PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
. Rauman freinetkoulu.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Käyttäytymisen arviointi
ARVIOINTI Vanhempainilta
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Täydellinen koulu.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Tervetuloa, oppilaat! Opettajan nimi – X. luokka.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Arviointi.
Kysely ykkösille 16AB 2016.
Tulevaisuuden koulu -kysely
TET =Työelämään tutustuminen
Liikuntapainotteisen yläkoulun suunnitelma
MIKSI LUKIOON???.
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TET =Työelämään tutustuminen
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Laaja-alainen arviointi
Pulmapeli.
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Filosofian kandiohjelma
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU

Mitä? ILMIÖPOHJAISEEN OPPIMISEEN PERUSTUVA KOKEILU. KOKEILUA RAHOITTAA OPETUSHALLITUS JA SE ON TÄHÄN MENNESSÄ MITTAKAAVALTAAN SUURIMPIA SUOMESSA. AIEMMIN OPISKELU SIDOTTUNA AINEISIIN AJATUKSELLA, OPISKELE NYT, KÄYTÄ SAATUA TIETOA JOSKUS MYÖHEMMIN. PURISPROJEKTISSA OPISKELU LÄHTEE ONGELMASTA, JONKA RATKAISEMISEEN OPPILAIDEN TÄYTYY ITSE ETSIÄ TIEDOT JA OPETELLA TAIDOT (OPETTAJAT TUKEMASSA). OPPIAINEET TOIMIVAT SIIS PÄÄMÄÄRÄN SAAVUTTAMISEN VÄLINEINÄ.

Miksi? Tarkoituksena irtautua oppiaineisiin ”juuttuneesta” opiskelusta, jotta oppilailla on paremmat valmiudet pärjätä monimutkaistuvassa maailmassa ja työelämässä. Tällä hetkellä Suomen kouluviihtyvyys on tutkitusti heikkoa ja oppilaat passivoituvat. Ilmiöpohjaisen tiimiopiskelun tarkoituksena on vastuuttaa oppilaat omasta oppimisestaan ja samalla parantaa viihtyvyyttä koulussa.

Miten? Valitut 7. luokat opiskelevat koko 4. jakson ilman oppiaineisiin sidottua tuntilukujärjestystä. Yläasteelle epätyypillisesti nämä luokat saavat pysyvät tilat, jotta projektien tekemiseen tarvittavat materiaalit ovat jatkuvasti saatavilla. Viikot rakentuvat yhdestä suuresta viikkoprojektista, jossa oppilaat selvittävät yhdessä ongelmaa. Ongelman ratkaisu vaatii tiimin yhteistyötä ja eri oppiaineista saatavan tiedon yhdistämistä. Lisäksi oppilaat tekevät viikkojen sisällä erilaisia ryhmä- ja yksilötehtäviä. Tarkoituksena on, että oppilaat saavat määrätä paljon tavasta ja aikataulusta, jolla he annetut tehtävät suorittavat. Vapaus ja vastuu kasvavat käsi kädessä. Oppilailla on jatkuvasti 2-3 opettajaa tukenaan, lisäksi erityisopettajat ovat jakson aikana avustamassa opiskeluamme.

Viikon rakenne Maanantai  Tiistai-torstai  Perjantai Oppilaiden kanssa käydään läpi viikon viikkoprojekti ja muut tehtävät sekä testataan mahdolliset kotitehtävät. Tiimit ratkaisevat yhdessä annettuja ongelmia opettajat tukenaan. Lisäksi oppilaat käyvät pajoissa, joissa opetellaan opettajan avustamana taitoja, joita viikkoprojektin suorittaminen vaatii. Viikolla tehdään myös useita vierailuita. Viikon tuotokset esitellään ja oppilaat sekä antavat että saavat palautetta viikkoprojektin onnistumisesta ja työskentelystä tiimeissä.

Esimerkki projektin aikaisesta viikosta

Arviointi: Oppilaat tulevat saamaan ainekohtaiset arvosanat jakson jälkeen. Arvosanat muodostuvat kolmesta osa-alueesta.