Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli, kuntakokeilu 2015-2016, Oulu Kehittämis- ja laatupäällikkö Elina Välikangas Oulun kaupunki, hyvinvointipalvelut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Welcome Office Slussen Neuvontakeskus? Matalan kynnyksen palvelua maahanmuuttajille Pia Hägglund |
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Mika Niemelä Riikka Helin
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSHOITOON OHJAAMINEN Käynti
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2012 Reijo Ailasmaa.
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2011 Reijo Ailasmaa.
PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät –hanke Keski – Pohjanmaan osakokonaisuus 05/ /2017 Hanketyöntekijät 40% + 40% työajalla Sosiaalityöntekijä.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Rakenteinen kirjaaminen Oulun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kuntoutuspalveluissa Pirkko Hein fysioterapeutti, Työikäisten kuntoutus Oulu
Yhteinen suunnitelma Tapaaminen Toiminnallista integraatiota edistävät Kaste- hankkeet -VM:n kuntakokeilut: Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli.
Toiminnallinen sote-integraatio Tapaaminen Toiminnallista integraatiota edistävät Kaste- hankkeet -VM:n kuntakokeilut: Hyvinvoinnin integroitu.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Kuopion alueen työllisyyskokeilu
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Osatyökykyisille tie työelämään
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Asiakas Esiopettaja/kelto
OTE maakunnassa -Polut kuntoon -hanke
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Monialainen yhteispalvelu
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Pirjo Kotkamo, hanketyöntekijä, psyk
Ohjaamo Porvoo/ Navigatorn Borgå
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
KP OTE Opinnoista töihin
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Työikäisten kuntoutus
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
KP OTE Opinnoista töihin
Työttömän terveystapaamiset
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Asiakkaan suunnitelmat TYPPI-järjestelmässä
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli, kuntakokeilu 2015-2016, Oulu Kehittämis- ja laatupäällikkö Elina Välikangas Oulun kaupunki, hyvinvointipalvelut Kuntakokeilujen päätösseminaari 22.3.2017

Kuntalaisten palvelut tarpeen ja käytön mukaan 90% tarvitsee kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluja 0-2 krt vuodessa, kuten eResepti verkossa Opiskelijan kesätoimeentulotuki sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotto 10% tarvitsee moniammatillista palvelua, kuten tukea kotiin terveydellisiin ongelmiin tukea elämänhallintaan mielenterveyden, päihdekäytön ongelmiin Varmistetaan kaikille kuntalaisille: Joustavaa neuvontapalvelua Hyvää saatavuutta Monipuolisia verkkopalveluita 24/7 Hyvinvointikeskusten kattavat sosiaali- ja terveyspalvelut Lisäksi 10%lle asiakkaista: Nimetään vastuuhenkilöt Tehdään jokaiselle yksi yhteinen moniammatillinen hoito- ja palvelu- suunnitelma

”Asiakas keskiöön – yksi suunnitelma ja yhteiset tavoitteet ” Palveluiden toteutuminen tarkoituksenmukaisesti ja oikea-aikaisesti, asiakkaalla omien asioiden omistajuus 1. Tunnistaminen Paljon palveluita tarvitsevat Yhteiset kriteerit Monialainen yhteistyö Palveluiden parempi koordinointi ja asiakkaan palveluiden kokonaiskuvan hahmottaminen 2. Palvelutarpeen kartoitus Kokonaisvaltainen hoito- ja palvelutarpeen arviointi Asiakas Vastuutyöntekijä 3. Kokonaisvaltainen lähestyminen Yhteinen suunnitelma eri toimijoiden kanssa (asiakas, läheiset ja ammattilaiset) 4. Hoito- ja palvelusuunnitelma Eri toimijoiden yhteinen työväline

Kokeilun eteneminen Kokeilussa mukana hyvinvointipalveluiden, sivistys- ja kulttuuripalveluiden ja työllisyyspalveluiden henkilöstöä (mm. terveydenhoitajia, sairaanhoitajia, lähihoitajia, ohjaajia ja sosiaalityöntekijöitä, sivistys- ja kulttuuripalveluista koulukuraattoreita ja psykologeja) pilottialueilta aloittaen Hoito- ja palvelusuunnitelmalomake terveys- Efficaan sähköisenä Effica- koulutus ja samalla sisällöllistä koulutusta toimintamallista Pilottialueiden jälkeen yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman käyttöä yhteistyön ja tavoitteellisuuden välineenä on laajennettu vähitellen koko organisaation toimintaan ja kaikkiin palveluihin Toimintamalli osaksi normaalia johtamista; palvelupäälliköt ja palveluesimiehet edistävät omalla johtamisellaan yhteisen suunnitelman hyödyntämistä moniammatillisen yhteistyön tukena Lisäksi yhteiset poikkitoimijaiset tapaamiset ja kehittämispäivät, esim. alueelliset lapsiperheverkostot

