Kodin ja koulun välinen yhteistyö Samran Khezri
Mitä on tiedettävä ennen yhteistyötä? Onko minulla tietoa siitä, kenen kanssa ja miksi teen yhteistyötä Onko toisella osapuolella tietoa siitä, kenen kanssa ja miksi tekee yhteistyötä? Mitkä ovat yhteiset tavoitteet? Ketkä hyötyvät yhteistyöstä?
Miten oppilas hyötyy yhteistyöstä? Minäkäsitys vahvistuu Kulttuuri-identiteetti vahvistuu Kunnioitus omaa kulttuuria kohtaan lisääntyy Kunnioitus omia vanhempia kohtaan lisääntyy Oppilaasta tuntuu, että häntä ja hänen kulttuuriaan arvostetaan Perheen sisäiset siteet vahvistuvat
Vanhempien vertailu Suomalainen Maahanmuuttaja Kulttuuri ja tavat Kieli Uskonto Tieto koulutus-järjestelmästä Maahanmuuttaja Kulttuuri ja tavat Kieli Uskonto Tieto koulutus-järjestelmästä Jotakin muuta?
Eri lähtökohdat Edellä mainittujen asioiden pohjalta voidaan todeta, että kaikilla vanhemmilla ei ole samoja lähtökohtia Maahanmuuttajaperheiden kohdalla yhteistyön sujuminen vaatii paljon enemmän aikaa, resurssia ja jaksamista
Mitä yhteistyö vaatii osapuolilta? Tietoa yhteistyön toisesta osapuolesta Luottamusta Kunnioitusta Keskinäistä ymmärrystä Tahtoa Samalla tasolla olemista
Yhteistyö maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta Käytännön esimerkkejä Kokemukset Kehittämisideat: Henkilökohtaiset kohtaamiset synnyttävät luottamusta ja arvostusta - virtuaaliset yhteydenpidot eivät Eri kieliset vanhempainillat Luottamus ja arvostus syntyvät kohtaamistilanteissa, eivät virtuaalisesti
Yhteistyön haasteita - Tunnistanko itsessäni nämä lätökohdat? Sopiiko kaikille kulttuureille sama? Digitaalisuuden/Wilman merkitys yhteistyössä Äitien näkymättömyys
Miten toivottuun yhteistyöhön päästään? Miten saadaan vanhempia entistä aktiivisemmin mukaan koulun toimintaan? Hyviksi havaitut asiat/ käytännön kokemukset
Mistä asioista ei edes voida tehdä yhteistyötä Kulttuuriset asiat Uskonnolliset asiat Miksi? Miten nämä seikat voidaan kääntää positiivisiksi osiksi yhteistyössä?
Resurssien käyttö Millaisia resursseja koululla on yhteistyön rakentamiseen? Mikä on omakielisten opettajien (OMO), oman äidinkielen opettajien (MAI) ja koulunkäyntiohjaajien merkitys yhteistyössä? Suomalaisopettajien monikulttuurisuusosaaminen
Mahdollisia ratkaisuja Kulttuurit ja kielet näkyvämmiksi Kieli- ja kulttuuriviikkojen järjestäminen kouluissa vanhempien osaamista hyödyntäen Monikulttuurisuusopintoja/ täydennyskoulutusta suomalaisopettajille koulun kotisivujen monikulttuuristaminen!