Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Novellin analyysin käsitteitä
Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Relevanssi, luokittelu ja metaforiikka uutissa.
Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
Runo tekstitaidon kokeessa
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Kirjallisuuden lajeja
Kohti viittä konseptia
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
XSL & JavaScript Teppo Räisänen
Elokuva-analyysi II Tyyli.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Analyysissä huomioitavaa
Elokuva-analyysi II Analyysi ja arvottaminen. Kun elokuva tuntuu huonolta... onko kyse moodin tai lajityypin vieraudesta kulttuurihistoriallisen taustan.
EPIIKKA Proosan analyysia
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri. Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Elokuva-analyysi II, 1 Elokuvan kokonaisuuden hahmottamisen perusteita.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
Kirjallisuuden käsitteitä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tutkielman teko-ohjeet
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Kaunokirjallisuuden analyysi
Semiotiikka lavastuksessa
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Novellin käsittelyä ryhmissä
VIESTINTÄ.
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Oppilaskuntatoiminnan osallisuusotsot
’POHTIVA KIRJOITELMA’
ELOKUVA JA HISTORIA BHYE.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
10. Ajattelu.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Hallitulla designillä laadukas ja turvallinen raitiotie
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
Esityksen transkriptio:

Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne

Elokuvan tyyli Tyyli syntyy elokuvallisten keinojen enemmän tai vähemmän systemaattisesta käytöstä Keinojen käytön syyt voivat olla teknis-taloudellis- käytännöllisiä tai sitten esteettisiä. Tyyli voi toteutua eri tasoilla - ajankohta, maa, tyylisuunta, lajityyppi, ohjaajan tyyli, yksittäisen elokuvan tyyli. Tyyliin liittyvät odotukset ohjaavat osaltaan elokuvan seuraamista. Mitä omaperäisempi tyyli, sitä haastavampi katsomiskokemus. Elokuva johdattaa seuraamaan itseään tietyllä tavalla. Tyylin eri tasojen havaitseminen on suurelta osin intuitiivista.

Tyyliä analysoitaessa on määriteltävä/ tunnistettava elokuvan muotoa luova periaate: kertova, argumentoiva, assosiatiivinen, abstrakti formaali systeemi. määriteltävä/ tunnistettava hallitsevat tekniikat; käytetäänkö niitä vallinneisiin normeihin tuketuvalla vai niistä poikkeavalla tavalla. pantava merkille toistuvat ja varioidut keinot – millaisia odotuksia ja muistumia, paralleeleja ja kontrasteja ne synnyttävät? määriteltävä edellisten funktiot tarinan, teemojen, kerronnan, audiovisuaalisen ilmaisun kannalta

Tyyli suhteessa kerronnan elementteihin Näyttämöllepano  lavastus, puvustus  näyttelijäntyö  valaistus Kameratyö  rajaus  kameran liikkeet Leikkaus  rytmi  ajan, tilan ja kausaliteetin konstruointi  metaforiikka Musiikki  tunnelma  aikakausi  tarinafunktio Kuvan, äänen ja tarinan suhde

Kerronnan luonne Kerronnan itsetietoisuus tietävyys kommunikoivuus Tietävyyttä ja kommunikoivuutta rajoittavat (tarina)maailman rajallinen tunnettavuus ulottuvuus syvyys

Tarinan seuraamisen keskeiset kysymykset Kumpi on hallitsevampi tekijä, itse tarina vai tapa jolla se kerrotaan? Mitä kerrotaan, mikä jätetään kertomatta ja minkä kertomista vain viivytetään? Vallitseeko katsojan ja henkilöiden havaitsemisen, tietämisen, ymmärtämisen, tuntemisen ja arvomaailman välillä yhtäläisyys vai epäsuhta? Minkä merkityksen ja relevanssin katsojan voidaan olettaa antavan kulloisillekin tiedoilleen tarinasta, mukaan lukien aiempien käsitysten uudelleenarviointi sekä odotusten muuttuminen tarinan jatkon suhteen?

Kerronnan vaiheet – tyypillinen skeema Ympäristön ja henkilöiden esittely Lähtötilanteen selvittäminen Tapahtumien liikkeelle lähtö Päähenkilöiden reaktiot tapahtuneeseen ja päämäärän asettaminen Päämäärän saavuttamista hidastavat tai estävät tapahtumat Loppuselvittely Lopputulos, reaktiot siihen

Alku ja ekspositio Aivan alku ja sen johdatteleva funktio Onko ekspositio  keskitetty  hajautettu Keskittämisen tai hajauttamisen dramaturgiset syyt Millä keinoilla ekspositio toimii?  näyttäminen  kertominen  metaforat, metonymiat  transtekstuaaliset tai intertekstuaaliset viitteet

Keskikohta ja kehittely Kuinka tarinaa, teemoja ja tyyliä kehitellään? Miten hypoteeseja vahvistetaan tai kumotaan? Yksittäisten kohtausten merkitys tarinan eteenpäin viemiselle ja teemojen sekä tunnelmien käsittelylle Mitkä ja millaiset seikat kohoavat etualalle? Miten tarinainformaatiota säännellään elokuvassa kokonaisuudessaan ja tarinan eri käänteissä? Mitä tiedämme eri vaiheissa henkilöistä ja heidän suhteistaan? Kuinka luotettavaa tuo tieto on? Jännityksen ja yllätysten välinen suhde? Paralleelit ja kontrastit henkilöiden, tapahtumien ja toimintalinjojen välillä

Loppu ja sulkeuma Luodaanko tarinallinen sulkeuma? – Kuinka vahva? Miten? Laukeavatko tarinan myötä syntyneet jännitteet – miten? Ratkeavatko tarinaa generoineet ongelmat ja mysteerit? Millä tavalla lopputilanne eroaa alkutilanteesta eri henkilöiden kannalta? Luodaanko temaattinen sulkeuma? – Kuinka vahva? Miten? Minkälaisen moraalisen kannanoton loppu ja mahdollinen sulkeuma synnyttävät? Avoimen lopun synnyttämä vaikutelma ja merkitys?

Lopetukseen suhteen voidaan (Bordwellia mukaillen) olettaa että referentiaaliset ja tietyt hieman abstraktimmat ongelmat tulevat selvitetyiksi. juonellisesta avoimuudesta huolimatta voidaan osoittaa temaattinen ratkaisu. merkityksiä on löydettävissä nimenomaan teoksen avoimuudesta. juonellisesti sulkeutuva teos jääkin temaattisesti avoimeksi.