AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Huolen puheeksiotto- koulutuksen palautteet
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Huolen puheeksiottaminen
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
EI HUOLTA PIENI HUOLI TUNTUVA HUOLI SUURI HUOLI
Yhteistyöpäivät Helsinki
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Laatua lasten voimisteluun!
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Kano-malli – asiakastarpeiden luokittelu
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Tekijänoikeudet © Marjo Ahola
Valmennuksen pelisäännöt
Innokylän arviointimittari
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Välitehtävät Kokeilut
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Monialainen yhteispalvelu
Neuvokas perhe –hanke Työpaja IV
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Tietopaketti tuoteomistajalle
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Osallisuus vammaissosiaalityössä
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Köysi.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Mitä avuksi esiintymiseen?
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
YHTEISHAKUILTA TERVETULOA! Huhtasuon yhtenäiskoulu ti
Opintopsykologi Katja Hietanen
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
Oulujoella on perhekeskus
Ajanhallinta opiskelussa
Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Nelli Lindroos, Rovaniemen kaupunki
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
ARKI NÄPPÄRÄSTI HALTUUN- Neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten palveluiden kehittäminen Lohjalla ALKUTILANNE 1/2017 Mitä palveluita Lohjalla on nepsy-
Auttava keskustelu
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
RAI Espoossa
Esityksen transkriptio:

AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006

AJ 2006 KYSELYN TOTEUTTAMISESTA Kysely lähetettiin n. 150 koulutukseen osallistuneelle internet—kyselynä Rovaniemellä ja Ranualla teknisiä ongelmia vastaamisessa päiväkoteihin päiväkodinjohtajien välityksellä Arvioinnit asteikolla 1—5 74% oli tietoisesti käyttänyt menetelmää työssään

AJ 2006 MENETELMÄN KÄYTTÄMINEN TIETOISESTI X KOULUTUKSEN VAIKUTUKSET

AJ 2006 VASTANNEIDEN TOIMIPAIKAT

AJ 2006 VAIKUTUS ROHKEUTEEN

AJ 2006 MITEN? ”Harjoittelemalla etukäteen sanoittamista ja tekemällä ennakointeja. Rohkeus kasvanut ja pystyn keskittymään asiakkaan kuuntelemiseen paremmin, kun en mieti mitä seuraavaksi sanoisin” (5) ”pienikin huoli on tarpeeksi tärkeä otettavaksi puheeksi! Tähän ajatukseen sain vahvistusta.”(32)

AJ 2006 VAIKUTUS TOIMINTATAPAAN

AJ 2006 MITEN? ”Mietin aina etukäteen mitä sanon. Tämä lomake varmentaa vielä omaa valmistautumista. Tulee kunnolla mietittyä kaikki etukäteen” (9) ”Esitystapaa mietin paljon enemmän etukäteen. Suunnittelen miten tuon sen esille.” (12)

AJ 2006 VAIKUTUS ASENTEESEEN

AJ 2006 MITEN? ”Helpompi ottaa avun pyytäjän rooli kuin avun tarjoajan tai kyselijän rooli alkuasetelmaksi” (6) ” koulutuksen myötä tietää, että systeemiä käytetään laajalti eri instansseissa. Se motivoi.” (20) ”tunnen velvollisuudekseni ottaa asia puheeksi jos huolta ilmenee” (8)

AJ 2006 YHTEISTYÖHÖN VANHEMPIEN KANSSA

AJ 2006 MITEN? ”Otin erään vaikean asian esille tätä tapaa käyttäen ja sain selvän luottamuslauseen heiltä. He ovat tuoneet minulle muita hyvin arkaluontoisia asioita puheeksi luottamuksellisesti” (31) ” Keskustelussa avun pyytäjän rooli tukee vanhempien tunnetta asiantuntijuudesta oman lapsensa asioissa. Antaa myös vanhemmille luvan olla neuvottomia ilman syyllisyyttä” (6)

AJ 2006 YHTEISTYÖHÖN TYÖYHTEISÖSSÄ

AJ 2006 MITEN? ”oppilashuoltoryhmän kanssa tiiviimpää keskustelua ja työskentelyä” (25) ”auttaa lähestymään ristiriitatilanteita yhteistyökykyisemmin” (6) ”huolesta keskustellaan avoimesti työyhteisössä ja pohditaan miten asiaa hoidetaan eteenpäin” (8) ” usein kollega on pohtinut samoja asioita. Näin asiat etenevät ja niille voidaan tehdä jotain ennen kuin on liian myöhäistä” (36) ” En tarvitsekaan kollegojen hyväksyntää huolen puheeksi ottamiselle” (32)

AJ 2006 YHTEISTYÖHÖN MUIDEN YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KANSSA

AJ 2006 MITEN? ” uusia tuttavuuksia koulutuksesta, madalsi yhteistyökynnystä” (13) ”vahvisti yhteistyön merkitystä”(28) ” sosiaalitoimen toive entistä tiiviimmästä yhteistyöstä rohkaisi soittamaan ja kysymään…” (36) ”rohkeutta esittää oma näkemys asiasta” (12)

AJ 2006 VARHAISEEN PUUTTUMISEEN

AJ 2006 MITEN? ”varhainen puuttuminen on tuottanut tulosta. Vahvisti uskoa siihen, että on ”kannattavaa” työtä” (13) ” Vanhemmat ovat kokeneet positiivisesti, kun asioista puhutaan heti” (9)

AJ 2006 VAIKUTUSTEN KESKIARVOT asteikolla 1-5 arvioituna

AJ 2006 KOKONAISVAIKUTUS (summamuuttuja kysymyksistä 4—10)

AJ 2006 MENETELMÄN OMINAISUUKSIA

AJ 2006 ONNISTUMISEN KOKEMUKSET

AJ 2006 ENITEN VAIKUTTANEET AJATUKSET ennakointi subjektiivinen huoli ja lupa puuttua siihen velvollisuus puuttua kuuntelemisen tärkeys

AJ 2006 AJATUKSIA JA EHDOTUKSIA koulutus koko työyhteisölle syventävä jatkokoulutus vanhemmille suunnattu koulutus päällekkäisyyttä vavun kanssa lomake sitova ja työläs, hieman keinotekoinen yksin työskenteleville (pph) omia keinoja