Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Advertisements

Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Anne Virtanen & Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Ammatillisen ja AMK -koulutuksen tutkimuspäivät
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Lisää teksti N = TYÖPAIKKASELVITYKSEN ESIKYSELY 2016 Sauvon kunta N = 91 Sähköpostikutsuihin N = 76 / 132 (58%)
 ”Bring Your Own Device” – ”Tuo oma laitteesi”  Jokaisella oppilaalla henk.koht. laite  Käytössä kolme eri alustaa: › iOS ( iPad 3 Mini ) › Android.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Arviointi osana oppimisprosessia
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Reformi haltuun OKM.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Infoa tutoropettajille
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Opeka-kyselyn tulokset
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Lecture series – lean in office and knowledge work
Monialainen yhteispalvelu
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Kielitietoisuus.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Kuntoutuksen kuumat perunat
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Kysely opintojen ohjauksesta
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Muutokset matematiikan opetuksessa
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Tiirismaan vesopäivät
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opettajan pedagoginen ajattelu
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Hyvää mieltä muistisairaiden arkeen hevosvideoilla
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori

Taustatiedot Tavoite Miltä näyttää työturvallisuusopetuksen tila vuonna 2015? Tarvitaanko uusia metodeja työturvallisuuden opettamiseen? Kehittämisideoiden ja pelinavausten kerääminen opettajilta Kohderyhmä Turvapeda2 hankeverkoston koulutuksenjärjestäjien opetushenkilökunta Toteutusaika Opettajia lähestytty pääsääntöisesti sähköpostilla ja intra-sivujen kautta

Vastaajamäärä Yhteensä 546 vastaajaa, joista -465 (85%) opettaa/ohjaa opiskelijoita päätoimisesti -443 (81%) opettaa työturvallisuuteen liittyviä asioita osana työtään

Väittämiä Arvioitu asteikolla 1 täysin eri mieltä – 5 täysin samaa mieltä 12345YhteensäKeskiarvo Työturvallisuuteen liittyvää opetusta on mielestäni mahdollista antaa riittävästi ,82 Työturvallisuusopetuksen tavoitteet ovat mielestäni selkeät ,88 Oppilaitoksessamme on toimivat ja selkeät käytänteet siihen, miten työturvallisuutta opetetaan ,32 Oppilaitoksessamme on toimivat ja selkeät käytänteet siihen, miten opiskelijat perehdytetään käyttämään työssä tarvittavia koneita ja laitteita ,7 Oppilaitoksessamme on toimivat ja selkeät toimintatavat niihin tilanteisiin, joissa tehdään havainto turvallisuuteen liittyvästä puutteesta ,54

Onko tässä ajassa jotain, mikä erityisesti vaikuttaa työturvallisuuden opetukseen? Yht. 179 kommenttia Lähiopetustuntien väheneminen ja työssäoppimisen lisääntyminen. 20 mainintaa Älypuhelimet haittaavat keskittymistä työturvallisuuteen tai opetukseen yleensä. 17 mainintaa Opiskelijoiden heikko lähtötaso esim. käden taitojen osalta. 9 mainintaa Opiskelijoiden välinpitämätön asenne työturvallisuutta kohtaan ja opetusta kohtaan yleisesti. 20 mainintaa Päihteiden käytön lisääntyminen. 4 mainintaa Opiskelijoiden mielenterveysongelmat. 10 mainintaa Erilaiset kulttuurit, kielet ja maahanmuutto. 9 mainintaa Väkivallan uhka työssä on lisääntynyt. 9 mainintaa (erityisesti sote-alan vastaajia) Oppilaitoksen johto ei ole kiinnostunut työturvallisuudesta. 4 mainintaa

Väittämiä Arvioitu asteikolla 1 täysin eri mieltä – 5 täysin samaa mieltä 12345YhteensäKeskiarvo Työturvallisuuden opettaminen on mielestäni mielenkiintoista ,17 Työturvallisuuden opettaminen on mielestäni tärkeää ,83 Työturvallisuuden opetuksessa käytettävä materiaali on mielestäni laadukasta ja ajantasaista ,58 Kaipaisin uusia menetelmiä työturvallisuuden opetukseen ,74

