Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Rakenteellisen kehittämisen vaikutus lisenssipolitiikkaan Ari Alkio Ajankohtaista kirjastojuridiikasta, STKS,
Advertisements

Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
LINDA-päivä Palautekysely (MARC21-formaattivaihdon ja) LINDAn järjestelmän vaihdon tiedotuksesta LINDA-päivä Laila Heinemann Kansalliskirjasto.
Erikoiskirjastojen neuvoston ajankohtaiset kuulumiset
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
AMKIT-konsortio Pääkonttorihanke Iris Tahvanainen
AMKIT-konsortio FinELib-perusaineistot 10. AMK-kirjastopäivät Sinikka Luokkanen
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Erikoiskirjastot/tutkimuslaitokset T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Kirjastoverkkopalvelujen palvelukysely 2012 Yhteenveto tärkeimmistä tuloksista.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yleiset kirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Lohjan kaupungin asiakaspalvelukyselyjen tulokset 2008.
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Finnan käyttötilastot ja tilastotietojen käyttö Heli Kautonen, Markku Laitinen
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
Ammattikorkeakoulukirjastot
Sähköiset sisällöt yleisiin kirjastoihin - ajankohtaiskatsaus Koulutuskiertue syksy 2013 Turku Aija Laine
Hannu Taskinen Yleisten kirjastojen neuvosto Maakuntakirjastokous Kuopiossa YLEISTEN KIRJASTOJEN NEUVOSTO TAUSTA, SÄÄNTÖUUDISTUS JA TOIMINTA.
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010.
Heinolan Tanssikerhon oma seura analyysi 2/23/15.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ business-malli ja korkeakoulujen sisäinen viestintä AMKIT-Linnea yhteiskokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kuvailun muutoksen ohjaus Ryhmien roolit KUMEA:n kokous
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
KOHAA! Leena Kinnunen ja Mikko Paajala Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto Lapin kirjastokokous
MITEN VOIT JOHTAJA? Miten voit johtaja? –tutkimusraportti Elon ja LähiTapiolan teettämä, johtajan työhyvinvointia tarkasteleva tutkimus Elokuu 2015.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
Tiedonhallinnan ohjausryhmän ohjaamat palvelut ja asiantuntijaryhmät
Minna Olkinuora-Tauru
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Kansallinen metatietovaranto Vuoden 2018 suunnittelu
Organisaatioiden yhteistyö
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Erikoiskirjastojen päivä Säteilyturvakeskuksessa
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Best in Class Hankinnan kehittämistyökalu
AJANKOHTAISTA VARASTOKIRJASTOSTA
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen Annu Jauhiainen Vaikuttavuuden arviointiryhmä 13.2.2012

Kirjastojen yhteiset palvelut

Yhteisten, keskitetysti rahoitettujen palvelujen ohjaus Palautteet Seuranta ja arviointi Tulosneuvottelu OPM ja KK Tavoiteneuvottelu HY ja KK Johtokunta Ylikirjaston-hoitaja Sektoripalvelujen ohjausjärjestelmä: Konsortiot, ohjausryhmät, työryhmät, neuvostot

Nykytila (1/2) Nykyiset ohjausjärjestelmät palvelukohtaisia Verkkoaineiston hankinta + Nelli: FinELib-ohjausryhmä ja –konsortioryhmä Kirjastojärjestelmä: Linnea2-konsortio ja sen ohjausryhmä AMKIT-konsortio ja sen johtoryhmä Linda / Kansallinen metatietovaranto Kansalliskirjaston johtoryhmä

Nykytila (2/2) Arto Elektra Julkaisuarkistot Kansalliskirjaston johtoryhmä Linnea2-konsortio ja sen ohjausryhmä? Elektra Elektra-ohjausryhmä Julkaisuarkistot Theseus: ohjausryhmä KITT-yhteistilasto + palvelu- ja asiakaskyselyt Vaikuttavuudenarviointiryhmä

