SAK:N EHDOTUS TYÖMARKKINOIDEN KRIISISOPIMUKSEKSI 24. SYYSKUUTA 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekninen sopimus – ( ) JHL:n HALLITUS Hannu Salminen / Dan Koivulaakso.
Advertisements

Etuuksia koskevat kannanotot AKKU-johtoryhmän esitysten johdosta •Aikuiskoulutus on tullut myöhään tuen piiriin, ja sen taso on myös alhaisimpia. Ajatuksena.
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Solidaarinen palkkapolitiikka PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Palkansaajakeskusjärjestöjen info isyysvapaan pitenemisestä
KM, PsyK Jaana Laurinvaara
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
© Tehy Sopimuskauden korotukset Sovittujen palkankorotusten vaikutus yhteensä 18 % (korkoa korolle laskettuna) –yleiskorotuksia 13,2 % –järjestelyeriä.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
© Kustannusosakeyhtiö Otava Työmarkkinoiden sopimusneuvottelut.
Tehtäväsiirrot ja palkkaus
Vihreiden tavoitteet sosiaaliturvan uudistukselle 1.Perusturvaa parannettava 2.Henkilökohtaisuutta vahvistettava 3.Byrokratiaa vähennettävä 4.Työnteon.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
SAK Paikallinen sopiminen
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Kilpailukykysopimus Työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelutulos klo 0.45 Maria Löfgren, johtaja, työelämäasiat.
Tulopolitiikka Tiia, Oona, Pihla, Samu.  Tulopolitiikka: palkkaneuvotteluihin liittyvä talouspolitiikan käsite ja sitä tekevät työmarkkinajärjestöt ja.
KILPAILUKYKYSOPIMUS NEUVOTTELUTULOS  Suomalaisen työn ja yritysten kilpailukyvyn parantaminen  Talouskasvun lisääminen  Uusien työpaikkojen.
Koulutusrahaston vuosi Koulutusrahasto Perustettu lailla vuonna 1970 Eroraharahastona o Hoitaa lakisääteisiä tehtäviä, jotka valmisteltu.
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
YHTEISKUNTASOPIMUS TYÖMARKKINARATKAISU KILPAILUKYKYSOPIMUS Näin työmarkkinasopimusneuvottelut ovat edenneet.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
OAJ:n Kuopion paikallisyhdistyksen syyskokous
TULOPOLITIIKKA KERTAA YH1 -Työehtosopimus → Yleissitovuus
Sorsiiko verotus palkansaajaa? – Työnteon kannustimet
Määräaikaisten työsopimusten päättyminen
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly Yhteiskuntasopimus Työmarkkinaseminaari
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Maan hallituksen heikennykset työsopimuslakiin ja sosiaaliturvaan
Alla on katkelma pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmasta keväältä Julkisen talouden tasapainottaminen käynnistetään välittömästi. Suomen.
Työmarkkinoiden ajankohtaiset
Pakkolait vai KIKY-sopimus?
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Huom. Yksityisten Työnantajien EK muutti sääntönsä Ei tee enää Tupoja / Keskitettyjä -Ei neuvottele palkoista → Sovitaan Liittotasolla • Tavoitteena:
Alla on katkelma pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmasta keväältä Julkisen talouden tasapainottaminen käynnistetään välittömästi. Suomen.
Pellervon Päivä 2007 Talousennusteet –
Talousennusteet - mitä yritysjohto voi niistä oppia?
Arvio maan hallituksen 8. 9
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Seminologien ja keinosiemennysasemien työehtosopimus
SAK:N EHDOTUS TYÖMARKKINOIDEN KRIISISOPIMUksekSi 24. SYYSKUUTA 2015
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Kilpailukykysopimus Neuvottelutulos
TE-toimiston yrityspalvelut
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Valtion virka- ja työehtosopimus neuvottelutulos
Mistä neuvottelutilanteessa ja pakkolakipaketissa on nyt kysymys?
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
TULOPOLITIIKKA KERTAA YH1 -Työehtosopimus → Yleissitovuus
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
TULOPOLITIIKKA KERTAA YH1 -Työehtosopimus → Yleissitovuus
Työurasopimus
TEHTÄVÄ s . 95.
MAKSU/VUOSI * 2021* 2022* Sairausvakuutusmaksu 1,08
Esityksen transkriptio:

