Kuopion kaupunki Perusopetus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Advertisements

Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
NIVELVAIHE ESIOPETUKSESTA 1. LUOKALLE. ESIOPETUS - 1. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Erikoisluokkatoiminta
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Yhteistyö nivelvaiheessa esiopetuksesta kouluun
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Esiopetuksen vuosiympyrä
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Oppilaaksiotto 2017 – 1.luokka
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Erityisluokalla opiskelevan lapsen 7. luokalle siirtyminen
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
TERVETULOA!.
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Kuopion kaupunki Perusopetus Yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen liittyviä prosessikuvauksia Kuopion kaupunki Perusopetus

Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein Koulun moniammatillinen työryhmä toteaa että riittävää tukea ei voida tarjota omassa koulussa. Syitä voi olla mm. erityisluokkaopetuksen tarve ja koululla ei ole omaa erityisluokkaa pidennetyn oppivelvollisuuden oppilas ja koululla ei ole alle 20 oppilaan luokkaa   Oppilaalle tehdään pedagoginen selvitys jossa määritellään oppilaan tuen tarve. Huoltajan tiedottaminen Moniammatillinen työryhmä sopii henkilön joka kartoittaa alueen / kaupungin muiden koulujen mahdollisuuden tukea oppilasta Neuvottelut mahdollisten koulujen välillä ja huoltajan tiedottaminen sekä kuuleminen Vastaanottava koulu käsittelee oppilasta omassa moniammatillisessa työryhmässä Koulut ja huoltaja sopivat siirtoaikataulusta Huom! Mikäli sopivaa ryhmää ei löydy, kartoittamista ja neuvottelua tukemaan pyydetään alue-erityisopettaja ja aluerehtori sekä erityisopetuksen vastuurehtori. Mikäli siitä huolimatta ei päästä ratkaisuun, päätöksen tekee perusopetuspäällikkö

Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen Esiopetuksen oppimissuunnitelma tehdään kaikille lapsille ja kaikista täytetään eskarin arki havainnointimateriaalia jos huoli herää niin lapsi ohjataan tutkimuksiin mahdollisten yksilötutkimusten tiedonsiirtoon pyydetään mukaan koulun erityisopettaja, jos huoltaja sallii Huoltajat ilmoittavat lapsensa lähikouluun Tiedonsiirto kirjallisesti kouluterveydenhoitajalle ja kouluun huhti-toukokuussa, tilaisuudessa läsnä lastentarhanopettaja, luokanopettaja ja mahdollisesti terveydenhoitaja

Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen Esiopetuksen oppimissuunnitelma (sisältäen tarvittaessa kuntoutussuunnitelman) tehdään kaikille lapsille ja kaikista täytetään eskarin arki havainnointimateriaalia Jos huoli herää esiopetusvuoden aikana, niin lapsi ohjataan tutkimuksiin ja täytetään laajennettu havainnointilomake eskarin arki materiaalista ja tehdään lapsikuvaus tutkivalle taholle Koulupsykologin yksilötutkimusten tai muun tahon tekemien tutkimusten tiedonsiirtoon pyydetään mukaan koulun erityisopettaja (ja mahdollisesti muitakin erityistyöntekijöitä tutkimuksiin liittyvien), jos huoltaja sallii Huoltajat ilmoittavat lapsensa lähikouluun Tehostetun tuen lapset käsitellään ensitiedossa, koulun moniammatillisessa työryhmässä (rehtori vastuussa) maaliskuussa jossa mietitään koulun toimenpiteitä oppilaan tuen järjestämiseksi. Tiedonsiirto kirjallisesti kouluterveydenhoitajalle ja kouluun huhti – toukokuussa, jossa läsnä lastentarhanopettaja ja luokanopettaja ja mahdollisesti terveydenhoitaja Oppilas tulee kouluun tehostetun tuen oppilaana. Oppimissuunnitelma laaditaan syyslomaan mennessä. Mikäli tuen taso vaatii tarkastelua tehdään pedagoginen arvio tai selvitys

Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen Varhaiskasvatuksessa tehdään jokaiselle lapselle varhaiskasvatussuunnitelma / esiopetuksen oppimissuunnitelma Jos huoli herää, niin lapsi ohjataan tutkimuksiin, lapsesta tehdään kuvaus tutkivalle taholle erikoissairaanhoitoon Erikoissairaanhoidosta lausunto, jossa suositus pidennetystä oppivelvollisuudesta Huoltajan hakemus pidennetystä oppivelvollisuudesta perusopetuspäällikölle osoitettuna. Jos huoltaja haluaa, että lapsi aloittaa oppivelvollisuutta edeltävässä esiopetuksessa 5-vuotiaana, annetaan hänelle heti erityistä tukea, ja hänelle on laadittava henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Saapuneet hakemukset käydään läpi pidennetyn oppivelvollisuuden työryhmässä. Työryhmään kuuluvat erityisopetuksen rehtori sekä lukuvuosittain nimettävät koulupsykologi, konsultoiva erityisopettaja ja varhaiskasvatuksen edustaja. Työryhmä varmistaa, että kaikki tarvittavat lausunnot ovat käytettävissä ja arvioi täyttyvätkö pidennetyn oppivelvollisuuden kriteerit. Samalla selvitetään lapsen edun mukaisen opetuksen järjestämiseen liittyvät mahdollisuudet varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yksiköissä.  Esityksen pidennetystä oppivelvollisuudesta tekee valmistelun pohjalta vastaanottavan koulun rehtori. Mikäli esitetään että pidennettyä oppivelvollisuutta ei myönnetä tai opetus järjestetään muussa kuin Kuopion kaupungin perusopetuksen alaisessa koulussa, esittelijänä toimii erityisopetuksen johtava rehtori. Perusopetuspäällikkö tekee päätökset esitysten pohjalta. Huoltajille annetaan tieto koulupaikasta maaliskuussa. Perusopetuspäällikkö vastaa tiedottamisesta.

