RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu
RYHMÄ.

Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Onnistuneen ryhmän toiminta
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
DISKURSSIEN VALTA Oppikirja s
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
MUOTOUTUMISVAIHE: JOUKKO IHMISIÄ Varautuneisuus Sulkeutuneisuus Vähän vuorovaikutusta Johtaja käskee.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
RYHMÄT JA JOHTAMINEN Pauli Juuti.
Ryhmän kulttuuri (Bion)
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Ryhmän rakenteet Tila Tila Ominaisuudet riippuvat perustehtävästä, fyysisesti suljettu ja rauhallinen, mieluiten aina sama Ominaisuudet riippuvat perustehtävästä,
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
Uusien toimijoiden koulutus Hallituksen toiminta, oikeudet, velvollisuudet, toimihenkilöiden tehtävät Markku Tikkanen ja Kirsi Contursi.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
RYHMÄYTTÄMINEN/RYHMÄYTYMINEN
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Tutkielman teko-ohjeet
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Yhdenvertaisuus koulussa
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
(Työ)elämän esiintymistilanteet
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Menestys tiimityön kautta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Lionsklubin muutosjohtaminen
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esityksen transkriptio:

RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa Kypsä toiminta Muodostuminen yhteistyöryhmä joustava ja tarkoituksen- mukainen työnjako kiinteys vaikeuttaa uusien jäsenten mukaan pääsyä hyvä ilmapiiri yhteisvastuullisuus ristiriidat nostetaan esille ja käsitellään ryhmässä Hajauttaminen Vakiintuminen - roolien määräytyminen -muodollinen käyttäytyminen -turvallisuushakuisuus -annetun työn tekeminen yksilösuoritukset yhdistämällä -halu kuulua ryhmään - etsitään hyväksyttävän käyttäytymisen rajoja Kuohunta kun kyseessä on tilapäinen ryhmä toimintatapa ei enää suorituskeskeinen haikeus tai helpotus tavoitteiden ja toimintamuotojen selkiintyminen sisäinen taistelu, jumiutumisen tunne klikit etsitään syntipukkeja suoriutuminen edellyttää kaikkien työpanosta jäsenillä kokemusta toisistaan ja toisten työskentelytavoista jokaisella oma rooli ryhmänormit me-henki tingitään yksilöllisyydestä - tehdä ryhmä tietoiseksi ryhmän loppumisesta hyvissä ajoin - antaa tila ja lupa tunteille - pitää huolta perustehtävästä - nostaa esiin erilaisuutta - vahvistaa avoimuutta - konsultatiivinen rooli - jakaa johtajuutta - toimii yhtenä joukossa - ylläpitää motivaatiota ottaa alussa ohjaajuus - antaa palautetta kiinnittää huomio vuorovaikutukseen perustehtävä, tavoitteet rakentaa tiimiä, vaihtuvat parit, pienryhmät luoda ilmapiiriä - rohkaista kritiikkiin - ottaa vastaan negatiivisia tunteita - sekoittaa alaryhmiä - antaa arvostavaa palautetta - puuttuu syntipukki- ilmiöön Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa

TOIMIVAN RYHMÄN TUNNUSMERKIT AmisURA TOIMIVAN RYHMÄN TUNNUSMERKIT kannusta positiivisesti jousta oikeissa tilanteissa kuunteleminen, rohkaiseminen ja mukaan ottaminen, ryhmän kiinteys vuorovaikutuksen laatu toimiminen ryhmän pelisääntöjen mukaan työnjako ja roolit jäsenten kykyjen ja kiinnostusten perusteella yhdessä tekeminen tsemppaa Ekamin pelisäännöt Ekamin pelisäännöt toimintatapojen kehittäminen, palautteen käsittely ja siitä oppiminen pyrkimys yksimielisiin päätöksiin ryhmän sisäiset ongelmat eivät merkittävässä roolissa vastuunotto, motivoituneisuus ryhmän yhdessä päättämiin tavoitteisiin sitoutuminen yhteiset sanktiot oivalla omat mahdollisuutesi ja keinosi