JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työhönvalmennuksella työelämään
Advertisements

1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Matematiikan oppiminen.
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
Olen, mitä en ole; en ole, mitä olen – narratiivisen työtavan koulutus 3 Tapio Malinen wwww wwww wwww.... tttt aaaa tttt hhhh aaaa tttt aaaa.... ffff iiiiHPI/
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Tytöt teknologian taitajiksi
LUT Tuotantotalouden tiedekunta Kolmoisvelkaantuminen ja tuottavuusinnovaatiot Vesa Harmaakorpi, dekaani.
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Oppimisorientaatioita
Seminaarityön rakenteesta
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Jari Hautamäki LLP/Erasmus/Virtual Campus... Edinet-hakemus R&D PRojects at the of year 2005 Active Projects JYVÄSKYLÄ UNIVERSITY OF APPLIED.
Koulutuksen periytyminen ja riskiaversio
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Perhetutkimuksen Päivät Perhe teorioissa – Klassikoita ja Haastajia ”Ekologisen teorian jalanjäljillä” Kotitaloustiede – Home Economics Human.
Mitä turvallisuustutkimuksessa tapahtuu Laura Hokkanen, Pelastusopisto Online and Mobile Communications for Emergencies.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihtoehto väkivallalle - Yksilötyöstä miesten ryhmään Sukupuoli terapiatyössä Väkivaltafoorumi Heli Siltala.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
Valonöörit Sisäisen motivaation käsikirja. Sisäinen ja ulkoinen motivaatio Ulkoinen motivaatio reaktiivista Ulkoinen motivaatio reaktiivista Sisäinen.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Terveyden määritelmät
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Työkykymalleja Lääketieteellinen työkykykäsitys
TOIMINNALLISET MENETELMÄT KÄYTÄNNÖSSÄ
Tutkimuksen objektiivisuus
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Kulttuurienvälinen viestintä
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Anna Alftan Heikki Hannula
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto Perhetutkimuksen päivillä

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Lähteitä Chibucos, T. R., Leite, R. W. & Weis, D. L. (eds.) (2005). Readings in family theory. Thousands Oaks, CA: Sage. White, J. M. & Klein, D. M. (2002). Family theories (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Boss, P.G., Doherty, W.J., LaRossa, R., Schumm, W.R., & Steinmetz, S.K. (1993) Sourcebook of family theory and method. A contextual approach. Plenum Press Daly, K. (2003). Family theory versus the theories families live by. Journal of Marriage and Family 65,

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Chibucos, Leite & Weis, 2005; White & Klein, 2002 Boss, Doherty, LaRossa, Schumm & Steinmetz (1993) Ekologinen Systeeminen Family life course (Life-span developmental) (Social learning) Sosiaalisen vaihdon teoria Sosiaalinen konflikti- teoria Feministinen teoria Symbolinen interaktionismi Strukturalismi-funktionalismi Family developmental -theory Ekologinen Systeeminen Sosiaalinen konflikti –teoria Sosiaalisen vaihdon teoria Elämänkulku-teoria Family therapy –teoria Sosiaalis-kognitiivinen Kommunikaatio-teoria Feministiset teoriat Fenomenologia, etnometodologia, family discourse

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Family Theory Versus the Theories Families Live By (Daly, 2003) ”perhettä selittämään luoduilla teorioilla ei ole paljon yhtenevyyttä niiden implisiittisten teorioiden kanssa, joiden mukaan perheet todellisuudessa elävät” Family Theories = positive form (”tuttu, heti havaittava muoto” Theories Families Live By = negative space (katvealue, negatiivi)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Perheteorioiden tulevaisuus: haasteita (Boss et al, Daly) Yksilöiden tutkimisesta perheen tutkimiseen (menetelmällinen haaste) Teorioiden, menetelmien ja käytännön sovellutusten heikko kytkentä Monitieteisyyden vaikeus: ”rinnakkaisleikki” Tarpeettomien ja hyödyttömien vastakkainasettelujen kärjistämisen välttäminen(esim. kvantitatiivinen- kvalitatiivinen, terapia-tutkimus jne.) Teoriaköyhyys tai jatkuvuuden puute tietyillä tutkimusalueilla/ joidenkin aiheiden teoreettisessa tarkastelussa Teorioiden jatkokehittely kontekstualisoimalla tähän aikaan ja ympäristöön

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Pohdiskeltavia kysymyksiä Millainen teoria on luonteeltaan (yleinen, empiirinen, aikalaisdiagnoosi?) Mikä tekee teoriasta perheteorian? Kenen näkökulmasta perhettä tarkastellaan? Mikä on teorian suhde empiriaan (tutkimus, käytäntö)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Mitä voisi saavuttaa kohdistamalla huomio taustalle jääneisiin alueisiin? (Daly) auttaisi kehittämään vahvempia teorioita, joilla olisi tiiviimpi kytkentä todelliseen elämään. käytännöllisiä kysymyksiä palvelevien teorioiden kehittäminen auttaisi arkielämän palapelin ymmärtämistä perheiden prosessien, neuvottelujen ja jaettujen merkitysten nostamista etualalle perheen sisällä toimivien yksilöiden tutkimisen sijaan. Tulisi keskittyä enemmän perheen dynamiikan ja prosessien tutkimiseen ja teoretisointiin. taustalle jääneitä asioita on voitu tutkia jo joidenkin toisten tieteenalojen piirissä - monitieteisten tutkimushankkeiden edistäminen olisi tärkeää, mm. kulttuurin tutkimuksesta saisi tukea mm. perheiden muutoksen ymmärtämiseen.