Taloustieteellinen Yhdistys, Niku Määttänen, Etla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asevelvollisuus kansantalouden näkökulmasta
Advertisements

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Opintotuki, työ- ja kansaneläke, työttömyyskorvaukset.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
Tutkinto-opiskelu ulkomailla. Tutkinnon suorittaminen ulkomailla Tutkintoon johtavaa opiskelua, jonka kesto riippuu suoritettavasta tutkinnosta: 2. asteen.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Investointisuoja ja julkinen valta TTIP-sopimuksessa Martti Koskenniemi 2016.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
VEROTUS.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Ajankohtaista työmarkkinoilta
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Future Vision Plan IIb Rotarysäätiö
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Teemu Kemppainen Post-doc–tutkija Helsingin & Turun yliopisto
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
TALOUSPOLITIIKAN PÄÄSUUNNAT
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
Verkoston ulkoisvaikutukset
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Kalastuksenvalvonnan kehittäminen
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Finanssipolittiikka.
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Lukuvuosimaksutietotyöryhmän intro-kokous
Sosiaalisen sekoittamisen mielekkyydestä
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Huomioita raportista ”Yrittäjien lakisääteinen eläketurva – työurat, työtulo ja rahoitus” Mikko Karpoja
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Opiskelijavalinnat ja korkeakoulu-opintojen nopeuttaminen
Lukutaito ja syrjäytyminen
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Opintotuki ja Aalto-yliopiston opintotukipalvelut
Opintopsykologi Katja Hietanen
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Tilapäinen liikkuvuus ja työperusteinen maahanmuutto EMN-tutkimuksissa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
KOHEESIOPOLITIIKKA ETUJA KANSALAISILLE
VEROTUS.
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
YH9, YH1, Tehtävä 7 -Perustulo
VEROTUS.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Taloustieteellinen Yhdistys, 15.5.2017 Niku Määttänen, Etla Lukukausimaksut: tehokas ja oikeudenmukainen tapa ratkaista korkeakoulujen rahoitusvaje Taloustieteellinen Yhdistys, 15.5.2017 Niku Määttänen, Etla

Suuntaviivat uudistukselle Sallitaan korkeakoulujen lukukausimaksut EU-kansalaisille. Maksuille yläraja. Kasvatetaan opintolainan enimmäismäärää vastaavasti. Sidotaan lainan takaisinmaksu opintojen jälkeiseen tulotasoon. Lainaa ei tarvitse lyhentää, jos vuositulo pieni. Lainan saa lopulta anteeksi, jos tulotaso pysyvästi matala. Esim. Englanti, Wales, Australia, Uusi-Seelanti. Lainajärjestelmän ansiosta kaikki voivat rahoittaa opintonsa ilman huolta lainan takaisinmaksusta.

Miksi ehdotimme tätä juuri nyt? Laajasti jaettu huoli korkeakoulujen rahoituksesta. Hallitus ei halua kiristää verotusta tai lisätä valtion velkaantumista. Maltilliset lukukausimaksut lähitulevaisuudessa yhdessä yliopistojen ”pääomittamisen” parantaisivat korkeakoulujen rahoitusnäkymiä oleellisesti.

Tehokkuus, tasa-arvo, priorisointi Nicholas Barr (Funding higher education…, 2002): ”[…] excessive reliance on public funding is inefficient. It is also regressive, and hence unjust, since the major beneficiaries of free higher education are the predominantly middle-class participants. A government committed to improving access should not spray scarce taxpayer pounds indiscriminately across the entire student population […]”

Tasa-arvosta Korkeakoulutettujen elinkaaritulot keskimäärin satoja tuhansia euroja korkeammat kuin matalammin koulutetuilla. Korkeakouluopiskelijoilla yleensä hyvä sosio-ekonominen tausta. Verotuloilla rahoitettava korkeakoulutus on siis tulonsiirto hyväosaisille. Toki korkeakoulutetut maksavat itse ison osan kustannuksista verojen kautta. Mutta kireä verotus ja maksuttomuus aiheuttaa (kannustin- tai tehokkuus-) ongelmia. Lisäksi osa opiskelijoista muuttaa valmistumisensa jälkeen ulkomaille, eikä osallistu rahoitukseen veroja maksamalla.

Kannustimista: miksi lukukausimaksu? Paremmat kannustimet suorittaa opinnot nopeasti. Opiskelun aloittamispäätös: huolestuttavaa, jos opiskelija ei itse valmis maksamaan pientä osaa koulutuksensa kustannuksista. Paremmat työntarjontakannustimet (lukukausimaksu vs. ansiotuloverotus). Opintolainan tulovakuutus pienentää mutta ei poista tätä hyötyä. Korkeakoulujen kilpailu laadulla ja kysyntään vastaaminen. Nykymallissa lukukausimaksu kaikilla sama.

Sosiaalinen liikkuvuus Ymmärrettävä huoli, mutta riskejä voi oleellisesti pienentää edellä kuvatulla lainajärjestelmällä. Sosio-ekonominen tausta korreloi vahvasti opintomenestyksen kanssa jo aikaisemmissa opinnoissa. Lukukausimaksu ei voi estää pääsyä korkeakouluun, jos sinne ei olisi asiaa muutenkaan! Empiiristä näyttöä pikemminkin sen puolesta, että kielteisiä vaikutuksia ei ole. UK:n kokemuksista ks. Sá (2014) ja Higher Education Funding Council for England (2010). Priorisointi: Rahoitusvajeen paikkaaminen yksityistä rahoitusta kasvattamalla säästäisi julkisia varoja sosiaalisen liikkuvuuden kannalta tärkeämpiin kohteisiin.