Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NY Vuosi yrittäjänä. Nuori Yrittäjyys ry  Yhdistys, joka tarjoaa yrittäjyyttä ja aktiivista kansalaisuutta edistäviä opinto-ohjelmia kuten NY Vuosi yrittäjänä.
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TOY-Tavastia - työssäoppiminen yrittäjänä -. TOY - työssäoppiminen yrittäjänä Työssäoppiminen on osa ammatillista oppimista. TOY on vaihtoehtoinen tapa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
Potkuri ja Starttiraha Pirkka Hyssälä. STARTTIRAHA.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
Koulupudokkuuden ennaltaehkäisemistä yrittäjyyskasvatuksen menetelmin Lehtisaaren koululla Akseli Hiltunen, Katja Kauttu, Anneli Qvintus
Ideasta euroiksi YRITTÄJYYS ON TIETOA, TAITOA JA MAHDOLLISUUKSIA Päivi Lindfors, 4H Outi Jokela, 4H Nina Rajainmäki, InnoSata Oy.
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Arviointi osana oppimisprosessia
Laaja-alainen osaaminen
Liiketalouden opiskelu
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Infoa tutoropettajille
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
YRITTÄJYYS OP2.
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Oppiminen voidaan määritellä:
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Henkilöstö kilpailutekijänä
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Tuotteen nimi Esityksen otsikko.
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Minna Busch, Teemu Joensuu
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen –projekti OTE 4
Opintopsykologi Katja Hietanen
Tee sitä mitä rakastat.
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Otsikon asettelu Alaotsikko.
VUOSIKELLO 2019 Juankosken pitäjäraati
VUOSIKELLO 2019 Maaningan pitäjäraati
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko

IKATA: Yrittäjäksi kasvamisen polku Sisäinen yrittäjyys Siirtymisvaihe Ulkoinen yrittäjyys Kantava teema Sisällä polttelee ja kutkuttaa Siipien kasvattaminen, ”Haluanko yrittäjäksi?” Täysi vauhti päällä Yritys Kuuluminen osuuskuntaan (ei välttämätöntä) Osuuskunta, ”juniorina” Hautomoyrittäjyys Oma yritys (tmi tai oy) Osuuskunta, ”seniorina” Kehitys- kohteet ja harjoitettavat taidot Oma-aloitteisuus Asiakkaan kohtaaminen Itsensä toteuttaminen Ammatti-identiteetin kehittäminen Liikeidean hauduttelu Ensimmäisten asiakkuuksien hankkiminen Ensimmäisten kaupallisten tuotteiden kehittäminen Liiketoiminnan turvallinen kokeileminen Liiketoimintasuunnitelma Itsensä työllistäminen yrittäjänä Liiketoimintaverkostojen rakentaminen Tuotteistaminen Yrittäjä-identiteetin kehittäminen Opiskelu- muoto (esimerkkejä) Yrittäjyys läsnä opinnoissa (integroitu osaksi muuta oppimista) TOY – työssäoppiminen yrittäjänä Jatko-opinnot (esim. Yrittäjän ammattitutkinto)

TOY-malli

Mallissa oppimisessa korostuu molemminpuolinen luottamus, vastuu ja oppijan yrittäjänvapaus. Projektit ovat opiskelijoiden itsensä hankkimia, suunnittelemia ja toteuttamia. Ne tehdään oikealle laskutettavalle asiakkaalle ja raha liikkuu. Oppijat hinnoittelevat ja laskuttavat työnsä Taidoston taloustyökirjan avulla ja saavat työstä korvauksen palkkana. He siis toimivat kuten yrittäjät, mutta ovat samalla osuuskunnan suojissa työntekijän statuksella ja oppilaitoksen kirjoilla. Työssäoppimisen sopimus tehdään Taidosto osk:n kanssa. Jakson aikana osallistutaan valmennuspäiviin, joissa rakennetaan omaa yrittäjyyttä omien kokemusten pohjalta ja yhdessä muiden kanssa.

Tiedonhankinta -kirjallisuus Oppimisen välineet TOY-jaksolla: Oppimissopimus Käytännön tekeminen YRITTÄJYYS Valmennuspäivät Tiedonhankinta -kirjallisuus

Vuosirytmi 1. opintovuosi 2. opintovuosi 3. opintovuosi Yleinen to-info sis. TOY -infon Marraskuu TOY jakso Maaliskuu-syyskuu Yhteensä 3+2 kk Kesäloma välissä To-sopimusten teko Helmi-maaliskuu Hakeminen TOY-jaksolle Tammikuussa Suunnitelma jaksolle ja hyväksyntä opettajalta Taidosto osk jäsenyys: hakemus ja CV

Vuosirytmi; aikuisryhmä 2. opintovuosi 1. opintovuosi TOY -info Toukokuu TOY jakso Loka-helmikuu Yhteensä 3+2 kk Joululoma välissä To-sopimusten teko Syys-lokakuu Hakeminen TOY-jaksolle Elo-syyskuu Hyväksyntä opettajalta ja hakemus TOY-jaksolle Taidosto osk jäsenyys: hakemus ja CV

Valmennuspäivien teemat Yrittäjyys ja oppiminen Asiakasajattelu ja verkostoituminen Tuotteistaminen ja hinnoittelu Tapahtumaan osallistuminen Itsensä johtaminen Tuotteistaminen Markkinointi & luovuus Tarjonnan ja asiakkuuksien löytyminen Oman liikeidean hahmottuminen ja yrittäjyyteen kasvu – toylaisten omat caset (ammattiosaamisen näyttö)

Ammattiosaamisen näyttö/tutkintotilaisuus Jakson viimeisellä valmennuskerralla sisältö: opiskelija esittelee TOY-jakson aikana tekemänsä projektit/asiakastyöt ja omaa yritysideaa (mitä-kenelle-miten-miksi => minkälainen tekijä tuotteiden/palvelun takana; mistä minut tunnistetaan), kuinka paljon on rahaa liikkunut; miten hinnoittelu-/kannattavuusajattelu on kehittynyt, oman ajankäytön ja oppimistavoitteiden toteutuminen suhteessa suunnitelmiin ja suoritettaviin ammatillisiin tutkinnon osiin. Esityksen tukena kirjallinen osuus (muoto vapaa).

KIITOS!

KIITOS!