Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Mediakasvatus MLL:ssa
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
WE LOVE HELSINKI.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Musiikkiteknologian opetussuunnitelman harmonisointihanke
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Kannabis koulutyön näkökulmasta Anne Ahlefelt, Vanhempi kouluttaja, EHYT ry Kannabisakatemia
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
KLAARI HELSINKI, NUORISOASEMA JA KOULUYHTEISTYÖ. PÄIHDEKASVATUSPILOTTI Lähtötilanne: Eri toimijoilta yhteydenottoja kannabikseen liittyvissä asioissa.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Kohtaamisia pelimaailmassa
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Tee uusi kuva satavuotiaasta Suomesta!
Tasa-arvosuunnitelma
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Lapsi-ystävällinen kunta
Kielitietoisuus.
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillisen toimintamallin kehittämistyöryhmä kokousversio.
- ja tähän mahdollinen ala
Laaja-alainen arviointi
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
Rovaniemen omaisten työryhmä
RAI Espoossa
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Nuoret ja trendit -tutkimus
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

aihe 1

2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari Kemiönsaaren keskuskoulu & Amosparkens skola Hankkeen ensimmäinen vaihe

aihe Yhteiskunnallisen markkinoinnin prosessia seuraten 3 Huhti-elokuu Määrittelyvaihe Taustatiedon kerääminen ja analysointi Syys-joulukuu Kehitys ja suunnittelu (pilotointi) Uusi päihdekasvatuksen toimintamenetelmä Paikalliset viestintäkampanjat. Tammi-maaliskuu Toteutus Uuden toimintamenetelmän juurruttaminen alueelle ja levittäminen. Alueelliset viestintäkampanjat. Huhti-toukokuu Arviointi Raportointi Laajempaa viestintää. Syksy Seuranta Miten toimintamenetelmä on jäänyt elämään alueille, miten se on levinnyt.

aihe Tiedonkeruu (EHYT) Oppilaat (HUBU-tunnit)  29 ryhmää, 480 oppilasta, 220 suomenkielistä ja 260 ruotsinkielistä Vanhemmat (sähköinen kysely)  138 vastaajaa, 65 suomenkielistä ja 73 ruotsinkielistä Opettajat (sähköinen kysely)  35 vastaajaa, 12 suomenkielistä ja 23 ruotsinkielistä 4

aihe Mitä tietoa saatiin? Oppilaat  Halua keskustella, paljon kysymyksiä, mutta ei aina aikuisia joiden kanssa keskustella ja keneltä kysyä Vanhemmat  Paljon vaihtelevia käytäntöjä, esille nousi kuitenkin ajatus siitä että lapset vielä liian nuoria, ei vielä ajankohtaista… sitten vähän myöhemmin Koulun henkilökunta  Tulee tietyissä oppiaineissa esille, jossain arjen asioissa keskustelua, mutta ajatellaan että ei vielä ajankohtaista… sitten yläkoulun puolella 5

aihe Oppilaiden vastaukset HUBU-tunneilla: 6

aihe Mistä koululaiset saavat tietoa päihteistä – tai käyttäytymismalleja? Äidiltä Isältä Äiti- tai isäpuolelta Sukulaisilta Sisaruksilta Kavereilta Televisiosta Netin keskustelu- palstoilta Vlogeista Wikipediasta Harrastuksista Perinteistä, juhla- kulttuurista Ihmisiltä kaupungilla Elokuvista Mainoksista Ystävä- tai tuttava- perheiltä Uskontoon liittyvistä lähteistä Valistus- materiaaleista YouTubesta Radiosta Koulusta

aihe Oppilaiden vastaukset HUBU-tunneilla: 8

aihe Opettajat: Arvioi, kuinka suuri merkitys seuraavilla tekijöillä on lapsen päihdekäyttäytymisen muotoutumiselle.

aihe Pilotointi ja mallin kehittäminen (EHYT ja MLL&Vanhempainliitto) 10 Oppilaat (2x45 min oppitunnit)  29 ryhmää, 470 oppilasta, 225 suomenkielistä ja 245 ruotsinkielistä Vanhemmat (vanhempainillat)  7 kpl (3+3+1), 88 osallistujaa, 32 suomenkielistä ja 51 ruotsinkielistä Opettajat (henkilöstökoulutus)  7 kpl pilottikouluissa, 108 osallistujaa, + yksi avoin tilaisuus ammattilaisille

aihe Juteltaisko? -malli Sosiaaliset tilanteet ja päihdeilmiöt Löytyy Innokylästä: Kaikkien käytettävissä ja helposti levitettävissä 11

aihe Digitale Toteututettiin keväällä 2015 Paraisilla Workshopit 6.-luokkalaisille, yhteensä 6 ryhmää, 100 oppilasta Tuotettiin 22 lyhytelokuvaa aiheesta päihteet =%C3%A5nni =%C3%A5nni Ensiesitys , 92 henkilöä osallistui 12

aihe Viestintää Lapset haluavat keskustella päihteistä (tiedote) - ei mennyt läpi marraskuussa - meni läpi helmikuussa Lapset haluaisivat alkoholimyynnille korkeamman ikärajan (tiedote) - meni hyvin läpi toukokuussa Yhteistyö koomikoiden kanssa - lasten kysymykset w w Opettajien haastekamppis tulossa syksyllä Suurempi alueellinen viestintäkamppis tulossa syksyllä 13

aihe Kulttuurisensitiivistä päihdekasvatusta yhdessä toimien. Kultursensitiv rusmedelsfostran genom samarbete. Kiitos! – Tack! 14