Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari 17.9.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta suhteena prosessina
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
. Rauman freinetkoulu.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Kielellinen erityisvaikeus SLI
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
ja miten sitä voi yrittää tavoittaa tutkimuksen keinoin?
Asumissosiaalinen työ oven takana Nimi ovessa- hankkeen työpajat Espoossa Riitta Granfelt.
Kommunikaatio parisuhteessa
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Ruut Ruokonen  TURVA!!  Perusturvallisuus ja kiintymyssuhde  katsekontakti fyysinen kosketus ”hellyyskieli”perustarpeista huolehtiminen lapsen.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Mitä tällä tunnilla tehdään?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Sosioemotionaalinen kehitys
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Millainen oppija sinä olet?
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Kielen kehityksen avainkohdat
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Marja-Kristiina Lerkkanen
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
Folkhälsan on yleishyödyllinen sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka tavoitteena on tukea suomenruotsalaisten terveyttä ja elämänlaatua. Toiminta kattaa.
Kielellinen erityisvaikeus
Työkaluja, malleja ja materiaaleja lasten kehotunnekasvatukseen
Esityksen transkriptio:

Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari

Katseen merkitys ● Vanhemman katseessa lapsi näkee itsensä ● Vanhemman katseen turvassa lapsi uskaltaa tutkia ympäristöänsä ● Puuttuvan katseen korvaaminen kuuloaistin lisäksi kosketuksella, tuoksuilla yms. (turvatuoksut, kakkutuulet)

Kosketuksen neljä tapaa ● Nähdyksi tulemisen kosketus ● Tunnetta tasaava kosketus ● Tunnetta jakava kosketus ● Käsitteitä kuvittava kosketus

Mitä puheen oppimiseen tarvitaan? ● Vuorovaikutusta ● Kuulo-, näkö- ja tuntoaistia ● Motorisia taitoja ● Kokemuksia

Sudenkuoppia ● Ilmeiden ja eleiden merkitys jää puutteelliseksi ● Sanavarasto voi olla ikätasoa laajempi, mutta sanoilla ei ole todellista merkitystä – ekolalia eli kaikupuhe ● Puhe voi yrittää korvata puuttuvaa katsekontaktia, eli yhteydenpitoa toisiin.

Mielekkään kielen resepti ● Kehittänyt Marja Liikanen, puheterapeutti FM ●

Mielekkään kielen resepti Puetaan sanoiksi kolme asiaa tässä järjestyksessä: 1) lapsen kokemus (fyysinen kokemus, tunnekokemus), “Oho, märkää, maito kaatui... 2) yhteisen kokemuksen kannattelu, “tsempatia” (=se, että aikuinen ottaa vastaan lapsen tunteen ja kannattelee lasta niin hyvän kuin pahan mielen hetkillä), “voi harmi, ei haittaa” 3) aikuisen näkökulma (selitykset, kiellot, kommentit jne) = lapsi saa sanat tekemisilleen ja tunteilleen itsestään käsin. Puheenymmärtämisen taidot edistyvät samalla kun lapsi saa oikeantyyppistä puhemallia ja myös tunne-elämän kehitys saa tukea. “kuivataan, saat lisää maitoa”.

Mielekkäällä kielellä ● annetaan lapselle mallia itseilmaisuun; ● tuetaan lapsen puheenymmärtämistä ja käsitteistön kehitystä antamalla lapsen kehitystasoon sopien tietoa ympäristöstä ja asioiden syy- ja seuraussuhteista; sekä ● tuetaan lapsen tunne-elämän kehitystä kannattelemalla lasta empaattisella ja kannustavalla puheella, jonka avulla lapsi kokee tulevansa kuulluksi. Kuulluksi ja kannatelluksi tulemisen kokemus auttaa lasta tunteiden säätelyssä. (Marja Liikanen, puheterapeutti,FM)

Puheen tueksi ● Esinekommunikaatio ● Kuvakommunikaatio ● Tukiviittomat ● Kosketus

Kertaus: ● Vältä turhaa höpöttämistä ● Käsillä tutkiminen vie aikaa. Vältä puhumista tutkimisen päälle ● Sanoita lapsen näkökulmasta ● Ei tueta sisällyksetöntä puhetta