Marja Laine-Asikainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Advertisements

Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
kielten keskus Virkakieli ymmärrettäväksi - virkakielityöryhmän esitykset Meneekö viestisi perille? -seminaari Ulla Tiililä Kotimaisten.
Rekrytointiprosessi- asianhallinta / vakinainen vakanssi
Yhteinen asiakaspalvelu
Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Etäpalveluhanke osa SADe-ohjelmaa – tyydyttävätkö aikaansaannokset? Etäpalvelupilottien päätösseminaari – Etäpalvelusta lähipalveluksi Ohjelmapäällikkö.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Opintopolku.fiOpintopolku.fi – elinikäisen oppimisen tukena Opetushallitus.
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
P ROJEKTIN TULOKSET Tavoitteet: Henkilökohtaisen avun keskuksen toimintamallin luominen Henkilökohtaisten avustajien ja työnantajien kouluttaminen ja tukeminen.
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja.
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tietoturva Henkka Jokela MYtlpt15B.
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Digiosaamisen palastelua on-line
Digiosaamisen palastelua online Neljä samansisältöistä tilaisuutta: ti klo to klo ke klo
Automatisoidun talousraportoinnin koulutusohjelma
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Pilotointi Tietovarannon sekä tiedon siirtämisen testaaminen toteutetaan piloteilla keväällä Pilottia varten haetaan yhteistyöstä kiinnostuneita.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Marja Laine-Asikainen Yhteisen asiakaspalvelun palveluneuvojien koulutuksen suunnittelu Luonnos 19.3.2014 Marja Laine-Asikainen

J A T K O U L S Esimieskoulutus Ruotsin kielen koulutus, omaehtoinen? Orientaatio opiskeluun ja Tulevaan työhön Valtion hallinnon perustuntemus Kunnan toiminta ja palvelut Esimieskoulutus Alkukartoitus osallistujille: -tiedonhaku -valtionhallinto -kuntien palvelut Ruotsin kielen koulutus, omaehtoinen? Englannin kielen koulutus, omaehtoinen? Järjestelmien testaus ja koulutus Kielitaidon kartoitus: -ruotsi -englanti Palvelutuottajien palvelut Kirjallinen viestintä ? Asiakaspalvelu -palvelupisteessä -puhelimessa -sähköisesti -erityisryhmät Tiedonhaku

Orientaatio opiskeluun ja tulevaan työhön 3 h Yhteistä asiakaspalvelua säätelevä lainsäädäntö - vastuut Yhteisen asiakaspalvelun palvelukonseptin esittely Palvelulupaus ja tavoitteet Yhteisessä asiakaspalvelupisteessä työskentelevän henkilöstön toimenkuva ja tehtävät Työvälineet ja järjestelmät - asiakaspalvelujärjestelmä / palvelukortit - palvelulaitteet Palveluneuvojien koulutuksen esittely, ajoitus ja tavoitteet Opi oppimaan, opiskelutekniikoista ja oppimistyyleistä

Tiedonhaku ja hakupalvelujen käyttö 3h Tiedonlähteet ja hakupalvelut Erityishaut Julkishallinnon tiedonhakukanavat ja tietolähteet internetissä Miten arvioin eri lähteiden ja palveluiden luotettavuutta Useimmin kysytyt kysymykset Tiedonhaun harjoituksia

Valtionhallinnon perustuntemus 2 x 3 h Valtionhallinnon rakenne ja toiminta Hyvän hallinnon periaatteet ja hallintomenettely -hallintoviranomaisen toimintatavat -menettelysäädökset ja -säännökset -asianosainen, puhevalta, asiamies ja avustaja, neuvonta ja kieli -vireillepano ja valmistelu -esittely -päätöksenteko, tiedoksianto ja täytäntöönpano Viranomaisen toiminnan julkisuus -julkisuuslain tausta ja tavoitteet -asiakirjojen antamiseen liittyvät kysymykset -salassapitosäännökset -hyvä tiedonhallintatapa ja tiedottamisvelvollisuus

