Eräitä ympäristölakeja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Advertisements

Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Ympäristövaikutusten arviointi
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Kansainvälinen maaperävuosi 2015 Neuvotteleva virkamies Juhani Gustafsson Luontoympäristöosasto / Vesiensuojelu ja ympäristövaikutusten arviointi - ryhmä.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Raitanen Anitta Miten vapaaehtoistoiminnalle voidaan luoda edellytyksiä? Varautumisseminaari 2015 (SPEK) Järjestöt ja kokonaisturvallisuus Kommenttipuheenvuoro.
Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista.
Ympäristönsuojeluoikeus. Ympäristönsuojelulain soveltamisala (YSL 2 §)  Ympäristönsuojelulaki (527/2014), HE 214/2013 vp 1. sovelletaan toimintaan, josta.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Ympäristönsuojelulain tarkoitus ja soveltamisala
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
Yhteistyösopimuksen laadinta
HALLITUKSEN ESITYS LAIKSI YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELYSTÄ JA ERÄIKSI SIIHEN LIITTYVIKSI LAEIKSI (HE 259/2016 vp) - Muutostarpeiden arviointi.
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Ympäristönsuojelun lainsäädäntö ja hallinto
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
AMPUMARADAT.
Aluksen käymäläjätteet
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Jeremia, aleksi, lauri, santeri & oona
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Sosiaalialan tehtävärakenne
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Esityksen nimi / Tekijä
Käyttöturvatiedotteet
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Lukion opiskeluhuolto
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Pirkanmaan ELY-keskus, Emmi Pajunen
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
FATCA- ja CRS/DAC2-velvoitteiden valvonta
RANKU 3 -hanke Ravinneneutraali toiminta kunnan käytännöksi
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Eräitä ympäristölakeja terveydensuojelulaki jätelaki maankäyttö- ja rakennuslaki laki ympäristövaikutusten arvioinnista

Luennoilla pohdittua uhkasakon asettamisesta 1 Luennoilla jäi epäselväksi uhkasakon asettaminen romuajoneuvojen poistamiseksi tontilta. Tässä lisävalaistusta asiaan: Ympäristönsuojeluviranomainen voi antaa YSL:n 180 §:n mukaisen yksittäisen määräyksen, mutta samassa yhteydessä ei voi asettaa uhkasakkoa (ks. hallituksen esityksen perustelut seuraavassa diassa). Uhkasakon voi kuitenkin asettaa asian käsittelyn myöhemmässä vaiheessa, jos toiminnanharjoittaja ei noudata määräystä. Ys-viranomaisella on myös muita keinoja aloittaa valvontatoimet, ks. YSL 175 § ja 179 §. Näitä voidaan tehostaa uhkasakolla.

Luennoilla pohdittua uhkasakon asettamisesta 2 HE 214/2013, yksityiskohtaiset perustelut 184 §: Uhkasakko, teettämisuhka ja keskeyttämisuhka. Pykälä vastaisi voimassa olevan lain 88 §:ää hallintopakkomääräykseen liitettävästä uhasta. Pykälän 1 momentin loppuun lisättäisiin nykyiseen lakiin nähden uusi kohta, jonka mukaan uhkaa ei saisi asettaa suoraan 180 §:n nojalla annetun määräyksen tehosteeksi. Mainitun pykälän nojalla annettava määräys ei ole hallintopakon käyttämistä vaan yksittäisen määräyksen antamista tilanteessa, jossa toimintaa on tarpeen säädellä ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Ei ole tarkoituksenmukaista tehostaa uhalla tällaista toimintamääräystä, jolla vasta luodaan yksityiskohtainen, lain tavoitteita konkretisoiva velvoite. Kun 180 §:n mukainen määräys on annettu, sen noudattamista valvottaisiin ehdotettujen 175, 179 ja 184 §:ien nojalla.

