KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p. 044 0882472,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Advertisements

KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
HALLITUSOHJELMAN KÄRKIHANKKEET Osaaminen ja koulutus Nuorisotakuusta yhteisötakuun suuntaan Martti Rantalan ote OKM kärkihankemateriaalista.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Perustietoa Paijalan koulusta - Oppilaita n Esikoululaisia n.30 - _ Iltapäiväkerhossa oppilasta - Opettajia Koulunkäynninohjaajia/IP-ohjaajia.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Reformi haltuun OKM.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Infoa tutoropettajille
Joustava perusopetus eli JOPO
Norssin kerhot
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tervetuloa Innopajaan
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
KP OTE Opinnoista töihin
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Tiirismaan vesopäivät
Oulujoella on perhekeskus
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Osallisuuden toimintamalli
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,

TAVOITTEET Suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen ennaltaehkäiseviä ja pitkäjänteisiä varhaisenpuuttumisen toimintoja kouluympäristössä sekä hyödyntäen myös muitakin oppimisympäristöjä. Toiminnoilla lisätään myös yhteisöllisyyttä ja yhteistoimintaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Toiminnallisia tukimuotoja erityistä tukea tarvitseville. Toimintaa toteutetaan myös monniammatillisena yhteistyönä.

TYÖMUODOT Yksilötyö Pienryhmätoiminta Luokkakohtaiset toiminnat Hyvinvointia lisäävien valintojen tukeminen Nuorten omaehtoisen toiminnan tukeminen Nivelvaihetyö Yhteistyö teemapäivissä Jopo toiminta KiVa koulu Koulunjälkeinen kerhotoiminta

KOHTAAMISTA, OHJAAMISTA Kohdentuu yhdelle yläkoululle (335) ja kahdelle alakoululle (500) Vuosittain toistuvia ennaltaehkäiseviä luokkatoimintoja 6., ja 9.luokille Toimintoja oppilashuoltotyöryhmien kautta > puuttumista esille tuleviin haasteisiin Erilaiset oppimisympäristöt Kohtaamista kasvokkain

JOPO joustava perusopetus Opetusministeriön v.2006 käynnistämä koulupudokkaiden aktivointihanke Opetus sovitetaan oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja tilanteisiin Perustuu toiminnalliseen ja työpainotteiseen opiskeluun Keskeisenä ideana moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen

Varhainen puuttuminen ongelmiin Tavoitteena kehittää joustavia ja yksilöllisiä opetusmenetelmiä ja toimintatapoja vastaamaan tämän päivän haasteisiin Jokaisella oppilaalla perusopetuksen päätyttyä jakosuunnitelma Kodin ja koulun yhteistyö tiivistä

PIEKSÄMÄELLÄ Alkanut kahdessa yläkoulussa syksyllä Meriluodon koulussa mukana 3 oppilasta 8.luokka-asteelta ja 5 oppilasta 9.luokka-asteelta, yhteensä 8 oppilasta Toiminnasta vastaa opettaja työparinaan erityisnuorisotyöntekijä sekä toiminnalle nimetty ohjausryhmä Jaksotus kaksi ensimmäistä viikkoa koulussa, yksi viikko leirikoulua, joka jälkeen kuuden viikko välein vaihtuvat työpaikkaopiskelujaksot: 3 päivää koulussa 2 päivää työpaikalla/ viikko

ERITYISNUORISOTYÖNTEKIJÄN TOIMENKUVA Meriluodon koulun Jopo Mukana oppilasvalinnoissa Yksilöllinen tuki Yhteistyö nuorten huoltajien sekä koulun ulkopuolisten oppilaan elämään liittyvien tahojen kanssa Leirikoulut, opintokäynnit Oppilashuolto/ yhteistyö koulun muiden toimijoiden kanssa Mukana luokkaopetuksessa, työssä oppimisen seurannassa ja arvioinnissa Jatko-opinnot, jälkiseuranta

KiVa koulu Opetusministeriön rahoituksella Turun yliopistossa kehitetty toimintamalli koulukiusaamisen vähentämiseksi. KiVa lyhenne muodostuu sanoista Kiusaamisen Vastainen tai Kiusaamista Vastustava. Sana herättää myös mielikuvan mukavasta koulusta, jossa kaikilla on kiva olla.

Neljä keskeistä ominaispiirrettä Monipuolinen, käytännönläheinen materiaali Virtuaalinen oppimisympäristö Koko ryhmään vaikuttaminen Kokonaisvaltaisuus > yleisiä että kohdennettuja toimintoja

TOIMINNALLISET TUNNIT 7.luokkalaisille 4 krt/vuosi/luokka KURAATTORIN KANSSA YHTEISTYÖSSÄ TEEMOISTA –Vuorovaikutus ryhmässä –Minä ja muut –Kiusaamisen muodot ja mekanismit –Kiusaamisen seuraukset ja vastavoimat

KOULUNJÄLKEINEN KERHOTOIMINTA Kehittämistoiminta alkanut v Opetushallituksen jakamalla kerhotoimintaan suunnatulla avustuksella. Rahoitusta saatu tällä hetkellä vuoden 2013 loppuun V ; OPH, Itä-Suomen läänihallitus ; OPH ; OPH ; OPH ; OPH

TOIMINTAA Toimintaa koordinoi koulutoimen iltapäivätoiminnan suunnittelija Koordinoija vetää myös toiminnalle nimettyä kehittämisryhmää, johon kuuluvat Sivistysjohtaja, Seutuopiston rehtori/vapaa- aikatoimenjohtaja, alakoulun rehtori ja koulun erityisnuorisotyöntekijä Toimintaa kaikilla perusopetuksen kouluilla; osalla viikoittaista kerhotoimintaa ja osalla lyhyempikestoisia kurssi / teema jaksoja Kohdennettuja ”kutsu” kerhoja ”huoli” oppilaille välituntitoimintaa Ohjaajina; opettajia, seutuopiston tuntiopettajia, eri alojen ammattilaisia, 9.luokkalaisia vertaisohjaajia ja opiskelijoita