Kokeilun toteutuksesta Yhteisiä suunnitelmia on tehty, mm. avosairaanhoidossa, mielenterveyspalveluissa, sosiaalipalveluissa, lastenneuvolassa, perhepalveluissa, opiskelijaterveydenhuollossa, äitiysneuvolassa Eniten työikäisille, vastuutyöntekijänä eniten sosiaalityöntekijä Syitä yhteisen suunnitelman tekoon ovat olleet mm. koulukiusaamisen, parisuhdeongelmien, yksinhuoltajuuden, yksinäisyyden ja mielenterveysongelmien mukanaan tuomat tarpeet Yhteinen hoito- ja palvelusuunnitelma -> mielenterveyden tukeminen, somaattisissa ja päihdeongelmissa oikean hoidon ja avun piiriin pääseminen, vanhemmuuden tukeminen, kuntoutumisen tukeminen, myös ystäväpalvelun tarjoaminen jne.

Tuloksia kokeilusta Yksittäisten potilas- ja asiakaskäyntien määrä on kokeilun piirissä olleiden paljon palveluita käyttävien asiakkaiden osalta hieman vähentynyt tarkasteltuna puoli vuotta ennen ja jälkeen yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisen. (€?) Puhelinkontaktien määrä on vähentynyt yli neljänneksellä Näyttäisi aiheuttaneen muutosta resurssien ohjautumisessa aikaisempaa paremmin todellisen, asiakastarpeen suuntaisesti (tunnistaminen) Kontaktien määrä väheni selkeästi, mutta käynnit säilyivät jokseenkin samana Kontaktit ja käynnit lääkärillä vähenivät hieman Kontaktit hoitohenkilökuntaan vähenivät, mutta käynnit lisääntyivät hieman Mielenterveyspalvelujen käyttö lisääntyi lähes 30%:lla Erikoislääkärin kontaktit lisääntyivät 20%, mutta käynnit vähenivät kolmanneksella Henkilöstökyselyn perusteella keskeisin kokemus, että asiakkaat hyötyvät palvelusta (ka. 4,06, asteikolla 1-5) Asiakkaat ovat kokeneet yhteistyön asiakasvastaavan kanssa toimivaksi (ka. 4,07)

Kokeilun aikana esille nousseita kysymyksiä haasteita Arkuus yhteisen suunnitelman tekoon – vastuiden ja velvollisuuksien epäselvyys Epävarmuutta, hyötyisikö asiakas yhteisestä hoito- ja palvelusuunnitelmasta ja voiko asiakkaalle esittää suunnitelman laatimista ja miten edetään, kun asiakkaalta on saatu suostumus Lupa-asiat ja kirjauskäytännöt haasteellisia; arkuus omasta asemasta; miten vanhemmat kokevat lomakkeen? Suunnitelman on osin koettu työllistävän (vrt. myös vastuuhenkilörooli) Eri toimijoiden esille tuoma epäselvyys vastuutyöntekijä –käsitteestä (vrt. sivistys- ja kulttuuripalvelut ja hyvinvointipalvelut) => yhteistä keskustelua tarvitaan edelleen Korkea kynnys suunnitelman kirjaamiseen, kun useat ammattilaiset ja asiakas näkevät lopputuloksen

Kokeilun aikana esille nousseita kysymyksiä ja haasteita Koko perhettä koskeva palvelusuunnitelma: kun kaikilla perheessä on ongelmia, kenelle suunnitelma tehdään/kenen tietoihin kirjataan, kenen papereihin merkitään? Miten Lapset puheeksi - menetelmä suhteessa Hittiin? Kumpi tehdään ja missä tilanteissa? - Voiko palvelusuunnitelman tehdä Lapset puheeksi- neuvonpito lomakkeen pohjalle? Onko laaja-alaisille erityisopettajille mahdollisuus saada käyttöoikeus yhteiseen palvelusuunnitelmaan? Miten uusperheet? Esim. äitipuolella haasteita, mitä voidaan kirjata lapsen tietoihin, jos ei ole kyse biologisesta äidistä; lupa lapsen mahdolliselta etävanhemmalta, jolla lapsen huoltajuus?

Missä onnistuttiin Yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelmapohjan luominen ja sen toteutus yhteisessä sähköisessä järjestelmässä Yhteinen hoito- ja palvelusuunnitelma monialaisen yhteistyön välineeksi Yhteisen suunnitelman hyödyllisyyden näkyville saaminen Monialaisen yhteistyön merkityksen ja ymmärryksen lisääntyminen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden toimijoiden kesken että muiden asiakkaan asian hoitoon liittyvien toimijoiden kanssa Vahvistettiin monialaisen yhteistyön rakenteita ja toimintamallia.

Työ jatkuu Käsikirja

Kiitos