Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ILMOITTAUTUMINEN Ilmoittautuminen kevään 2009 kirjoituksiin viimeistään pe henkilökohtaisesti lukion kansliassa
Advertisements

Elämänkatsomustieto tutuksi
Turun Klassikon lukio Hyvinvointiopinnot
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Elämänkatsomustieto tutuksi
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Uskonnonvapaus ja yhteiskunnan koululaitos Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Uskonnonvapaus ja yhteiskunnan koululaitos Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustieto tutuksi
Lukion oppimäärä = mitä, montako, milloin kursseja
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Mikä ihmeen oppisopimus?
ABISTA YLIOPPILAS Tiedotekirje kokelaille YTL:n sivustolla
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
Kansanlähetyksen työ Virossa
Uskonto ja yhteiskunta
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Uskonnon ulottuvuudet
Työnhaun +opiskelun taidot
Luku- ja tenttivihjeet 10
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Lukion päättötodistus
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
OPETUSVINKKI 3 Prometheus-myytti Luku 2 – Myytit.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Luku- ja tenttivihjeet 7
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Lukio.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Kaksoistutkinto.
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
TYÖ JA KOULUTUS TYÖELÄMÄOPETUS 10/2018-2/2019.
Kouvolan Yhteislyseon
Maailmankatsomus.
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan

Uskonnon opetuksen luonne Uskonnon opetus EI ole tunnustuksellista Uskonnon opetuksessa ei saa olla mitään, mikä viittaa uskonnon harjoittamiseen Uskonnonopetus tähtää uskonnon ilmiön kriittiseen tarkasteluun

Kuka kuuluu uskonnon opetuksen piiriin? Kirkkoon kuuluva opiskelija kuuluu automaattisesti uskonnon opetuksen piiriin Kukin saa oman uskonnollisen asemansa mukaista uskonnonopetusta Alle 18-vuotias ei saa itse päättää omaa uskonnollista asemaansa

Kuka ei kuulu uskonnon opetuksen piiriin? Kirkkoon kuulumaton opiskelija kuuluu automaattisesti elämänkatsomustiedon opetuksen piiriin Kirjallisella ilmoituksella kirkkoon kuulumaton lukiolainen voi osallistua uskonnon opetukseen

Uskonnon opetuksen pakollisuus Lukion päästötodistuksessa täytyy olla arvosanat kolmesta pakollisesta uskonnon tai elämänkatsomustiedon kurssista Katsomusaineista ei voi luistaa!

Uskonnon opetuksen perusteleminen Uskonnon opetus on jokaisen kansalaisen perusoikeus Uskonnon merkitys yhteiskunnassa, historiassa ja kulttuurissa on valtava Uskonnon opiskelu antaa tukea itsetuntemukselle, maailmankatsomuksen muodostamiselle ja toisen vakaumuksen kunnioittamiselle