Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tilapäinen liikkuvuus ja työperusteinen maahanmuutto EMN-tutkimuksissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tilapäinen liikkuvuus ja työperusteinen maahanmuutto EMN-tutkimuksissa"— Esityksen transkriptio:

1 Tilapäinen liikkuvuus ja työperusteinen maahanmuutto EMN-tutkimuksissa
EURA-NET – EMN

2 Euroopan muuttoliikeverkosto
EMN-tutkimukset Satisfying Labour Demand Through Migration (2010) Temporary and Circular Migration (2010) Visa Policy as a Migration Channel (2011) Immigration of International Students to the EU (2012) Intra-EU Mobility of Third-Country Nationals (2012) Migrant Access to Social Security and Healthcare (2013) Attracting Highly-Qualified Third-Country Nationals (2013) Admitting Business Persons to the European Union (2014) 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

3 Euroopan muuttoliikeverkosto
Satisfying Labour Demand Through Migration & Temporary and Circular Migration (2010) Suomi teki oman julkaisun joka on kooste näistä kahdesta tutkimuksesta: Maahanmuutto työvoiman tarpeen täyttäjänä EMN-verkoston fokuksessa aina EU:n ulkopuolelta suuntautuva maahanmuutto EU-taso: työperusteinen maahanmuutto ei pääasiallinen ratkaisu työvoimapulassa; kohtaanto-ongelmat  tässä voi olla avuksi jollakin aloilla Suomi: kiertomuuton käsitettä ei juuri käytetä; maahanmuuton tilapäisyys, kielitaitovaatimus merkittävä este työvoiman maahanmuutolle; tilastollisesti hankala seurata 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

4 Visa Policy as Migration Channel (2011)
Kansallinen viisumipolitiikka ja lainsäädäntö Tutkimus tarkasteli pääasiassa pitkäkestoisen, ns. D-viisumin käyttöä Suomi myöntää vain lyhytkestoiseen oleskeluun (3kk) tarkoitettua C-viisumia (Schengen-viisumi) EU-taso: D-viisumi laajasti käytössä, monessa tapauksessa edellytys ennen kuin voidaan myöntää oleskelulupa, joskus rinnastettavissa oleskelulupaan; tiettyjä ryhmiä voidaan suosia (esim. korkeasti koulutettua työvoimaa) kansallisten prioriteettien mukaan Suomi: myöntää erittäin suuren määrään C-viisumeita vuodessa (Venäjän federaatio); viisumiharkinta tärkeä  pääsy Schengen-alueelle 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

5 Immigration of International Students to the EU (2012)
Politiikka ja lainsäädäntö jäsenmaissa Kansainväliset opiskelijat  tärkeä kohderyhmä EU-taso: monissa jäsenmaissa strategioita joiden tarkoituksena on houkutella kv-opiskelijoita; sujuva pääsy opiskelemaan jäsenmaahan; helpottaa työllistymistä valmistumisen jälkeen; suuria eroja käytännöissä Suomi: kv-opiskelijoiden määrät lisääntyneet, korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia, ilmainen koulutus vetotekijänä, lukukausimaksut harkinnassa, työllistymistä valmistumisen jälkeen hankaloittaa kielitaidon puute 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

6 Intra-EU Mobility of Third-Country Nationals (2012)
Kolmansista maista tulevien henkilöiden liikkuvuus EU-jäsenmaiden välillä EU-säännökset ja niiden vaikutukset vs. kansallisen lainsäädäntö EU-taso: tilastotietoja kyseistä ryhmästä on hyvin vaikea saada, esteitä liikkuvuudelle muodostavat esim. työmarkkinat, toimeentuloedellytykset; tutkintojen ja taitojen tunnustaminen Suomi: v määrä hyvin pieni, 540 hlöä (vrt. yli EU-kans./ suoraan kolmansista maista); EU-säännökset ovat aiheuttaneet muutoksia ulkomaalaislakiin, mutta käytännön vaikutukset pieniä; tilastollinen seurattavuus hyvin hankalaa 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

7 Migrant Access to Social Security and Healthcare (2013)
Sosiaaliturva ja terveydenhuolto maahanmuuttajan näkökulmasta Kansallinen politiikka ja lainsäädäntö sekä EU-säädökset EU-taso: direktiivien edellyttämä yhtäläinen kohtelu (EU Long-Term Resident ja EU Blue Card); muuten hyvin vaihtelevia käytäntöjä eri jäsenmaissa; erityisiä sääntöjä maahanmuuttajille (mm. tietyt oleskelulupakategoriat, asuinaika- ja työssäkäyntiedellytykset); kahdenväliset sopimukset kolmansien maiden kanssa Suomi: asumis- ja työssäkäyntiperusteinen järjestelmä; monimutkainen mutta kattava jos täyttää ehdot; Suomen EMN-julkaisu jossa asiantuntijoiden artikkeleita 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

8 Attracting Highly-Qualified Third-Country Nationals (2013)
Kansainvälinen kilpailu osaajista  Europa 2020-strategia EU-säädökset, tutkijadirektiivi, EU Blue Card-direktiivi EU-taso: monilla jäsenmailla erityissääntöjä ja käytäntöjä korkeasti koulutettujen osaajien maahantulon helpottamiseksi (sääntely esim. ammattiala-, koulutus-, palkkatasokohtaisesti); informaation tarjoaminen (työ- ja oleskelumahdollisuuksista ja olosuhteista) Suomi: Maahanmuuton tulevaisuus 2020-strategia; erityisasiantuntijan oleskelulupa; joustava menettely ilman työvoiman saatavuusharkintaa; määrä ollut kasvussa; IT-sektori; EU Blue Card:eja myönnetty vain yksittäisiä; kork.koulutettujen maahanmuuttajien kokemia haittoja ja esteitä mm. kielitaitovaatimukset, kulttuuri, palkka- ja verotaso 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

9 Admitting Third-Country Nationals for Business Purposes
Tämän vuoden tutkimus, jonka määrä valmistua vuoden lopussa Jäsenmaiden lainsäädäntö ja käytännöt kolmansista maista tulevien investoijien, elinkeinonharjoittajien ja liiketoimintaa harjoittavien osalta EU-säädökset: viisumisäännöstö; yritysten sisäisiä siirtoja koskeva direktiivi, EU:n vapaakauppasopimukset EU-prioriteetti kannustaa yrittäjyyttä ja liiketoimintaa Suomessa on tutkittu maahanmuuttajayrittäjyyttä (maahanmuuttajat ovat perustaneet yrityksiä Suomeen tultuaan), mutta ei juurikaan investointi- tai muuta liiketoimintanäkökulmaa 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

10 Euroopan muuttoliikeverkosto
Raportit ja tutkimukset EU-vertailutieto / ad hoc –kyselyt Tilastoja EMN Glossary 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto

11 Euroopan muuttoliikeverkosto
Kiitos 12/27/2018 Euroopan muuttoliikeverkosto


Lataa ppt "Tilapäinen liikkuvuus ja työperusteinen maahanmuutto EMN-tutkimuksissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google