Miten kehittäisit työturvallisuuteen liittyvää opettajien koulutusta? Yht. 157 kommenttia Lisää alakohtaista koulutusta. 28 mainintaa Lisäksi suuri määrä toiveita koulutuksesta yleisesti Yhteistyötä työelämän kanssa lisättävä. 17 mainintaa Turvallisuuden teemapäivät. 4 mainintaa Työturvallisuuskorttikoulutus. 9 mainintaa Lisää kaikille käytettävissä olevaa sähköistä materiaalia. 3 mainintaa Yksittäisiä mainintoja Rakennusalalla vierailut turvapuistoihin Dokumentointikäytännöt ovat puutteelliset. Oppilaiden vakuutusturva ja opettajan vastuu. Tilastotietoa ja esimerkkitapauksia turvallisuuteen liittyen pitäisi olla saatavilla enemmän Turvapeda2 koulutus kaikille. 3 mainintaa

Väittämiä Arvioitu asteikolla 1 täysin eri mieltä – 5 täysin samaa mieltä 12345YhteensäKeskiarvo Oman alani työssäoppimispaikoilla turvallisuuteen liittyvät asiat ovat mielestäni hyvällä tasolla ,74 Kokemukseni mukaan työssäoppimispaikoilla ollaan tyytyväisiä työssäoppimisjaksoille tulevien nuorten turvallisuusosaamisen tasoon ,66 Työpaikkaohjaajilla on riittävästi osaamista perehdyttää nuorta työntekijää turvallisiin työtapoihin ,56 Työpaikkaohjaajilla on riittävästi aikaa perehdyttää nuorta työntekijää turvallisiin työtapoihin ,02

Väittämiä Arvioitu asteikolla 1 täysin eri mieltä – 5 täysin samaa mieltä 12345YhteensäKeskiarvo Omassa oppilaitoksessani pystytään mielestäni takaamaan se, että opintojen suorittaminen turvallisesti on mahdollista ,07 Alaltani valmistuvan opiskelijan turvallisuusosaaminen on mielestäni sillä tasolla, että hänet voi hyvillä mielin päästää työelämään ,93 Mielestäni nuorilla on hyvät valmiudet puuttua koulussa tai työssäoppimispaikoilla havaitsemiinsa turvallisuuteen liittyviin puutteisiin ,49

Miten kehittäisit työturvallisuuden opetusta omalla alallasi? Yht. 158 kommenttia Lisää lähiopetustunteja/resursseja työturvallisuuteen. 16 mainintaa Panostus opetusmateriaaliin. 18 mainintaa Erityisesti esiin nousevat aiheeseen liittyvien lyhyiden videoiden toteutus ja yhtenäinen, sähköinen paikka, josta löytyisi kaikki oleellinen tieto Enemmän yhteistyötä työelämän kanssa. 15 mainintaa Oppilaitoksessa tulisi olla yhtenäinen linja, miten puututaan työturvallisuuden epäkohtiin. 7 mainintaa.

Vapaa sana Esimiehen tuki työturvallisuusasioissa on oltava vahvaa ja näkyvää. Vain sitä kautta saadaan yhtenäiset linjaukset toimimaan. Mikä on työsuojelupäällikön tai –valtuutetun rooli työturvallisuuden edistämisessä? Turvakävelyt toimintatapana ovat tehokas tapa opettaa työturvallisuutta ja herätellä ajatuksia. Turvallisuusalan opiskelijoiden osaamista voisi yrittää hyödyntää enemmän. Vastuut ja velvollisuudet. ”Nykyinen lainsäädäntö ja oikeusprosessit ovat pelkästään uhkapeliä opettajalle. Jos jotain sattuu, aina on opettajan vika.” ”OPS:iin on lisätty paljon turvallisuusasioita, esim. työturvallisuus, sähkötyöturvallisuus, ensiapu, tulityöt, tieturva jne. koulutukset. Ollaan menty paljon eteenpäin turvallisuusasioissa” ”Sosiaali- ja terveysalan työturvallisuustilanne on heikentynyt viimeisen 10 vuoden aikana lisääntyneen työväkivallan vuoksi, johon taas ovat vaikuttaneet monet seikat: lisääntynyt yksin työskentely asumispalveluissa, asiakkaiden monisairaudet, päihderiippuvuuksien tai muistisairauksien aiheuttama heikentynyt impulssikontrolli jne.” Huonosti käyttäytyvä opiskelija pitäisi voida poistaa työsalista koko päiväksi. Ohjeiden noudattamatta jättämisestä pitäisi voida rangaista samaan tapaan kuin työpaikalla.

Mitä seuraavaksi?