Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEHITTÄMISHANKKEIDEN OHJAUSMALLI
Advertisements

Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
TTL Sosiaalisessa mediassa
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Digitalisaatio julkisissa palveluissa Julkisen hallinnon ICT osasto Lähde: Tietoja valtion tietohallinnosta 2014.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Katri Arnivaara Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala Hankekoordinaattori 1.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Tesoman hyvinvointikeskus  Hyvinvointikeskuksen kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallityön uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin.
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Digitalisaation toimeenpano julkisessa hallinnossa: kokonaiskuva etenemisestä ja tavoitetila Olli-Pekka Rissanen Hyvä hallinto digitalisaatiossa.
Digitalisaation vaatima osaaminen julkisessa hallinnossa
Taloudellinen katsaus kesä 2017
Digitalisaation ohjausmalli
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resurssointi
Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet.
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Digitalisaation vaatima osaaminen
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Taloudellinen katsaus Syksy 2016
Lahden ammattikorkeakoulun Työelämäpalvelut
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Matkalla Meijän maakuntaan
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Mitä ovat verkkopalvelut?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
JHKA-työryhmä Jenni Taskinen
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Suomidigi.fi.
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Digitiekartta
Taloudellinen katsaus syksy 2017
Digitiekartta
Esityksen transkriptio:

Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi 21.6.2016 Julkisen hallinnon ICT-osasto

Digi Office, missio, tehtävät ja toiminnan pohja Miksi teemme? Miten teemme? Mitä teemme? Digi Officen missiona on julkisten palvelujen asiakaslähtöinen digitaalinen muodonmuutos Olemme monipuolinen osaamiskeskus, joka edistää virastojen palvelujen asiakaslähtöistä muodonmuutosta ja poikkihallinnollista yhteistyötä hallitusohjelman digitalisaatiotavoitteiden mukaisesti. Luomme yhdessä substanssivirastojen ja keskeisten julkisen hallinnon digitoimijoiden (VRK, Valtori, maakuntien ICT-keskus, CSC, jne.) kanssa asiakaslähtöisiä palvelumalleja sekä toimeenpanemme standardeja ja digitaalisia palveluja yli hallinnon rajojen. Muodonmuutoksissa käytämme KaPAn palveluita täysimääräisesti. Hahmotamme digitalisaation kipupisteitä (lainsäädäntö, osaaminen, hankinta,…) ja esitämme parannusehdotuksia. Digitalisoinnin periaatteet ovat toimintamme pohja

Digitalisoinnin periaatteet ovat toimintamme pohja. Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti. Poistamme turhan asioinnin. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti. Digitalisoinnin periaatteet ovat toimintamme pohja. Palvelemme myös häiriötilanteissa. Pyydämme uutta tietoa vain kerran. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita. Avaamme tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille. Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan.

Digi Officen tehtäviä laajennetaan vaiheittain Hyödyt / vaikutukset Vaihe 1: 2016 Vaihe 1: 2017 Vaihe 3: 2018-2019 Tehtävät, vaihe 1: 2016 Valittujen digitalisaatiohankkeiden toimeenpanon tukeminen Digitalisaation edellytysten edistäminen Verkostojen luominen, tukeminen ja aktivointi Kustannukset / resurssit

Vaihe 1: 2016, tehtävät Valitaan kehittämiskohteet, joissa asiakashyöty on suurin Autetaan digitalisoimaan julkisen hallinnon palvelu ja purkamaan entinen prosessi Autetaan löytämään omistaja poikkihallinnollisille palveluketjuille Virastot voivat pyytää tukea matalalla kynnyksellä Edistetään kokeilukulttuuria ja nopeiden pilottien toteuttamista Tehtävä 1: Valittujen digitalisaatiohankkeiden toimeenpanon tukeminen Asiakaslähtöisen toimintakulttuurin edistäminen Luodaan yhteistyömalleja ja keskustellaan avoimesti verkostoissa Tuetaan muutosjohtamista Tehdään konkreettisia työkaluja hankkeissa onnistumiseen Ylläpidetään tilannekuvaa digitalisaatiohankkeista koko yhteiskunnan käyttöön Tehtävä 2: Digitalisaation edellytysten edistäminen Autetaan eri osapuolia löytämään toisensa Edistetään hyvien käytäntöjen jakamista Tehdään aktiivista yhteistyötä korkeakoulujen kanssa Tunnistetaan verkostoista nousevia kokeilu- ja yhteistyöaihioita Hyödynnetään innovatiivisia hankintoja ja ketteriä alihankintaverkostoja Tehtävä 3: Verkostojen luominen, tukeminen ja aktivointi