Ympäristöoikeuden kenttä Alueiden käyttö tavoite: eri käyttötarpeiden yhteensovittaminen MRL, VL, tielait Ilmasto- ja energiaoikeus tavoite: ilmaston- muutoksen torjunta, energian kestävä käyttö Ilmastolaki (609/2015) voimaan 1.6.2015 Luonnon- varojen käyttö tavoite: kestävä käyttö VL, MetsäL, Maa-aL, KaivosL,MetsästysL, KalastusL Tuoteperusteinen ympäristön-suojelu tavoite: ympäristöturvalliset tuotteet kemikaalilainsäädäntö bio- ja geenitekniikan ymp.haittojen ehkäiseminen Luonnonsuojelu tavoite: lajien ja luonto- tyyppien säilyminen, biodiversiteetin suojelu LSL Ympä- ristön- suojelu tavoite: elinympäristön terveellisyyden ja viihtyisyyden turvaaminen =ympäristön pilaantumisen ehkäisy YVA, YSL, JL, TSL, (NaapL)

Yhden luukun lakihankkeen ohjausryhmä paneutui valtion ja kuntien lupien yhteensovittamiseen 20.2.2017 http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Uutiset/Yhden_luukun_lakihankkeen_ohjausryhma_pa(42209

Terveydensuojelulaki lisätietoja ympäristöterveydestä: http://stm.fi/ymparistoterveys Vireillä on useita lakimuutoksia ympäristöterveydenhuoltoa koskien.

Terveydensuojelulaki (TSL) 1 (6) Tavoite on ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa (terveydensuojelu). Lain suojelukohde on ensisijaisesti ihminen, jota suojellaan elinympäristön aiheuttamilta terveyshaitoilta. Terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveydenhäiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä (samoin YSL:ssa) Elinympäristöllä tarkoitetaan laissa asunnon sisätiloja ja ihmisen välitöntä ympäristöä, esimerkiksi ympäristöä hänen asuntonsa läheisyydessä sekä kulku- ja liikkumisympäristöä.

Terveydensuojelulaki 2 (6) sisältää määräyksiä mm. talousvedestä ja sen laatuvaatimuksista jätteistä ja jätevedestä asunnon terveydellisistä vaatimuksista hautausmaista tutkimuslaboratorioiden vaatimuksista

Ympäristöterveydenhuollon organisaatiot 3 (6) MMM STM TEM eläinten terveys ja hyvinvointi terveydensuojelu kuluttajaturvallisuus YTH-RYHMÄ tupakkavalvonta elintarvikevalvonta ymp.terv. järjestämisen koordinointi kunnissa Evira Valvira Tukes YTH-ryhmä: vastuuministeriöiden sekä keskusvirastojen toiminnan koordinointi VALVIRA: myös geeni- ja bioteknologian, nanomateriaalien ja –teknologian sekä säteilyn käytön valvonta. yhteinen valvontaohjelma myös kemikaalivalvonta AVI: luvat, ilmoitukset, valitukset ja kantelut, ohjaus (puolet eläinlääkäreitä) ohjaus eläinlääkintähuolto kunnan ympäristöterveydenhuolto

Ympäristöterveydenhuolto kunnissa 4 (6) Eläinlääkintähuollon osuus kokonais-kustannuksista on yli 40 prosenttia Elintarvikevalvonnan noin 30 prosenttia Terveydensuojelun noin 20 prosenttia Loput kustannukset jakaantuvat tupakka-, kemikaali- ja kuluttajaturvallisuus-valvonnan kesken. lähde: valtiontalouden tarkastusraportti 2014 s. 32

TSL:n mukaan 5 (6) Kunnan tehtävänä on edistää ja valvoa terveydensuojelua siten, että asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö. tiedottaminen, ohjaus ja neuvonta kunnan valvontasuunnitelman laatiminen voi antaa kunnan terveydensuojelujärjestyksen Vuodesta 2010 lähtien terveydensuojelu on hoidettu yksittäistä kuntaa suuremmissa ympäristöterveydenhuollon valvontayksiköissä Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus=valvira

TSL:n mukaisia menettelyitä 6 (6) Tietyiltä elintarvikkeita käsitteleviltä toiminnoilta sekä lannoitevalmisteita valmistelevilta ja käsitteleviltä toiminnoilta vaaditaan laitoshyväksyntä ennen toiminnan aloittamista Ilmoitusvelvollisuus koskee mahdollista terveyshaittaa aiheuttavan työtilan tai muun toiminnan sijoittamista rakennukseen, jossa on asuinhuoneistoja. Ilmoitus on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Ilmoitus on tehtävä myös julkisen huvi-, kokoontumis- tai majoitushuoneiston, yleiseen käyttöön tarkoitetun saunan, uimalan, kylpylän, uimahallin sekä uimarannan käyttöönotosta sekä eläinten pitoon tarkoitetun rakennuksen tai aitauksen sijoittamisesta asemakaava-alueelle.

