RYHMÄYTTÄMINEN/RYHMÄYTYMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Lavian lukio.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
. Rauman freinetkoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
RYHMÄ.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Minä oppijana 1 ov..
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Käyttäytymisen arviointi
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Täydellinen koulu.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Liikunnan arviointi luokilla
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
Vip-opiskelija ja opiskelijafoorumi. Opiskelijafoorumien perustaminen jokaiseen opetuspisteeseen Tavoitteena opiskelijoiden äänen kuuleminen ja vaikutusmahdollisuuksien.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
VESO “THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Joku muu on voinut jo löytää saman
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
TET =Työelämään tutustuminen
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
MIKSI LUKIOON???.
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Yhdenvertaisuus koulussa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
TET =Työelämään tutustuminen
vaikuttaminen - järjestötoiminnan perusteet ammattiin
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
“THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke VESO
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Menestys tiimityön kautta
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esityksen transkriptio:

RYHMÄYTTÄMINEN/RYHMÄYTYMINEN ryhmäyttäminen on tärkeää opiskelijan kouluun, luokkayhteisöön, sekä samalla ammatin opiskeluun sitomiseksi Ryhmäytymisellä rakennetaan me-henki ryhmän jäsenten välille ja saadaan malleja erilaisten tilanteiden ratkaisemiseksi ja yleensäkin ryhmän käyttäytymiseen ja toimimiseen Nuorella on mahdollisuus löytää oma paikkansa uudessa ammattiin opiskelevassa ryhmässä ryhmäyttämismenetelmien avulla ja uusi ryhmä auttaa pääsemään eroon aiempien opintojen aikana syntyneistä rooleista Ammattiin opiskelu ja kolmen vuoden päästä häämöttävä ammatissa työskentely ovat useimmiten ryhmätyöskentelyä, jossa kaikkien panos vaikuttaa vaadittuun lopputulokseen Meillä kaikilla on silloin tällöin vaikeuksia motivoitua päivän työjärjestykseen. Jotta ryhmäläiset saadaan kouluun myös tämän kaltaisina hetkinä, on tärkeää, että ympärillä on toimiva ja turvallinen joukko, joka ottaa huomioon jäseniensä huonot hetket ja tukee heitä ankeinakin aikoina.  

RYHMÄYTTÄMINEN ON KÄYTÄNNÖN TOIMINTAA ryhmäytyminen ei ole muusta orientaatiosta irrallaan osallistu aktiivisesti starttipäivään sekä muihin Ekamin yhteisiin tilaisuuksiin ryhmäsi kanssa, hyödynnä tilaisuuksien tarjoamat mahdollisuudet ryhmäytymisen tukemiseen aktivoi vuorovaikutukseen, rohkaise kysymään! tehkää yhdessä ryhmän pelisäännöt: ryhmän ja yksilön oikeudet, vastuut ja velvollisuudet teoriaa ja toimintaa sopivassa suhteessa ryhmänohjaajana olet vastuussa opiskeluryhmäsi hyvän opiskeluilmapiirin syntymisestä ja uuden opiskelijajoukon ryhmäyttämisestä jokainen ryhmänohjaaja voi räätälöidä mieleisensä päivän/tilaisuuden/tilanteet ammattialakohtaisesti. Jollekin ryhmälle sopivat yhteiset pelit ja leikit, toiselle esim. makkaranpaistoretki laavulle tai merenrantaan Ryhmäytymisen myötä myös ryhmänohjaaja tulee tutummaksi ryhmässään Ryhmän kehityksellä on oma tutkittu prosessinsa: ryhmäytymiseen on hyvä palata opintojen aikana silloin tällöin: lomien jälkeen, lukuvuoden lopussa, ryhmän kuohuntavaiheessa tai kun tilanne tuntuu toivottomalta. Parinkymmen minuutin harjoite pelastaa päivän…  

