Humppilan kunnanvirastolla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Arviointi osana oppimisprosessia
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Oulunkylän ala-asteen koulu
Pedagoginen kehittäminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Mitä osallisuus voisi olla?
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
SUUNNITELMALLINEN VARHAISKASVATUS
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Asiakasraati Lapsen vasu
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Yksikön toimintasuunnitelma
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Yksikön toimintasuunnitelma
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Humppilan kunnanvirastolla Vanhempainilta 5.9.2017 Humppilan kunnanvirastolla

Uusi varhaiskasvatussuunnitelma NORMI, ei suositus

Miksi? Vastaaminen muuttuman maailman haasteisiin (digitalisaatio jne) Lapsella oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen →vasun mukaan toimiminen = tasalaatuinen vaka asuinpaikasta riippumatta Huomioitu yhteiskunnassa ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä tapahtuneita muutoksia sekä tutkimuksen tuomaa viimeisintä tietoa. Keskeistä: Sensitiivinen vuorovaikutus, lasten mielenkiinnon kohteiden huomioiminen, oppimisympäristöjen rakentaminen yhdessä lasten kanssa, välittävä huolenpito sekä leikin ja oppimisen mahdollistaminen Ei tarkoita sitä, että kaikki vanha ja toimiva pitäisi muuttaa tai uudistaa. Ajattelu- ja toimintatapojen päivitys tähän päivään on kuitenkin välttämätöntä

Vauhtia kasvun ja oppimisen polulle Varhaiskasvatus on koulutusjärjestelmämme kivijalka Varhaislapsuus on intensiivistä kehityksen ja oppimisen aikaa. Keskeiset kehitykselliset muutokset tapahtuvat jo ennen kouluikää. Siksi se, mitä lasten elämässä tapahtuu tuona aikana, on merkityksellistä sekä lapsen tämän hetkisen, että tulevan elämä kannalta. Monia yhtymäkohtia esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmiin. Suomalaisen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän yhtenäinen arvoperusta, käsitys lapsesta ja oppimisesta sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteista turvaavat lapsen näkökulmasta johdonmukaisesti etenevän opinpolun.

LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN VARHAISKASVATUKSESSA Tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostama kokonaisuus Kyky käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla

pEDaGoGiiKKa Varhaiskasvatuslaissa määritellyt tavoitteet + lapsen etu varhaiskasvatusta suunniteltaessa ja toteutettaessa = koko toiminnan perusta. Varhaiskasvatus on kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, jossa painottuu pedagogiikka. Tavoitteellisesta ja suunnitelmallista lasten kehitystä ja oppimista tukevaa toimintaa, jota arvioidaan ja kehitetään säännöllisesti. Oppimisen lähtökohtana ovat lasten aiemmat kokemukset, heidän mielenkiinnon kohteensa ja osaamisensa. Lapset otetaan mukaan toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin omien valmiuksiensa mukaisesti.

OSALLISUUS JA YHTEISTYÖ Jokaiselle lapselle oma vasu (lapsen ja huoltajan kanssa): LAPSEN VAHVUUDET JA VOIMAVARAT, YKSILÖLLISET TARPEET Lapsen vasu on yhteinen sopimus ja suunnitelma siitä, kuinka lapsi huomioidaan yksilönä varhaiskasvatuksen toiminnassa Säännöllinen arviointi Huoltajilla oltava mahdollisuus osallistua lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin KUNNIOITTAVA JA ARVOSTAVA KOHTAAMINEN SEKÄ HUOLTAJIEN AITO KUULEMINEN AVOIMEN JA LUOTTAMUKSELLISEN YHTEISTYÖN PERUSTA!

Humppilan varhaiskasvatuksen arvoperusta OIKEUS TULLA KUULLUKSI

LeIKkI On KesKeIsIn tOiMinTaTaPa Leikki on keskeinen lapsen kehitystä ja oppimista edistävä työ- ja toimintatapa Lapsella on oikeus oppia leikkien ja iloita oppimastaan Yhteisö kannustaa leikkiin ja vuorovaikutukseen Leikkiympäristön kehittäminen yhdessä lasten kanssa, mahdollisuuksien tarjoaminen, laadukkaat leikkivälineet Kasvattajien asiantuntemus leikin kehitysvaiheista ja lapsen mielenkiinnon kohteista Kasvattajilta uskallus heittäytyä leikkiin ja kannatella leikkiä

HuMpPiLan pAiNotuKsiA Leikin kautta oppiminen Jokainen arjen tilanne on oppimistilanne Siirtymätilanteiden käytännöt (esim. lapsen aloitus varhaiskasvatuspalveluissa) Kotiseutuidentiteetin vahvistaminen varhaiskasvatuksesta perusopetukseen (opseissa myös korostetaan tätä), tutustuminen lähiympäristöön Tieto- ja viestintäteknologisten laitteiden käyttö Yhteistyö eri tahojen kanssa

KäYtäNnösSä Jokaiselle laaditaan yksilöllinen vasu (ei uutta) Toiminta suunnitellaan vasuista nousevien tavoitteiden, lasten mielenkiinnon kohteiden ja tuen tarpeiden pohjalta –YHDESSÄ LASTEN KANSSA Lapsikohtainen havainnointi, dokumentointi Arviointi ja kehittäminen Humppilan vasun löydät peda.netistä (Humppilan vakan etusivu, oikeanpuoleinen palkki) ja kunnan kotisivuilta

Katsaus nykytilanteeseen Toimintaa Niittykujalla, Lintukodossa ja koululla, lapsia varhaiskasvatuksessa (sis.eskarit) tällä hetkellä 96 4 perhepäivähoitajaa ASIAKASMAKSUPERUSTEIDEN UUDISTUS: Maksupäätöksiä tehty niille, joille tullut muutoksia maaliskuiseen Maksu perustuu varattuun tuntimäärään: Keskimäärin enintään Maksu Yli 35h 100% 28-34h 80% 20-27h 70% 14-20h 50% <14h 30%

Muistutuksia TURVALLISUUSNÄKÖKULMAT: Liikenneturvallisuus, portit… Lapsi luovutetaan aina henkilökunnalle ja haetaan henkilökunnalle HOITOAIKOJEN ILMOITTAMINEN TÄRKEÄÄ, kirjallisesti (sähköposti, tekstari paperilla) Xylitol-pastillit hankittu yhteistilauksella: 4€/lapsi

Ja tulevaisuuteen… Suomi 100v –itsenäisyyspäiväjuhla 3.12. koululla UUSI PÄIVÄKOTI elokuussa 2018 =) Nimikilpailu meneillään: Mikä uudelle päiväkodille nimeksi? Kirjoita ehdotuksesi ja yhteystietosi ja osallistu arvontaan!