Yksi pehtoori, monta isäntää? Rahoittajien seurantakäytännöt liberialaisen kansalaisjärjestön näkökulmasta Anja Onali Helsingin yliopisto
Kehitysyhteistyö: pitkät apuketjut ja vaikeasti mitattavat tavoitteet Seuranta ja arviointi tilivelvollisuuden ja oppimisen välineenä NAEAL edistää aikuisten lukutaitoa Liberiassa Päämiehen ja agentin suhde vai yhteinen yritys? Avunantajien käytännöt NAEALin näkökulmasta Apujärjestelmän paineet Esityksen rakenne
Apuketju: veronmaksajat, poliittiset päättäjät, apuorganisaatiot (ml. kansalaisjärjestöt), etelän ihmiset Tavoitteet: usein epäselviä, vaikeasti mitattavia Maksajat ja käyttäjät kaukana toisistaan maantieteellisesti ja poliittisesti Tietoa tuloksista eri osapuolille seurannan ja arvioinnin avulla Kehitysyhteistyö: pitkät apuketjut ja vaikeasti mitattavat tavoitteet
Seuranta ja arviointi tilivelvollisuuden ja oppimisen välineenä
NAEAL - National Adult Education Association of Liberia Aikuisten lukutaito sosiaalisen muutoksen välineenä Perustettu 1977, REFLECT-menetelmä Sidosryhmät: useita erilaisia rahoittajia, opetusministeriö, järjestön sisäiset intressiryhmät, yhteisöt Tällä hetkellä Ebola-tiedotusta yhteisöissä
Lukutaito antaa rohkeutta!
Agenttiteoria Päämies joutuu kontrolloimaan epäluotettavaa agenttia. Tavoitteiden selkeys ja tiedon saatavuus vaikuttavat sopimuksen luonteeseen. Seuranta kontrollin väline Stewardship-teoria Yhteiset tavoitteet. Luottamus syvenee yhteistyön edetessä. Seuranta yhteisen oppimisen väline Kontrollia vai kumppanuutta?
Agenttikustannuksia Kokouksia, seurantatyökaluja, raportteja; ulkoisia arviointeja Paljon dataa – vähän analyysiä Oman toiminnan arviointi kokonaisuutena kärsii Avunantajien käytännöt NAEALin näkökulmasta
Yhteiset päämäärät Kumppanuuspuhetta Luottamuksellisia suhteita Sitoutumista Molemminpuolista oppimista Kumppanuutta ja hyviä suhteita
Apujärjestelmän paineet Kumppanuus jää sopimuspohjien jalkoihin Taustarahoittajien vaatimukset hankaloittavat seurantakäytäntöjen yhtenäistämistä Kannustimet ja virheistä oppiminen? Konfliktista kehitykseen – ja kaaokseen
Kiitos!