TOIMIVA RYHMÄ Jokaisella on tärkeä paikkansa ja jokaisen mielipide tulee päästä esiin työskentelyssä Toimivassa ryhmässä ei esiinny kiusaamista Outi Raehalmeen (2003) mukaan joukosta tulee ryhmä silloin, kun jokaisella jäsenellä on selkeä käsitys ryhmän jäsenyydestä ja muista ryhmäläisistä ryhmän jäsenet ovat riippuvaisia toisistaan tavoitteiden saavuttamiseksi ryhmällä on tehtävä, ja toiminnan tavoite on tiedossa tavoitetta ja sen saavuttamista arvioidaan ryhmä on osa organisaatiota, ja sen toiminta on projektiluonteista Ryhmä toimii kun siinä vallitsee eettinen huomioonottaminen - Kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen käsitys eettisestä toiminnasta. Ryhmän normit ovat avoimesti esillä. luottamus - Ryhmän toiminta on avointa. Ryhmässä noudatetaan yhdessä sovittuja sääntöjä. kognitiivinen huomioonottaminen - Ryhmän jäsenet pystyvät ennakoimaan toistensa käyttäytymistä sitä paremmin, mitä enemmän he tutustuvat toisiinsa. yhteinen tavoite - Tavoite on sovittu ja täsmennetty yhdessä. Ryhmä toimii sitä tehokkaammin, mitä selkeämmät tavoitteet sillä on. Toiminnan sisällön tulee olla kaikille merkityksellinen ja toimintavoista ja aikataulusta tulee vallita yhteinen käsitys.

Ryhmän toimivuuden kannalta ryhmäytyminen on tärkeä tapahtuma, se nostaa esiin kunkin jäsenen mitä moninaisimmat kyvyt Opintojen alussa vielä piilossa olevien kykyjen esiin nostamiseksi tehdään erilaisia harjoitteita joissa jokainen havainnoi olevansa jossain asiassa hyvä, jossain vähemmän hyvä Tärkein hetki ryhmäytymiselle on heti uusien opintojen alussa, kun luokkaan ei ole vielä päässyt syntymään kuppikuntia, joiden aloitettavaa opiskelua häiritsevää syntymistä voidaan hillitä Ensimmäisellä kouluviikolla voidaan räväyttää, joko muutaman tunnin kestävällä tai kokopäiväisellä tilaisuudella, jossa tehdään erilaisia harjoitteita, kunkin harjoitteen jälkeen on tärkeää keskustella ja perustella tekemisiä Aikuisuuden kynnyksellä olevat oppilaat kyselevät, miksi heidät laitetaan tekemään älyttömiä temppuja eikä opeteta sitä alaa mitä on luvattu. Hämmästystä voidaan lieventää soveltamalla harjoitteita opiskeltavaan ammattiin. Jokainen ryhmänohjaaja valitsee omat keinonsa, joilla parhaiten tukee ryhmäytymistä. Ryhmänohjaajalta/siis sinulta tai muilta oppilaitoksen asiantuntijoilta löytyy se ammattitaito, jota tässä asiassa vaaditaan.

Linkkejä ryhmäytymisen toteuttamisen löytyy Ekamin intran menetelmäpankista sekä alla olevista linkeistä.   http://www.edu.fi/download/117420_ryhmaytysmateriaali.pdf http://www.mll.fi/kasvattajille/ryhmayttaminen/ http://www.mastohjaus.fi/pdf/Ryhmayttamisopas.pdf https://rotyokalupakki.wordpress.com/ryhmayttaminen/ http://www.koulurauha.fi/component/content/ http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2010/10/ryhmayttaminen-mita-se-on.html https://arkitaidot.wikispaces.com/Ryhm%C3%A4ytyminen http://www.valtikka.fi/ohjaajille/menetelmapankki/menetelmia-ja-harjoitteita http://www.jyvala.fi/ao/index.php?page=ryhmaeytyminen http://www.ela.fi/akatemia/tyokalupakki.php http://ohjelma.partio.fi/index.php?title=Luokka:Tutustuminen_-_ryhm%C3%A4ytyminen_-_luottamus_-_yhteistoiminta http://blogit.jao.fi/hyry/ryhmaytyminenvertaisuusosallisuus/ http://ate.pp.fi/vartavasten/integ.htm