Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Advertisements

Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Lasten osallistaminen alakouluissa
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
 Vaaleilla valitaan Sastamalaan 21-jäseninen Nuorisovaltuusto toimikaudeksi  Nuorisovaltuusto valitsee keskuudestaan.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Asukkaan ääni – paikallisvaikuttamisen mahdollisuudet Pohjois-Savossa Tiedonvälityshanke Hankkeen vetäjä/ yhteyshenkilö Päivi Hagman.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Sinustako NuVa-vaikuttaja? Eveliina Kunttu Nuorisovaltuutettu Nuorisovaltuuston puheenjohtaja.
Valmistavan opetuksen lisätarve 2016, perusopetus perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Toimintakulttuurin muutos
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Innokylän arviointimittari
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Eveliina Karjalainen.

Jyväskylän vanhempainfoorumi ry JVF
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Mitä osallisuus voisi olla?
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Organisaatioiden yhteistyö
Opiskelijayhdistys toiminta
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Toimipaikan opiskelijakunnan hallitus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Turun kaupungin toimintamalli sisäilma-asioissa
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Tietopaketti jäsenyhdistykselle
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Oulujoella on perhekeskus
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Hallituksen tehtävät.
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Neuvottelukunta – mitä se tarkoittaa ja miten se toimii?
2.8. Lapsiystävällinen kunta teematyöryhmä
Esityksen transkriptio:

Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö

Lasten ja nuorten ääni kuuluviin Turun Lasten Parlamentin toiminnan tavoitteena on edistää alakouluikäisten lasten osallisuutta ja lisätä vaikutusmahdollisuuksia heitä koskevien asioiden suunnittelussa ja valmistelussa. Turun kaupungin osallisuuden ja vaikuttamisen toimintamallin mukaan myös lapset suunnittelevat ja valmistelevat asioita vuorovaikutuksessa kuntaorganisaation kanssa. Lasten esittämät ajatukset otetaan huomioon päätöksenteossa kaupungin eri toimialoilla.

Lasten osallisuus on arjessa tapahtuvaa jokapäiväistä kuulemista isoissa ja pienissä asioissa. Turku on kehittämässä asioiden suunnittelu- ja valmisteluprosessiaan lasten näkökulmaa edistävään suuntaan. Lapsiystävällinen kunta –ohjelma on UNICEFin koordinoima toimenpideohjelma, jonka toimintaperiaatteita turkulaisessa päätöksentekoprosessissa kehitetään parhaillaan. Lapset ja nuoret mukana päätöksenteossa

Jokaisessa koulussa koko koulun oppilaskuntaa edustaa oppilasjäsenistä muodostettu hallitus, jota ohjaa koulun henkilökuntaan kuuluva opettaja eli oppilaskunnan ohjaaja. Alakoulujen oppilaskunnat tekevät yhteistyötä Turun Lasten Parlamentin kanssa ja osallistuvat Turun Lasten Parlamentin suurkokouksiin. Yläkoulujen oppilaskunnat tekevät vastaavasti yhteistyötä Turun Nuorisovaltuuston kanssa. Oppilaskuntatoiminta

Oppilaskuntaan kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Oppilaskuntaa edustaa oppilasjäsenistä muodostettu hallitus. Oppilaskunnan hallituksen muodostamisessa on tärkeää, että jokaisesta luokasta valitaan edustajat hallitukseen. Toimintakausi voi olla kalenterivuoden tai lukuvuoden pituinen. Oppilaskunnan hallitus toimii oppilaiden äänitorvena koulun kehittämistyössä.

Toimintaperiaatteet Toimiva oppilaskunta perustuu säännöllisiin kokouksiin. Kokouksiin tulee varata riittävästi aikaa. Luokan edustaja vie oman luokan ehdotukset ja aloitteet hallituksen kokoukseen ja vastaavasti tuo hallituksessa käsitellyt asiat omaan luokkaansa esiteltäviksi. Oppilaskunnan asioista tulee informoida koko koulun oppilaita. Toimintakauden alussa on hyvä päivittää oppilaskuntatoiminnan säännöt ja laatia toimintasuunnitelma. Toimintakauden lopussa arvioidaan hallituksen toimintaa toimintakertomuksen avulla. Oppilaskunnan ohjaajalla on tärkeä rooli oppilaskuntatoiminnan kehittämisessä.

Oppilaskunnan toimintasuunnitelma Oppilaskunnan hallituksen rakenne ja toiminta Mikä on oppilaskunnan hallituksen toimintakausi? Miten hallituksen jäsenet valitaan tehtäviinsä? Mitä tehtäviä ( esim. puheenjohtaja, sihteeri, tiedottaja ) oppilaskuntanne hallituksen jäsenillä on? Kuinka usein koulunne oppilaskunnan hallitus kokoontuu? Miten Turun Lasten Parlamentin kuhunkin suurkokoukseen koulunne kaksi oppilasedustajaa valitaan? Tavoitteet Mitkä ovat oppilaskuntatoiminnan tavoitteet tänä lukuvuonna? Tiedottaminen Miten oppilaskunnan hallitus tiedottaa omasta toiminnastaan ja tulevista tapahtumista oppilaskunnalle? Miten Turun Lasten Parlamentissa käsitellyt asiat tiedotetaan koulun muille oppilaille?

