Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
ERITYISLAPSEN ÄITI,SOSIONOMIOPISKELIJA
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Opeka-kyselyn tulokset
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Tervetuloa Innokylään
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
[kehittämisidean nimi]
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Taito perinnöksi Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden kampanja
Ruokakasvatusta yhdessä
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Kodin ja koulun välinen yhteistyö Samran Khezri

Mitä on tiedettävä ennen yhteistyötä? Onko minulla tietoa siitä, kenen kanssa ja miksi teen yhteistyötä Onko toisella osapuolella tietoa siitä, kenen kanssa ja miksi tekee yhteistyötä? Mitkä ovat yhteiset tavoitteet? Ketkä hyötyvät yhteistyöstä?

Miten oppilas hyötyy yhteistyöstä? Minäkäsitys vahvistuu Kulttuuri-identiteetti vahvistuu Kunnioitus omaa kulttuuria kohtaan lisääntyy Kunnioitus omia vanhempia kohtaan lisääntyy ‌Oppilaasta tuntuu, että häntä ja hänen kulttuuriaan arvostetaan Perheen sisäiset siteet vahvistuvat

Vanhempien vertailu Suomalainen Maahanmuuttaja Kulttuuri ja tavat Kieli Uskonto Tieto koulutus-järjestelmästä Maahanmuuttaja Kulttuuri ja tavat Kieli Uskonto Tieto koulutus-järjestelmästä Jotakin muuta?

Eri lähtökohdat Edellä mainittujen asioiden pohjalta voidaan todeta, että kaikilla vanhemmilla ei ole samoja lähtökohtia Maahanmuuttajaperheiden kohdalla yhteistyön sujuminen vaatii paljon enemmän aikaa, resurssia ja jaksamista

Mitä yhteistyö vaatii osapuolilta? Tietoa yhteistyön toisesta osapuolesta Luottamusta Kunnioitusta Keskinäistä ymmärrystä Tahtoa Samalla tasolla olemista

Yhteistyö maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta Käytännön esimerkkejä Kokemukset Kehittämisideat: Henkilökohtaiset kohtaamiset synnyttävät luottamusta ja arvostusta - virtuaaliset yhteydenpidot eivät                         Eri kieliset vanhempainillat Luottamus ja arvostus syntyvät kohtaamistilanteissa, eivät virtuaalisesti

Yhteistyön haasteita - Tunnistanko itsessäni nämä lätökohdat? Sopiiko kaikille kulttuureille sama? Digitaalisuuden/Wilman merkitys yhteistyössä Äitien näkymättömyys

Miten toivottuun yhteistyöhön päästään? Miten saadaan vanhempia entistä aktiivisemmin mukaan koulun toimintaan? Hyviksi havaitut asiat/ käytännön kokemukset

Mistä asioista ei edes voida tehdä yhteistyötä Kulttuuriset asiat Uskonnolliset asiat Miksi? Miten nämä seikat voidaan kääntää positiivisiksi osiksi yhteistyössä?

Resurssien käyttö Millaisia resursseja koululla on yhteistyön rakentamiseen? Mikä on omakielisten opettajien (OMO), oman äidinkielen opettajien (MAI) ja koulunkäyntiohjaajien merkitys yhteistyössä? Suomalaisopettajien monikulttuurisuusosaaminen

Mahdollisia ratkaisuja Kulttuurit ja kielet näkyvämmiksi Kieli- ja kulttuuriviikkojen järjestäminen kouluissa vanhempien osaamista hyödyntäen Monikulttuurisuusopintoja/ täydennyskoulutusta suomalaisopettajille koulun kotisivujen monikulttuuristaminen!