Tiimiin tarvittava osaaminen (roolit) Mitä osaamista/resursseja DigiOfficeen tarvitaan? Yleiset: Intohimoa julkishallinnon kehittämiseen Kykyä kuunnella ja toimia avoimesti (sosiaalisen median) verkostoissa Kykyä osallistua yleiseen digitalisaatiokeskusteluun Ketteryyttä Avointa mieltä Muutosjohtaja Nykyisen digitalisaatioajan muutosjohtaja, joka osaa toimia verkostoissa ja saada verkostot toimimaan yhteisen tavoitteen eteen. Julkishallinnon toiminnan ja kokonaiskuvan tuntemusta Hankeosaamista ja kokemusta kompleksisista, poikkihallinnollisista hankkeista Muutosjohtamisen osaamista Kykyä luoda ja johtaa verkostoja, kykyä hankkia oikeanlaista osaamista verkostojen kautta Designer Auttaa varmistamaan, että asiakas on palvelukehityksen keskiössä jatkuvasti. Palvelumuotoilu- ja käytettävyysosaamista Asiakaskeskeinen näkemys ja osaamista käyttäjälähtöiseen kehittämiseen Ohjelmistoalan asiantuntija Auttaa varmistamaan, että teknologiset ratkaisut vastaavat nykypäivää, kestävät aikaa ja ovat kokonaisarkkitehtuurin mukaisia. Palvelutuotannon asiantuntija Auttaa varmistamaan, että digitalisaatiohankkeessa ja varsinaisessa palvelussa sovelletaan moderneja palvelutuotantomalleja (mm. lean-metodologia) Prosessiosaamista Osaamista uudenlaisten työskentelytapojen hyödyntämiseen (scrum-menetelmät, joukkoistaminen, some, työpajat yms.) Toimeenpanokykyä ja nopeita päätöksiä/toteutusta Julkisen hallinnon asiantuntija Auttaa hahmottamaan poikkihallinnollisen digitalisaation edellytyksiä, vastuunjakoa, toimintaa ja kulttuuria nykyisessä julkisessa hallinnossa. Kyky nähdä suuri kuva, pelkistää ja tiivistää Viestintäasiantuntija Auttaa verkostomaisessa viestinnässä. Hyödyntää tehokkaasti sosiaalista mediaa. Auttaa osallistamaan asiakkaita (kansalaiset, yritykset). Tukee ja sparraa tiimiä osallistumaan, toimimaan ja vuorovaikuttamaan (sosiaalisen median) verkostoissa Markkinointiosaamista Kykyä hyödyntää kansainvälisiä verkostoja ja parhaita käytäntöjä. Ratkaisukeskeinen lainsäädännön asiantuntija Auttaa hahmottamaan lainsäädännön kipupisteet ja esittelee digitalisaation edellyttämiä lainsäädäntötarpeita. Hankintaosaamista, digi-lakiosaamista

Resurssit Tukiresurssit (tiimi ostaa tarvittaessa) Korkeakoulut (opiskelijat, tutkimus) Verkostotoiminta (Hackathon yms.) Ydinresurssit (tiimi, 7 hlöä) Muutosjohtaja Julkisen hallinnon asiantuntija Analytiikka Yritykset, yhteisöt (spesifi osaaminen, loppuasiakkaiden osallistaminen) Designer Viestintäasiantuntija Ohjelmistoalan asiantuntija Ratkaisukeskeinen lainsäädännön asiantuntija Robotiikka Palvelutuotannon asiantuntija Hankintaosaaminen (Hansel, yksityinen sektori) Prosessiasiantuntija (mm. Lean)

Asiakaskeskeinen toimintamalli Asiakas-lähtöisyys YRITYS Kansalainen Viranomainen Strateginen ohjausryhmä Asiakas(näkökulma) Hallinto asiakaslähtöisen digitalisaation mahdollistajana Kannanotto, sparraus, toimenpidesuositukset VM vastaavana ohjaajana Sidosryhmät (virastot, laitokset,…) osallistuvat tarpeen mukaan DigiNYT VK raportoi osaamiskeskuksen toiminnasta Neuvoa-antava rooli Linjaukset, esitykset Ministerityöryhmä Digi Officen tukemat hankkeet Osaamiskeskuksen ydintiimi Valtionhallinto Maakunnat Kunnat Sote Tuettava hanke Tuettava hanke Tuettava hanke Julkinen hallinto Tuettava hanke Tukiresurssit (tiimi ostaa tarvittaessa) Korkeakoulut Yritykset Yhteisöt Järjestöt

Aleksi Kopponen Erityisasiantuntija Puh. 050 592 6457 aleksi.kopponen@vm.fi www.vm.fi/digitalisaatio Twitter: @kopponen Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500