Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö
Väki vanhenee… eri tahtiin eri puolilla Suomea 75 vuotta täyttäneet, % väestöstä kunnittain 2010 ja ennuste 2030 Lähde: Tilastokeskus Copyright: Karttakeskus OY AL v. täytt. % väestöstä v. täytt. % väestöstä ,9 – 9,9 (152) 10,0 – 13,9 (139) 14,0 – 17,4 (40) 17,5 – 19,9 (5) 5,6 – 9,9 (8) 10,0 – 13,9 (69) 14,0 – 17,4 (84) 17,5 – 19,9 (58) 20,0 – 32,0 (115)
Iäkkäät ihmiset - Joukko erilaisia ja eri-ikäisiä naisia ja miehiä
Valtaosa iäkkäistä ihmisistä ei käytä säännöllisesti palveluja Päivi Voutilainen
Vähemmän hyvinvointi- & terveyseroja Toimivat palvelu- kokonaisuudet & -ketjut Kaikille yhdenvertaiset & oikea-aikaiset palvelut Enemmän hyvinvointia & terveyttä Laajalla integraatiolla Peruspalve- luja vahvistaen Ennakoiden & ennalta ehkäisten Henkilöstön osaaminen & saatavuus turvaten Väestö Asiakkaat
Uusi sote-palvelurakenne Sote-alue Valtio (sosiaali- ja terveysministeriö ja hallinnonala) - kansallinen ohjaus Sote-alue
L AKI IKÄÄNTYNEEN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN TUKEMISESTA SEKÄ IÄKKÄIDEN SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUISTA
Etunimi Sukunimi V V V
Luku 2: Kunnan yleiset velvollisuudet ikääntyneen väestön hyvinvoinnin & osallisuuden tukemiseksi Suunnitelma ikääntyneen väestön hyvinvoinnin tukemiseksi Hyvinvointia edistävät palvelut Hyvinvoinnin, terveyden & toimintakyvyn tukeminen Vanhusneuvostot Osallisuuden turvaaminen
Hyvinvointia edistävät palvelut (12§) Useimmat (81 %) vastanneista kunnista ilmoittivat järjestävänsä hyvinvointia ja terveyttä tukevia neuvontapalveluja Suurin osa vastanneista kunnista (87 %) järjesti ikääntyneen väestön hyvinvointia ja itsenäistä suoriutumista tukevia terveystarkastuksia tai kotikäyntejä Kunnissa tunnistettuja riskiryhmiä –iäkkäät omaishoitajat (57 %), muistisairaat (69 %) –vanhimmat ikäluokat (75+, 85+) (85 %) Vähiten hyvinvointia edistäviä palveluja kohdennettiin –päihdeongelmaisille (28 %), mielenterveysasiakkaille (36 %), vähävaraisille (20 %), päivystyspoliklinikan suurkäyttäjille (11 %), äskettäin leskeksi jääneille (13 %) Riskiryhmien tunnistamisen välineitä edelleen kehitettävä Anja Noro Lähde:
Vastuutyöntekijä Luku 3: Iäkkään henkilön palveluntarpeet & niihin vastaaminen Palvelutarpeisiin vastaamista ohjaavat periaatteet Yhteydenotto Iäkäs itse / läheinen SHL 40a Ohjaus neuvonta- palvelusta Hakemus palveluihin Ilmoitus havaitusta palvelutarpeesta Palvelutarpeiden selvittäminen Päätös sosiaalipalvelujen myöntämisestä määräajassa Palvelusuunnitelma
Laitoshoitoa vähennettäessä on erityisesti kehitettävä seuraavia Mahdollisimman terveen & toimintakykyisen ikääntymisen turvaavia palveluja Asumisen vaihtoehtoja & ennakointia Kotiin annettavan avun määrää & sisältöä Kuntoutusta
Luku 4: Palvelujen laadun varmistaminen Rakenteet Henkilöstön määrä Henkilöstön osaaminen Johtaminen Toimitilat Prosessit Palvelujen tarpeen selvittäminen & niihin vastaaminen Omavalvonta Palvelujen riittävyyden & laadun arviointi Tulokset Optimaalinen terveys & toimintakyky käytössä Laadukkaat palvelut niitä tarvitseville Päivi Voutilainen STM/STO
TOIMEENPANO
Vanhuspalvelulain toimeenpano Seuranta & arviointi –Kyselyt kuntiin sekä koti- & ympärivuorokautisen hoidon toimintayksiköihin (toukokuu 2013, syyskuu 2014) –Tulokset raportoitu julkisesti: + raporttinawww.thl.fi/vanhuspalvelulainseuranta Valtionavustuksen kuntien kehittämishankkeisiin (n. 5 m €) Toimeenpanon aluekierrokset 12 paikkakunnalla tehty syksyllä 2013 STM:n verkkosivuilla runsaasti toimeenpanoa tukevaa materiaalia
Etunimi Sukunimi
18