KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
TAVOITTEET Suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen ennaltaehkäiseviä ja pitkäjänteisiä varhaisenpuuttumisen toimintoja kouluympäristössä sekä hyödyntäen myös muitakin oppimisympäristöjä. Toiminnoilla lisätään myös yhteisöllisyyttä ja yhteistoimintaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Toiminnallisia tukimuotoja erityistä tukea tarvitseville. Toimintaa toteutetaan myös monniammatillisena yhteistyönä.
TYÖMUODOT Yksilötyö Pienryhmätoiminta Luokkakohtaiset toiminnat Hyvinvointia lisäävien valintojen tukeminen Nuorten omaehtoisen toiminnan tukeminen Nivelvaihetyö Yhteistyö teemapäivissä Jopo toiminta KiVa koulu Koulunjälkeinen kerhotoiminta
KOHTAAMISTA, OHJAAMISTA Kohdentuu yhdelle yläkoululle (335) ja kahdelle alakoululle (500) Vuosittain toistuvia ennaltaehkäiseviä luokkatoimintoja 6., ja 9.luokille Toimintoja oppilashuoltotyöryhmien kautta > puuttumista esille tuleviin haasteisiin Erilaiset oppimisympäristöt Kohtaamista kasvokkain
JOPO joustava perusopetus Opetusministeriön v.2006 käynnistämä koulupudokkaiden aktivointihanke Opetus sovitetaan oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja tilanteisiin Perustuu toiminnalliseen ja työpainotteiseen opiskeluun Keskeisenä ideana moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen
Varhainen puuttuminen ongelmiin Tavoitteena kehittää joustavia ja yksilöllisiä opetusmenetelmiä ja toimintatapoja vastaamaan tämän päivän haasteisiin Jokaisella oppilaalla perusopetuksen päätyttyä jakosuunnitelma Kodin ja koulun yhteistyö tiivistä
PIEKSÄMÄELLÄ Alkanut kahdessa yläkoulussa syksyllä Meriluodon koulussa mukana 3 oppilasta 8.luokka-asteelta ja 5 oppilasta 9.luokka-asteelta, yhteensä 8 oppilasta Toiminnasta vastaa opettaja työparinaan erityisnuorisotyöntekijä sekä toiminnalle nimetty ohjausryhmä Jaksotus kaksi ensimmäistä viikkoa koulussa, yksi viikko leirikoulua, joka jälkeen kuuden viikko välein vaihtuvat työpaikkaopiskelujaksot: 3 päivää koulussa 2 päivää työpaikalla/ viikko
ERITYISNUORISOTYÖNTEKIJÄN TOIMENKUVA Meriluodon koulun Jopo Mukana oppilasvalinnoissa Yksilöllinen tuki Yhteistyö nuorten huoltajien sekä koulun ulkopuolisten oppilaan elämään liittyvien tahojen kanssa Leirikoulut, opintokäynnit Oppilashuolto/ yhteistyö koulun muiden toimijoiden kanssa Mukana luokkaopetuksessa, työssä oppimisen seurannassa ja arvioinnissa Jatko-opinnot, jälkiseuranta
KiVa koulu Opetusministeriön rahoituksella Turun yliopistossa kehitetty toimintamalli koulukiusaamisen vähentämiseksi. KiVa lyhenne muodostuu sanoista Kiusaamisen Vastainen tai Kiusaamista Vastustava. Sana herättää myös mielikuvan mukavasta koulusta, jossa kaikilla on kiva olla.
Neljä keskeistä ominaispiirrettä Monipuolinen, käytännönläheinen materiaali Virtuaalinen oppimisympäristö Koko ryhmään vaikuttaminen Kokonaisvaltaisuus > yleisiä että kohdennettuja toimintoja
TOIMINNALLISET TUNNIT 7.luokkalaisille 4 krt/vuosi/luokka KURAATTORIN KANSSA YHTEISTYÖSSÄ TEEMOISTA –Vuorovaikutus ryhmässä –Minä ja muut –Kiusaamisen muodot ja mekanismit –Kiusaamisen seuraukset ja vastavoimat
KOULUNJÄLKEINEN KERHOTOIMINTA Kehittämistoiminta alkanut v Opetushallituksen jakamalla kerhotoimintaan suunnatulla avustuksella. Rahoitusta saatu tällä hetkellä vuoden 2013 loppuun V ; OPH, Itä-Suomen läänihallitus ; OPH ; OPH ; OPH ; OPH
TOIMINTAA Toimintaa koordinoi koulutoimen iltapäivätoiminnan suunnittelija Koordinoija vetää myös toiminnalle nimettyä kehittämisryhmää, johon kuuluvat Sivistysjohtaja, Seutuopiston rehtori/vapaa- aikatoimenjohtaja, alakoulun rehtori ja koulun erityisnuorisotyöntekijä Toimintaa kaikilla perusopetuksen kouluilla; osalla viikoittaista kerhotoimintaa ja osalla lyhyempikestoisia kurssi / teema jaksoja Kohdennettuja ”kutsu” kerhoja ”huoli” oppilaille välituntitoimintaa Ohjaajina; opettajia, seutuopiston tuntiopettajia, eri alojen ammattilaisia, 9.luokkalaisia vertaisohjaajia ja opiskelijoita