- jatkoa Oppilaskunnan toimintasuunnitelma Toiminta ja yhteistyö Mikä on tämän lukuvuoden teema? Millaisia tapahtumia oppilaskunnan hallitus järjestää tänä lukuvuonna? Mitkä ovat oppilaskunnan hallituksen kanssa yhteistyötä tekevät kumppanit? Onko yhteistyötä tai tiedotustoimintaa opettajille tai rehtorille? Kuinka usein? Talous Kuinka paljon koulunne oppilaskunnalla omaa käyttörahaa toiminnan monipuolistamiseksi? Rahankäyttösuunnitelma Arviointi Miten oppilaskunnan toimintaa arvioidaan? Kuka tai ketkä osallistuvat hallituksen toiminnan arviointiin?

Toimintakertomus Oppilaskunnan hallituksen rakenne ja toiminta Miten oppilaskunnan hallitusvaalit toteutettiin ja miten ne sujuivat? Millaisia työtehtäviä oppilaskunnan hallituksen eri jäsenillä oli? Miten hallituksen jäsenet onnistuivat tehtävissään? Oliko kokouksia säännöllisesti? Oliko kokouksiin varattu riittävästi aikaa? Kävivätkö jäsenet kokouksissa säännöllisesti? Mitä eri työtapoja kokouksissa käytettiin? Millä tavoin tiedotus oppilaskunnan jäsenille onnistui parhaiten? Miten Turun Lasten Parlamentin kuhunkin suurkokoukseen koulunne kaksi oppilasedustajaa valittiin? Pääsivätkö eri edustajat eri kokouksiin? Oliko koulustanne oppilasedustus TLP:n hallituksessa? Oppilaskuntatoiminnan tavoitteet Mitkä olivat oppilaskuntatoimintanne tavoitteet? Mitkä oppilaskuntatoiminnan tavoitteet saavutettiin? Mitkä tavoitteet onnistuivat vain joiltakin osin ja mitkä jäivät saavuttamatta? Miksi?

- jatkoa Toimintakertomus Toimintakulttuuri ja tapahtumat Millaisia tapahtumia oppilaskunnan hallitus järjesti? Miten ne onnistuivat? Miten yhteistyö sujui muiden koulun toimijoiden kanssa? Oliko yhteistyötä riittävästi? Tiedottaminen Mitä päätöksiä oppilaskunta teki tai millaisia asioita kokouksissa käsiteltiin? Miten oppilaskunnan hallituksen asioista tiedottaminen sujui luokkatovereille? Miten oppilaskunnan hallituksen tiedottaminen onnistui opettajakunnalle, vanhempainyhdistykselle tai muille yhteistyötahoille? Missä kokouspöytäkirjat tai muistiot olivat nähtävänä? Miten Turun Lasten Parlamentin suurkokouksissa käsitellyt asiat tiedotettiin koulun muille oppilaille? Talous Mihin koulunne oppilaskunta käytti rahaa?

- jatkoa Toimintakertomus Arviointi Kuka tai ketkä osallistuvat oppilaskunnan hallituksen toiminnan arviointiin? Ajatuksia toiminnan kehittämisestä Millaisia kokemuksia oppilasedustajilla oli oppilaskuntatoiminnasta? Millaisia kokemuksia oppilasedustajilla oli TLP:n suurkokouksista? Miten oppilaskuntatoiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia voisi kehittää edelleen? Millä toimenpiteillä oppilaskuntatoimintaa tulee kehittää edelleen? Miten lasten osallisuutta voisi edistää entisestään?

Turun Lasten Parlamentti (TLP) Turun Lasten Parlamentin suurkokouksiin osallistuu kaksi luokan edustajaa jokaisesta alakoulusta. Turun Lasten Parlamentin 12 -jäseninen hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa edistämään lapsinäkökulmaista päätöksentekoa ja valmistelemaan suurkokouksia. Hallituksen jäsenet valitaan vaaleilla vuosittain. Turun Lasten Parlamentin hallituksen tehtävänä on edustaa kaikkia turkulaisia alakoululaisia sekä toimia asiantuntijaryhmänä kaupungin virkamiesten ja eri toimialojen kanssa lapsia koskevissa asioissa. Turun Lasten Parlamentin kokouksissa koulujen oppilaskuntia edustaa jokaisesta alakoulusta kaksi luokan oppilasta. Oppilaita on mukana kaikista turkulaisista alakouluista ja edustajia on yhteens ä noin 80. Parlamentti kokoontuu alueellisissa kokouksissa, seminaareissa ja suurkokouksissa lukuvuosittain. Suurkokous kokoontuu Kaupungintalon valtuustosalissa kerran lukuvuodessa kev ää ll ä.

Lisätiedot oppilaskuntatoiminnasta sekä lasten parlamenttitoiminnasta sekä lasten osallisuuden koordinaattoreilta Annukka MuuriMerja Tiusanen