Asiakasohjauksen uudistamisen tavoitteet Päätöksenteon selkeyttäminen Hallinnollinen päätöksenteko vs. asiakasohjaus Roolien selkeyttäminen: mikä on ko. ohjausryhmän ja sen jäsenten tehtävä? Parempi koordinointi palvelujen kesken Läpinäkyvyyden lisääntyminen Kirjastoverkko tuntee paremmin yhteisten palveluiden vaikutuskanavat Yhteistyömuotojen, vuorovaikutuksen ja luottamuksen kehittäminen

Uudistamisprosessi Nykytilan analyysi Keskusteluja kirjastoverkon edustajien kanssa Nykytilan kartoitus webbikyselyllä Nykytilan analyysi kyselyn pohjalta, kehittämistarpeiden määrittely KVP:n sisäiset työpajat: Johtopäätökset nykytila-analyysistä Yhteinen näkemys kehittämistarpeista Alustava hahmotus uudesta asiakasohjauksen mallista Nykytilan analyysin ja muutosehdotusten esittely kirjastoille Uuden toimintamallin työstäminen yhdessä kirjastojen kanssa

Nykytilan kartoitus: webbikysely Kysely lähetettiin ohjausryhmien jäsenille Sektorineuvostojen työvaliokunnat/johtoryhmät Linnea2-ohjausryhmä FinELib-ohjausryhmä ja –konsortioryhmä Vaikuttavuudenarviointiryhmä Vastausprosentti 44,6 %

Yleiskatsaus kyselyn tuloksiin 1/5 Kysely lähetettiin Kirjastoverkkopalveluiden asiakasryhmien edustajille. Kyselyyn pyydettiin vastauksia yhteensä 56 henkilöltä, joista 25 henkilöä vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 44,6% Eniten vastauksia kertyi seuraavista asiakasryhmistä: AMK-kirjastot (24%) Yliopistokirjastot (20%) Erikoiskirjastot (20%) Yleiset kirjastot (20% Ohjausryhmistä suurin määrä vastauksista tuli seuraavilta ryhmillä: FinElib-ohjausryhmä (22,5%) Yliopistokirjastojen neuvosto (18%) FinElib-konsortioryhmä (15%)

Yleiskatsaus kyselyn tuloksiin 2/5 Kysely jakautui 3 alueeseen: Asiakaslähtöisyys Yhteistyömallit Ohjausryhmien rooli ja tehtävät Vastaajat arvioivat oman vastauksensa asteikolla 1-4: (4= täysin samaa mieltä, 3: jokseenkin samaa mieltä, 2: jokseenkin eri mieltä, 1: täysin eri mieltä). Lisäksi vastaajilta pyydettiin tarkentavia kommentteja, mikäli he vastasivat olevansa jokseenkin eri mieltä/täysin eri mieltä väittämien kanssa.

Yleiskatsaus kyselyn tuloksiin 3/5 Kyselyn vastaajat arvioivat olevansa nykytilassa tyytyväisimpiä ohjausryhmän tehtäviin ja sisällöllisiin asioihin: Ohjausryhmän tehtävät ja toimenkuva ovat ymmärrettävät 3,0/4 Ohjausryhmän kokouksissa käsitellään oikeita asioita 3,0/4 Ohjausryhmän jäsenet saavat riittävästi kokousinformaatiota (kirjallinen, suullinen) pystyäkseen seuraamaan palveluiden ohjauksen kehitystä ja reagoimaan tarvittaessa 3,0/4 …. Ja tyytymättömimpiä toimintatavan asiakaslähtöisyyteen ja vuorovaikutusmahdollisuuksiin: Asiakkaiden tarpeet ja palveluiden tuottaminen kohtaavat hyvin nykyisessä asiakasohjauksen toimintatavassa 2,1/4 Palveluiden kehittäminen ja tuottaminen perustuu asiakkaiden tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen 2,2/4 Kansalliset kirjastoverkkopalvelut toimivat riittävän lähellä asiakasta 2,2/4

Yleiskatsaus kyselyn tuloksiin 4/5 Asiakasryhmäkohtaisia tuloksia tarkasteltaessa, vastausten keskiarvot hajaantuvat seuraavasti: Muut (3,3/4) Yhteiskirjastot (3,0/4) Erikoiskirjastot ja tutkimuslaitokset (2,7/4) Yliopistokirjastot (2,6/4) Yleiset kirjastot (2,4/4) AMK-kirjastot (2,1/4)

