Helmikammarin kirjallisuuspiiri Sinikka Tuohino ja Helena Kokko Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokoelmatyöryhmä - tehokas työkalu Pia Kusmin Kemin kaupunginkirjasto Musassa vara parempi. Kokoelmassa kirjaston turva? Rovaniemi
Advertisements

TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Ppky Selänne / Pyhäjärven Perhekeskus AARNOLA. Pyhäjärven perhekeskus  Toiminta alkoi vuonna 2012  Vaihtoehto kunnalliselle päivähoidolle  Ohjatut,
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Opiskelijoiden palautteita Villa Elban ryhmäytymispäivältä ”Terveisiä Villa Elbaan!” Kansilehtivaihtoehto.
Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland.
Kuka vastaa kyselyyn? - Kevät 2016
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Laatua lasten voimisteluun!
Jokaiselle jotakin Ulla-Maija Vanha-aho Tampereen kaupunginkirjasto
VAPAAEHTOISTEN KOULUTUSPÄIVÄ
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
ERASMUS + -PROJEKTI LUKUVUODET JA
Korkeakoulukirjastojen tulokset
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Opiskelijayhdistys toiminta
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
OILI - tilannekatsaus Synergiaryhmä Ossi Raatikainen, CSC.
6. Pyhien kirjojen sisältö
Kohtaamispaikan (nimi) Arki-info: Otsikko ja mahdollinen alaotsikko
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Koulutusesityksen otsikko
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Henkilöstön koulutus Kirjoita aihe tähän.
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Laajennetun työssäoppimisen kuvaus
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Yliopistojen intrapäivä
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Maakuntakirjastokokous
Oulun yliopiston intranetprojekti
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
2. jakso syksyllä 2017 ÄI2, GE1, PS1, ENA1, KE1
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
IKÄIHMISEN HYVÄ ELÄMÄ – OULUNKYLÄN SEURAKUNTA
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
3.lk vanhempainilta.
Ajanhallinta opiskelussa
Lohjan kaupungin ikääntyneiden palvelualue järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa palvelutoripäivän TURVALLISUUS KOTONA ASUMISTA TUKEMASSA.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Case Hiil Hooyo – Neuvola maailmalle!
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
PÄIVYSTYSAIKOJEN TOIMINTA VARHAISKASVATUKSESSA
Celian Vera-palvelun lanseeraus Turun kaupunginkirjastossa
KUOPION KAUPUNGINKIRJASTO
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Helmikammarin kirjallisuuspiiri Sinikka Tuohino ja Helena Kokko Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto

Ikäihmisten kirjastopalvelut Rovaniemellä käytössä tilaaja-tuottajamalli. Sopimusohjausmalli Kirjasto tuottaa ikäihmisten kirjastopalveluita sopimuksen mukaan. ◦ Tapahtumia ◦ Näyttelyitä ◦ Yleisöluentoja ◦ Kotipalvelua

Helmikammari Ikäihmisten kodikas kohtaamispaikka Rovaniemen seurakunnan diakoniatoimintaa Toiminta: – Hengellistä ohjelmaa – Askartelua ja käsitöitä – Näyttelyitä – Tietoiskuja – Ryhmille ohjelmaa ja toimintaa, esim. kirjallisuuspiiri, runopiiri, muistelupiiri, atk- opetusta

Mistä kaikki oikein lähti liikkeelle? Kirjastoalan opiskelijan päättötyö liittyi Helmikammariin. Opiskelija työharjoittelussa Rovaniemen kaupunginkirjastossa. Helmikammarin toiminnanohjaaja kiinnostunut yhteistyöstä kirjaston kanssa.

Aloitus 2011 Kevään ohjelma suunniteltiin etukäteen. Ensimmäinen kerta: kirjallisuuspiirin pohjustus ja ryhmään tutustuminen. Ryhmäläisten omia toiveita kirjallisuuspiiristä. Toivottiin oikeaa lukupiiriä. Tapaaminen 1 x kk, keväällä yht. 6 kertaa. Osanottajia 6-12 henkilöä / kerta.

Mitä tehtiin? Ensimmäisillä kerroilla esittelimme kirjoja jonkin teeman mukaan tai jostakin aiheesta. ◦ esim. elämäkerrat, sielun ja ruumiin jumppaa, lapsuuden hyvät kirjat jne. Tieto- ja kaunokirjallisuutta Eri aineistolajeja 1 yhteisesti luettava kirja, jota käsiteltiin seuraavalla kerralla (lukupiiri)

Kevään viimeisellä kerralla vierailu pääkirjastoon. Syksyllä 2011 uudet teemat ja aiheet ◦ Lukulampun valossa –kampanja ◦ Kaamos ja pimeys, unet ja etiäiset

Palautetta ”Olipa mukava, kun kävitte!” ”Tervetuloa ensi kuussa uudelleen.” ” Saa vinkkejä kirjoista, joita ei muuten tulisi valittua kirjastosta.” Kirjastovierailu sai kovasti kiitosta, koska monikaan ei ollut tietoinen kaikista osastoista tai toiminnoista, mitä kirjastossa tapahtuu. – Rauhallista ja leppoisaa tutustumista kirjastoon ja jutustelua pullakahvien kanssa kirjaston toiminnasta ja palveluista.

(Odottamattomia) Haasteita Kirjaston ulkopuolella tapahtuvassa kirjallisuuspiirissä otettava huomioon tilan tai ryhmän luonne. ◦ Kaikki kirjaston materiaali ei välttämättä sovi joka paikkaan. Ryhmässä voi olla monenlaisia osanottajia. ◦ ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet ym.

Kiitos!