Jätelaki lisätietoja jätteistä ja jätehuollosta: http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Kulutus_ja_tuotanto/Jatteet_ja_jatehuolto

Tulossa olevia muutoksia jätelakiin ”Sipilän hallitusohjelman tavoitteena on rajata kunnille jätelaissa annetut yksinoikeudet asumisessa syntyviin jätteisiin alueelliset erityispiirteet huomioon ottaen.” Ympäristöministeriössä työryhmä selvittämässä jätelain vastuurajauksen uudistamista sekä jätelain ja uudistuvan hankintalainsäädännön yhteensovittamista. file:///C:/Users/Win7/Downloads/J%C3%A4telain%20ja%20hankintalain%20yhteensovittaminen%20yhdyskuntaj%C3%A4tehuollossa%20-%20Loppuraportti.pdf

Jätelain ja ympäristönsuojelulain suhteesta Ympäristönsuojelulakia (YSL) sovelletaan pilaantumista aiheuttavaan toimintaan toimintaan, jossa syntyy jätettä sekä jätteen käsittelyyn Lupaharkinnassa sovelletaan rinnakkain sekä jätelain että YSL:n säännöksiä

Jätelain (646/2011) soveltamisala (2 §) jätteet, jätehuolto, roskaantuminen sekä tuotteet ja toiminta, joista syntyy jätettä. merenkulun ympäristönsuojelulaissa (1672/2009) tarkoitettu aluksen tavanomaisesta toiminnasta peräisin oleva jäte maihin toimittamisen jälkeen öljyvahinkojen torjuntalaissa (1673/2009) tarkoitettu öljyvahinkojäte sen jälkeen, kun välttämättömät torjuntatoimet on tehty. Jätteestä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä säädetään lisäksi ympäristönsuojelulaissa (86/2000) ja jätteestä aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisemisestä terveydensuojelulaissa (763/1994).

Jätelain soveltamisalan rajaukset päällekkäisyyksien välttämiseksi Jätelain soveltamisalaan eivät kuulu jätevesi siltä osin kuin siitä säädetään muualla laissa pilaantumattoman ruoppausmassan sijoittaminen, joka tehdään vesilain nojalla eläimistä saatavat sivutuotteet ja niistä johdetut tuotteet ml. lanta; jätelakia sovelletaan kuitenkin niiden polttoon, sijoittamiseen kaatopaikalle ja biologiseen käsittelyyn kallio- tai maaperästä irrottamaton pilaantunut maa-aines (huom. kaivettu pilaantunut maa kuuluu jätelain piiriin!)

Jätelain soveltamisalasta maa- ja metsätaloudessa syntyvän haitattomista luonnonaineksista koostuvan jätteen käyttöön maa- ja metsätaloudessa ja vastaavan kasviperäisen jätteen käyttöön energiantuotannossa ei sovelleta jätelain hallinnollisia velvollisuuksia

Jätteen määrittelyjä JL 5.1 §: aine tai esine, jonka haltija on poistanut käytöstä aikoo poistaa käytöstä on velvollinen poistamaan käytöstä. JL 5.2 §: sivutuote JL 5.3 §: End of Waste (EoW)

Maankäyttö- ja rakennuslaki

Maankäyttö- ja rakennuslaki sisältää kaksi keskeistä toisiinsa liittyvää ”alajärjestelmää” •maankäytön suunnittelujärjestelmä (kaavoitus) •rakentamistoimenpiteiden lupajärjestelmä •lisäksi runsaasti muita säännöksiä Lähde: Aleksi Heinilä

MRL:n suhde muuhun lainsäädäntöön •rinnakkainen: ”otettava huomioon”, ”tulee perustua”, esim. uusi VL 3:5, RataL10 § •poissulkeva (esim. MAL: MRL 128.4 §) •päällekkäinen (esim. YSL:n ja MRL:n mukaiset luvat) •valinnainen (esim. JäteL:nr oskaamiskielto ja MRL 167 §) Lähde: Aleksi Heinilä

Laki ympäristövaikutusten arvioinnista

Tulossa olevia muutoksia YVA-lakiin YVA-direktiivin muutos (2014/52/EU) edellyttää lakimuutoksia, jotka saatettava voimaan 16.5.2017 mennessä=> ”YVA-laki uudistuu -hanketoimija hyötyy” Hallituksen esitys (259/2016 vp) laiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi 15.12.2016 http://www.ym.fi/fi-FI/Ymparisto/Lainsaadanto_ja_ohjeet/Ymparistonsuojelun_valmisteilla_oleva_lainsaadanto/YVAlaki_uudistuu_hanketoimija_hyotyy(41476) https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_259+2016.aspx