Kuinka kunta toimii 3 h Kunnallishallinnon rakenne ja toimielimet Kuntayhtymät, seutukunnat Päätöksenteko kunnassa Kunnan lakisääteiset palvelut Erilaisia tapoja tuottaa palveluja kunnassa

Palvelutuottajien koulutukset min. 2 -3h /organisaatio Koulutuksessa käytetään apuna palvelukortteja Pääpaino organisaatioesittelyissä on organisaation tuottamissa palveluissa ja palvelukanavissa Hakulomakkeet Organisaation palvelut internetissä Esittelyissä käydään läpi myös kunkin organisaation tuottamat palvelut erityisryhmille Erityishuomio videoneuvottelulaitteiden toimivuuteen

Järjestelmäkoulutus Koulutus suunnitellaan yhdessä järjestelmätoimittajan sekä osaamisen kehittämistyöryhmän kanssa Koulutuksessa käyttäjälähtöinen lähestymistapa Etäpalvelulaitteiston käyttökoulutus

Asiakaspalvelu puhelimessa 3 h Palvelumielikuvan synty ja siihen vaikuttavat tekijät Puhelinviestinnän erityispiirteet Äänenkäyttö ja huoltaminen Tunnetilat ja ääni Oikean kysymysstrategian löytäminen Asiakkaan neuvonta internetin käyttöön Erilasten asiakasryhmien kohtaaminen puhelimessa -ulkomaalaiset asiakkaat -muut erityisryhmät Haastavat asiakastilanteet & ratkaisujen sekä toimintamallien pohdintaa

Sähköinen asiakasviestintä 3h Sähköiset palvelukanavat ja sähköisen viestinnän erityispiirteet sähköposti sähköiset asiakashallintajärjestelmät internet-sivut tekstiviestit Hyvän viestin rakenne ja laatukriteerit Sähköisen viestinnän etiketti ja viestintätyyli: viestien virallisuus- ja muodollisuustasot puhuttelumuodot milloin voin käyttää sähköistä viestintää tietosuoja ja tietoturva sähköisessä viestinnässä Sähköisen viestinnän esimerkkejä

Asiakkaan ohjaus ja opastaminen (palvelupisteessä) 3h Asiakkaan kokonaistilanteen kartoitus, Kysymysstrategiat, eteneminen palvelutilanteessa Ohjaaminen ja opastaminen etäpalvelujen käytössä -palveluneuvojan roolin huomioonottaminen Ohjaaminen palvelupisteessä olevien internet-palvelujen käytössä

Erilaisten asiakasryhmien huomioonottaminen palvelussa 3h Näkövammaiset Kuulovammaiset Ulkomaalaiset Asiointitulkin käyttö Apuvälineet puhelimen ja internetin käytössä Palvelutuottajien palvelut erityisryhmille (useimmin kysytyt palvelut, etuudet vielä koottuna)

Uuden palveluneuvojan perehdyttäminen Perehdytysvastuu esimiehellä Taustakartoitus, jonka perusteella esimiehen kanssa täsmennetään tarvittavat koulutukset henkilökohtaiseen sähköiseen koulutussuunnitelmaan ja samalla ilmoittaudutaan koulutuksiin. Pilotissa taustakartoitus ja henkilökohtaisen koulutussuunnitelman täyttö sekä ilmoittautumiset huhtikuussa. Ilmoittautumisen tukena yhteinen koulutussuunnitelma, jossa tavoite- ja sisältökuvaukset tarjottavista koulutuksista.

Palveluesimiehen koulutus 3 h Palveluesimiehen vastuut ja velvollisuudet asiakaspalvelupisteessä Tiedottaminen Palveluesimiehenä asiakaspalvelussa Työnjohdolliset taidot Vuorovaikutus palveluryhmässä Ongelmallisten tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen