Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
11 Taloushallinnon opiskelusta. Teemana kannattavuusajattelu • Perusvalmiudet ymmärtää yritysten tuottamaa taloudellista tietoa • Tietoa tarvitsevat –
OHJAAMINEN.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
VOA-oppimispäiväkirja
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Työssäoppiminen eli TOP
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Väyläopintomalli Opinto-oikeus SATAEDUN opiskelija voi hakea määräaikaista oikeutta suorittaa opintojaksoja Diakissa. Oppilaitos päättää niistä.
Hoitoonohjaus – syntipukin kohtalo vai mahdollisuus parannukseen? Projektipäällikkö Antti Hytti, Elämäntapaliitto , Helsinki.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
TET =Työelämään tutustuminen
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Joustavat oppimispolut
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Steps – Sharing the European Pathways
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelman rakennekuva ENSIHOITAJA 240 OP
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
TET =Työelämään tutustuminen
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti

Mistä aloitettiin? Opiskelijoita kutsuttiin moodlen sote-ilmoitustaulun informaatiolla osallistumaan projektiin Työnantajien edustajia kutsuttiin työpajaan, jossa käytiin läpi Saimaan amk projektin tavoitteet ja opinnollistamisen toimintatapoja Opiskelijat ohjattiin perehtymään opetussuunnitelmaan ja pohtimaan etukäteen, mitä osaamista he voisivat työssään osoittaa

Opiskelija Case Viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelija Aikaisempi koulutus: Lähihoitaja, n. 5-vuotta aiemmin valmistunut Työpaikka Vakinainen työntekijä jo nelisen vuotta Kolmannen sektorin (yhdistys) ylläpitämä ympärivuorokautisesti valvottu kotihoidon yksikkö vaikeavammaisille nuorille Henkilökuntavahvuus keskimääräistä suurempi, koska asukkaat haasteellisia

Työnantajan edustajien, opettajien ja opiskelijan orientaatio Sekä lähiesimies että ns. alueen esimies olivat paikalla tapaamisissa, erittäin motivoituneita tukemaan työntekijänsä urakehitystä Käytiin läpi työpaikan työjärjestelyjä ja mitä olisi mahdollista opiskelijan tehdä tämänhetkisillä järjestelyillä ja mitä mahdollisuuksia olisi jos työpaikan järjestelyjä tehtäisiin tarvittavia muutoksia Työnantaja ehdotti siirtymistä joksikin aikaa toiseen yksikköön (enemmän sairaanhoitajan tehtäviä siellä) Eri opintojaksojen opettajien kanssa yksilölliset tapaamiset: mitä tavoitellaan, mitä opettajalta odotetaan

Mitä ammatillista osaamista edistävää oli mahdollista tehdä työssä/työstä? Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu Asukkaat alaikäisiä Väestövastuisen hoitotyön harjoittelu Kotihoidon järjestelyt, esim. KELA-tuet yms. Syventävän harjoittelu Hallinnollisia tehtäviä myös toisessa yksikössä Omavalvontasuunnitelmat, Lääkehoidon suunnitelmat, Turvasuunnitelmat Teoriaopinnoissa: Toimintakykyä edistävä hoitotyö Palveluasumisyksikön asukkaan puhetulkkaus – ohjeistus yksikölle ja opiskelijatovereille oppitunti aiheesta Teoriaopinnoissa: Lasten ja nuorten hoitotyö Erityisryhmien kohtaaminen, opetusmateriaali ja opetus opiskelijatovereille 25 op 3 op 3,5 op

Kokemuksista opittua Ykkösasia on aktiivinen, omasta oppimisestaan vastuun kantava opiskelija Työyhteisön ja työnantajan tuki ehdoton edellytys Vaatii opettajilta ”yksilöllistä” palvelua ainakin vielä tässä vaiheessa Opettajan ajankäyttöä esim. erilaisten opintopolkujen järjestelyissä ja arvioinnin haasteellisuuteen liittyen vielä kehitettävää Kirjallisten sopimusten tekeminen tarpeellista sekä työnantajan että opiskelijan kanssa sovituista asioista Muuttuviin tilanteisiin aina varauduttava, nopeasti uusia ratkaisuja Kesäajan tuki opettajalta järjestettävä tavalla tai toisella