Ympäristövaikutusten arvioinnin tehtävistä ja luonteesta 1 (8) Suunnittelun ja päätöksenteon apuväline Keskeisinä tehtävinä: Hankkeen / suunnitelman / ohjelman ja näiden vaihtoehtoehtojen ympäristö-vaikutusten sekä riskitekijöiden selvittäminen Haitallisten vaikutusten ehkäisykeinojen kartoitus Kansalaisten osallistumismahdollisuuksien järjestäminen Vaikutusten arvioinneissa ei ratkaista toimintojen sallittavuutta / tehdä asiaa koskevia päätöksiä. laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (YVAL) laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (SOVAL) 25

Ympäristövaikutus (YVAL 2 § 1 kohta) 2 (8) Ympäristövaikutuksella tarkoitetaan hankkeen tai toiminnan aiheuttamia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia Suomessa ja sen alueen ulkopuolella a) ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen b) maaperään, vesiin, ilmaan, ilmastoon, kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen c) yhdyskuntarakenteeseen, rakennuksiin, maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön d) luonnonvarojen hyödyntämiseen sekä e) a–d alakohdassa mainittujen tekijöiden keskinäisiin vuorovaikutussuhteisiin

YVA-lain soveltamisala 3 (8) sovelletaan hankkeisiin, joista saattaa aiheutua merkittäviä haitallisia vaikutuksia ympäristöön hankeluettelo (YVAA 6 §) soveltaminen yksittäistapauksissa harkinnan perusteella, jos hanke todennäköisesti aiheuttaa hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia eri hankkeiden yhteisvaikutukset otetaan huomioon riippumatta siitä, kuuluvatko muut hankkeet arvioitavien hankkeiden piiriin.

YVA-menettelyn vaatimuksia 4 (8) menettelyn tavoitteena on estää tai rajoittaa haitallisten ympäristövaikutusten syntymistä arviointi tulee toteuttaa hankkeen, ohjelman tai suunnitelman mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ympäristövaikutuksia koskevan tiedon saatavuus pitää turvata vaikutuksiin liittyvien riskien ja epävarmuuksien tietoperustan on oltava korkealaatuista menettelyssä otetaan huomioon vaikutusten keskinäiset vuorovaikutussuhteet sekä kumulatiiviset ja kasautuvat vaikutukset.  YVA:n tulosten tulee olla käytettävissä esim. ennen ympäristöluparatkaisun tekemistä

YVA-menettelyn merkitys 5 (8) Eri lakien mukaisten selvitysten yhteensovittaminen Arviointitulosten huomioon ottaminen luvasta tms. käytävä ilmi, miten arviointiselostus ja siitä annettu yhteysviranomaisen lausunto on otettu huomioon. Arvioinnin puuttuminen on valitusperuste

YVA-prosessi 6 (8) yhteysviranomainen hankkeesta vastaava 2 3 1 YVA-ohjelman laatiminen 3 lausunto YVA-ohjelmasta 1 lausunnot muistutukset mielipiteet YVA-selostus 4 5 6 lausunto YVA-selostuk- sesta YVA päättyy, arviointiselostus esim. lupaviranomaiselle lupaharkintaa varten

YVA-menettely 7 (8) vastuu ympäristövaikutusten selvittämisestä kuuluu hankkeesta vastaavalle yhteysviranomaisena toimii yleensä ELY-keskus (ydinlaitoksia koskevissa hankkeissa TEM) 1. aluksi hankkeesta vastaava laatii arviointiohjelman ja toimittaa sen yhteysviranomaiselle. perustiedot hankkeesta ja sen edellyttämistä luvista hankkeen edellyttämät selvitystarpeet esitys arviointimenettelyn toteuttamisesta esitys hankkeen toteuttamisvaihtoehdoiksi

YVA-menettely 8 (8) 2. vuorovaikutteinen prosessi arviointiohjelmasta tiedottaminen ja kuuleminen viranomaislausunnot 3. yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta 4. arviointiselostus tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista sekä yhtenäinen arvio niiden ympäristövaikutuksista 5. selostuksesta tiedottaminen lausunnot viranomaisilta 6. arviointi päättyy yhteysviranomaisen lausuntoon arviointiselostuksesta