SAK:N EHDOTUS TYÖMARKKINOIDEN KRIISISOPIMUKSEKSI 24. SYYSKUUTA 2015

11/14/2016 KILPAILUKYVYN PARANTAMINEN Toimenpide Vaikutus yksikkötyö- kustannuksiin Sovitaan äärimaltillisista palkkaratkaisuista 2017 − ,5 % Työnantajan sairausvakuutusmaksun alentaminen 1,72 % 1,7 % (VM arvio) Työnantajan työttömyysvakuutusmaksun osittainen siirto palkansaajille 0,7 % Työeläkejärjestelmän EMU-puskurin käyttäminen 2017—20180,3 % Yhteensä4,2 %

MUUT TYÖMARKKINA-ASIAT  Työlainsäädäntö  Paikallinen sopiminen  Työttömyysturva  Muutosturva ja aikuiskoulutustuki  Yritysten vastuu

 Vuonna 2017 ➤ Tehdään nollaratkaisu. ➤ Tekstimuutokset työehtosopimuksiin mahdollisia. Mikäli ei sovita, tekstit ennallaan.  Vuonna 2018 ➤ Avoin sektori määrittää palkankorotustason. Lisäksi toteutetaan tasa-arvoerä. ➤ Palkankorotuksia määrittäessä avoimen sektorin kantokykyä arvioidaan mm. maksettujen osinkojen perusteella.  Aiemmin eri sopimusaloilla sovitut ansiokehitysohjelmat toteutetaan SOVITAAN ÄÄRIMALTILLISISTA PALKKARATKAISUISTA

 Työnantajan sairausvakuutusmaksun alentaminen 1,72 prosenttiyksikköä ➤ Hallituksen esitys. ➤ Rahoitustapa sovittava. Vaihtoehtoina mm. valtion rahoitusosuuden lisääminen (säästöjä hyödyntäen tai veronkorotuksilla) tai palkansaajien maksun korottaminen. ➤ Toteutetaan  Työantajan työttömyysvakuutusmaksun osittainen siirto palkansaajille ➤ Jaetaan kustannukset puoliksi. ➤ Asteittain poistetaan maksun porrastus työnantajan palkkasumman mukaan, jotta maksun korotus ei rankaise yrityksiä kasvusta. ➤ Tarkoittaa palkansaajamaksuun ylimääräistä 0,83 prosentin korotusta, jolloin molempien maksut olisivat vuonna 2016 noin 2 prosenttia (sis. sovitun korotuksen). TYÖNANTAJAMAKSUJEN ALENTAMINEN

 EMU-puskuria koskevan sopimuksen mukaisesti kahtena vuotena 0,8 prosenttia palkoista (josta työnantajan maksuun -0,4 prosenttiyksikköä).  Vuosina 2017 − 2018 maksu olisi 23,6 prosenttia.  Vuonna 2019 maksu olisi 24,4 prosenttia.  Neuvotteluissa sovitaan takaisinkerryttämisestä siten, että vuosina 2020 − 2023 maksu mitoitetaan normaalia maksutasoa korkeammalle tasolle, jolla käytetty määrä varoja suhteessa palkkasummaan kerätään takaisin EMU-puskuriin (24,8 prosenttia).  Vastaaviin maksumuutoksiin pyritään julkisissa eläkejärjestelmissä. TYÖELÄKEJÄRJESTELMÄN EMU-PUSKURIN KÄYTTÄMINEN