Erityisluokalla opiskelevan lapsen 7. luokalle siirtyminen Koulujen moniammatillisissa työryhmissä käsitellään 7.luokalle siirtyvien erityisoppilaiden asiat loka-marraskuussa. Tarvittaessa kokoonnutaan alueellisesti määrittämään 7.luokalle siirtyvien erityisoppilaiden lähikoulut. (yläkoulujen rehtorit ja alue-erityisopettaja) Tieto erityisoppilaan lähikoulupaikasta Alue-erityisopettaja tiedottaa erityisluokalle menevän erityisoppilaan lähikoulun erityisopettajalle, rehtorille ja koulusihteerille sitä mukaan kuin oppilaan lähikoulu on määritelty. Alakoulun koulusihteeri kirjaa Primukseen erityisoppilaiden lähikoulut.

Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat ja hojksit). Huoltajien kirjallisella yksilöidyllä luvalla em papereiden mukana voi lähettää koulussa muodostuneet oppilashuoltokertomukset sekä ne koulupsykologin, koulukuraattorin ja kouluterveydenhuollon lausunnot ja asiakirjat, jotka on luovutettu opetuksen käyttöön. Muut lausunnot vanhempien välittämänä. KOMMENTTEJA SEURAAVASTA Oppilaan edun ja tilanteen niin vaatiessa on syytä olla yhteydessä lastensuojeluviranomaisiin menettelytavoista, joilla olennainen tieto saadaan siirrettyä.

Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit Käyttäytymiseen ja oman toiminnan ohjaukseen liittyvissä päätöksissä tarkastellaan tilannetta vuosittain Vaikeissa vammoissa tarkistukset erityisopetuspäätöksen tarkastamisaikataulun mukaisesti (ennen 3 luokalle ja 7. luokalle siiirtymistä) Myönnetään oppilaille jotka tarvitsevat avustamista / ohjaamista jatkuvasti Edellytyksenä koulun ja terveydenhuollon asiantuntijalausunnot Huoltaja hakee henkilökohtaista ohjaajaa HUOM! Ainoastaan avustettavan oppilaan poissa ollessa henkilökohtainen ohjaaja voi ohjata toisia oppilaita Henkilökohtaisen ohjaajan poissa ollessa rehtori järjestää sijaisen Koulu raportoi henkilökohtaisen ohjaajan ajankäytöstä vuosittain

Varhennetun kouluun ottaminen Vanhemmat hakevat varhennusta. Hakemuksen liitteenä toimitetaan psykologin lausunto ja tarvittaessa lääketieteellinen selvitys, missä selviää lapsen edellytykset suoriutua opiskelusta Perusopetuspäällikkö tekee päätöksen varhennetusta koulun aloittamisesta konsultoituaan tarvittaessa koulupsykologia

Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa Mäntykankaan tukijakson / oppilaspaikka-arvio jakson oppilaaksiottoprosessi Kun koulun ja kaupungin omat tukitoimet eivät riitä oppilaan tukemiseen, oppilas ohjautuu jatkotutkimuksiin. Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa Koulu täyttää Mäntykankaan tukijakson selvityskaavakkeen. Huoltaja hakee Mäntykankaan tukijaksoa perusopetuspäälliköltä. Liitteenä tulee olla asiantuntijalausunto sekä koulun täyttämä selvityskaavake. Mikäli tukijakso myönnetään, oppilaan oma koulu on yhteydessä Mäntykankaan kouluun ja sopii yhdessä huoltajan kanssa jakson järjestämisestä.

Erityisen tuen päätökset Rehtorin tulee varmistaa että esitykset on laadittu asianmukaisesti ja esityksen mukana on kaikki tarvittavat liitteet (lomake löytyy SANTRA:sta) Uudet erityisen tuen esitykset tehdään viipymättä lukuvuoden aikana. Erityisen tuen tarkistaminen Ennen 3. luokalle siirtymistä Esitykset virastolle viimeistään maaliskuun loppuun mennessä Ennen 7. luokalle siirtymistä Esitykset virastolle viimeistään joulukuun loppuun mennessä

Ongelmia erityisen tuen esityksissä Allekirjoitukset puuttuvat Lausunnot puuttuvat Pedagoginen arvio tai selvitys puuttuu Tilastointitunnus puuttuu tai niitä on useita Käytetään vanhoja lomakkeita Koulu tekee PRIMUS merkinnät ennakkoon ja väärin HOJKS on tehty ennen päätöksen tekemistä

Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen Muita asioita Pidennetyn oppivelvollisuuden esitys HOJKS:n tarkistaminen vähintään kerran lukuvuodessa 06.08.2014 Perusopetuspäällikkö Sari Kokkonen