Yleiskatsaus kyselyn tuloksiin 5/5 Ohjausryhmäkohtaisia tuloksia tuloksia tarkasteltaessa, vastausten keskiarvot hajaantuvat seuraavasti: FinElib-ohjausryhmä (2,7/4) Yliopistokirjastojen neuvosto (2,6/4) Erikoiskirjastojen neuvosto (2,6/4) Linnea2-konsortio (2,6/4) Yleisten kirjastojen neuvosto (2,4/4) FinElib-konsortio (2,3/4) Vaikuttavuudenarviointiryhmä (2,3/4) AMKIT-konsortio (2,1/4)

Tulokset: Asiakaslähtöisyys 4= täysin samaa mieltä, 3: jokseenkin samaa mieltä, 2: jokseenkin eri mieltä, 1: täysin eri mieltä). Tulokset: Asiakaslähtöisyys Kysymys Keskiarvo 1. Kansallisten kirjastoverkkopalveluiden palveluiden kehittäminen ja tuottaminen on asiakaslähtöistä 2,6 2. Palveluiden kehittäminen ja tuottaminen perustuu asiakkaiden tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen 2,2 3. Kansalliset kirjastoverkkopalvelut toimivat riittävän lähellä asiakasta 4. Asiakasryhmillä on tarpeeksi mahdollisuuksia osallistua palvelukokonaisuuksien ja palvelujen sisältöjen kehittämiseen 2,5 5. Asiakkaiden tarpeet ja palveluiden tuottaminen kohtaavat hyvin nykyisessä asiakasohjauksen toimintatavassa 2,4

Tulokset: Yhteistyömallit 4= täysin samaa mieltä, 3: jokseenkin samaa mieltä, 2: jokseenkin eri mieltä, 1: täysin eri mieltä). Tulokset: Yhteistyömallit Kysymys Keskiarvo 1. Palveluiden kehittäminen ja tuottaminen perustuu konsultatiiviseen yhteistyöhön Kansallisten kirjastoverkkopalveluiden ja asiakasryhmien (konsortioiden) välillä 2,7 2. Yhteistyö Kansallisten kirjastoverkkopalveluiden palveluyksiköiden ja konsortioiden välillä on toimivaa 3. Asiakasryhmien keskinäinen yhteistyö on toimivaa 2,6

Tulokset: Ohjausryhmien rooli ja tehtävät 4= täysin samaa mieltä, 3: jokseenkin samaa mieltä, 2: jokseenkin eri mieltä, 1: täysin eri mieltä). Kysymys Keskiarvo Ohjausryhmän tehtävät ja toimenkuva ovat ymmärrettävät 3,00 2. Ohjausryhmän jäsenten roolit ovat selkeät 2,8 3. Ohjausryhmän ja Kansallisten kirjastoverkkopalveluiden välinen työnjako (mukaan lukien tehtävät, toimintatavat, vastuut) on selkeä 4. Ohjausryhmä käyttää kokouksissa aikaansa oikein 5. Ohjausryhmän kokouksissa käsitellään oikeita asioita 3,0 6. Ohjausryhmä saa riittävästi tietoa meneillään olevista hankkeista ja kehittämisestä sekä kehittämisen painopistealueista 2,9 7. Ohjausryhmän jäsenet saavat riittävästi kokousinformaatiota (kirjallinen, suullinen) pystyäkseen seuraamaan palveluiden ohjauksen kehitystä ja reagoimaan tarvittaessa 8. Ohjausryhmän toiminta on asiakkaille tuloksellista ja hyödyllistä 2,6

Uudistamisprosessi jatkuu… KVP:n sisäinen työpaja: Alustava hahmotus uudesta asiakasohjauksen mallista (= toimintatapojen muutokset, rakennemuutokset) Nykytilan analyysin ja muutosehdotusten esittely kirjastoille Uuden toimintamallin työstäminen yhdessä kirjastojen kanssa Aikataulu: 2012 toimintatapojen kehittäminen saadun palautteen perusteella 2013 muutokset rakenteissa