 Esitykset pakottavasta lainsäädännöstä vedetään pois.  Työlainsäädäntömuutokset valmistellaan aidon kolmikantaperiaatteen mukaisesti.  Lainsäädäntömuutosten vaikutukset arvioidaan huolellisesti eikä niitä toteuteta, elleivät ne johda esitettyjen tavoitteiden toteutumiseen.  Määräaikaisille työsuhteille on edelleen oltava perusteet.  Rajoitetaan nollatuntisopimusten käyttöä. TYÖLAINSÄÄDÄNTÖ

 Paikallisen sopimisen osalta järjestelmän kehittämisellä ei puututa sopimusten yleissitovuuteen, ja uudistus toteutetaan työehtosopimusten paikallisen sopimisen sääntöjä ja mahdollisuuksia kehittämällä.  Järjestäytymättömien työnantajien paikallisen sopimisen mahdollisuuksia lisätään ja samalla varmistetaan, että he ovat samojen velvoitteiden piirissä kuin järjestäytyneet työnantajat.  Parannetaan henkilöstön ja luottamusmiesten vaikutusmahdollisuuksia sekä henkilöstön edustajien osallistumista hallintoon. PAIKALLINEN SOPIMINEN

 Hallituksen päättämiä työttömyysturvaleikkauksia pienennetään. ➤ Säästöt toteutetaan lyhentämällä ja porrastamalla työttömyysturvan kestoa ja pidentämällä omavastuuaikaa yhdellä päivällä. ➤ Osaa aktiiviajasta ei jatkossa laskettaisi enimmäiskestoon.  Jatkossa ansiosidonnaista työttömyysturvaa koskevat uudistukset valmistellaan yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa.  Työttömyysvakuutusrahaston EMU-puskuria kasvatetaan ja valtio osallistuu lomautuspäivien rahoitukseen 2017 alkaen.  TVR:n hallintoa uudistetaan uusien maksuosuuksien mukaisesti. TYÖTTÖMYYSTURVA

 Vaikeassa työllisyystilanteessa nopeutetaan työttömien työllistymistä lisäämällä palkkatuen määrärahoja ja laajentamalla työttömien omaehtoista koulutusta.  Aikuiskoulutustukea ei leikata.  Luovutaan yritysten koulutusvähennyksestä ja muiden yhteisöjen koulutuskorvauksesta MUUTOSTURVA JA AIKUISKOULUTUSTUKI

 Kriisisopimuksen aikana yrityksiltä edellytetään äärimaltillisuutta ylimmän johdon palkitsemisessa ja osingoissa.  Vuoden 2018 palkkaratkaisua tehtäessä avoimen sektorin palkanmaksuvaraa tulkitaan myös maksettujen osinkojen perusteella. Äärimaltilliselle palkkaratkaisulle ei ole edellytyksiä, jos yritykset ovat maksaneet ylisuuria osinkoja.  Tuottavuuden kehittämistä jatketaan yhteistyössä liittojen ja henkilöstön kanssa.  Harmaan talouden torjuntaa jatketaan. YRITYSTEN VASTUU

 Ostovoimavaikutukset ➤ vuonna 2016: noin –0,7 prosenttia ➤ vuonna 2017: -1,2 prosentin ja +0,3 prosentin välillä (riippuen siitä, miten työnantajan sairausvakuutusmaksun alennus rahoitetaan) ➤ eli kahdessa vuodessa ostovoima pienenee yhteensä 0,4 − 1,9 prosenttia.  Laskelmissa on otettu huomioon vain SAK:n esityksen sisältämät toimenpiteet. Ostovoimaan vaikuttavat näiden lisäksi muun muassa hallituksen veropäätökset, inflaatio ja muut maksujen muutokset.  Paketti kohtelee kaikkia palkansaajia yhdenvertaisesti toisin kuin Sipilän hallituksen esitys. Hallituksen esityksen ostovoimaleikkaus vaihtelee työvuoroista riippuen välillä 0 − 10 prosenttia. Keskimääräinen leikkaus ostovoimaan olisi noin 2,8 prosenttia. VAIKUTUS OSTOVOIMAAN