien vahvistaminen

Tyky-tuntien sisältöä Turvallisuusalan harjoitussalissa monipuolista liikuntaa: Pelaaminen: futsal, polttopallo ym. Kehonhallinta/kuntoharjoittelu: kahvakuulaharjoitukset, kuntonyrkkeily, kuntopaini ym. Työturvallisuus: vuorotyön riskit, itsepuolustus ym…. Jotain ihan muuta esim. karting, paintball…

Sudenkuopat / kehittämistä Prosessilla ei ole selvää omistajaa Muitakaan vastuita ei ole määritelty virallisesti (”tyky-ryhmällä” ei ole toimivaltaa) Koko prosessi on muutaman innokkaan varassa Prosessi ei ole osa Amiston rakenteita Prosessi ei ole aidosti integroitu Amiston toimintaan vaan se nähdään vielä irrallisena projektina

Sudenkuopat/kehittämistä Ammattiopettajien ja ryhmänohjaajien sitouttaminen Resurssit? Vai osana ammattiopetusta? Työelämän mukaan saaminen (työelämäyhteistyöryhmät, to-paikat)