Marraskuun maalari tehtäviä koulussa Elämän virrassa – Alvar ja Ragni Cawén Tervetuloa Tampereen taidemuseoon ja Elämän virrassa –näyttelyyn, joka esittelee.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
Toimintaohjeet opelle
Moodlen ohje opiskelijoille
Nykytaide -Mitä se on?.
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Lukemaan oppii vain lukemalla
Shuffle reagointi Luetunymmär- täminen ymmärtäminen palaute itsearvio kuullun- rakenne- ja sanasto OSAT: lisätietoa Opi oppimaan lisätehtäviävälitodistus.
Lasten suusta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Toimintaohjeet opelle
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
INTIAN KULTTUURIPIIRI
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
Modernismin tulo Suomeen
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
Kahoot-ohje.
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Egyptin kirjoitustaito, käsityöt ja taideteokset.
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
? ? Avaruuden (ystävälliset) muukalaiset tarvitsevat Raamattua koskevan osion ”Telluksen käsikirjaan”. Tee se parin kanssa Power Pointtina: kuvien ja.
TEHTÄVÄ 1 ”Taide ja taito”
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Mielenterveyden häiriöt
4. MONO-päivä Klo
Kieli itseilmaisun välineenä
MIKSI LUKIOON???.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Vierailu Viron kansallismuseoon
Rokokoo 1700-luku.
Englanti 8. lk LV – 2017.
Luen, kirjoitan ja kerron
Mikä ihmeen objekti?.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Finnan käyttäjäkysely 2016
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Tietoa välittävä puheenvuoro
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Lukiossa on tärkeää saada hyviä arvosanoja.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

Marraskuun maalari tehtäviä koulussa Elämän virrassa – Alvar ja Ragni Cawén Tervetuloa Tampereen taidemuseoon ja Elämän virrassa –näyttelyyn, joka esittelee Alvar ja Ragni Cawénin taidetta. Näyttelyssä näette lukuisia teoksia, jotka on maalattu noin 100 vuotta sitten. Näyttelyssä on enimmäkseen Alvar Cawénin taidetta, mutta myös hänen vaimonsa Ragnin maalauksia. Näyttelyyn liittyy opastus, jonka aikana voitte kysellä ja tehdä omia tulkintoja teoksista. Kun taideteoksia katsellaan ja niistä jutellaan, vääriä tai oikeita vastauksia ei ole. Opastuksella saatetaan myös kuunnella musiikkia tai piirtää itse.

Tehtävä 1 opettajalle taustatiedoksi Aika oli hyvin miesvaltainen – miestaiteilijoista puhuttiin ja heidän teoksiaan palkittiin, mutta naiset näyttävät pudonneen mustaan aukkoon. Taidepuheessa naiset 1900-luvun alkukymmeninä leimattiin sukupuolestaan johtuen heikoiksi ja hatariksi, kypsymättömiksi ja keskinkertaisiksi. He vain ”kyhäilivät” teoksia, jotka olivat ”taidearvoltaan varsin köykäisiä”. Kriitikoiden mielestä naiset joko pelkäsivät tarttua modernistisiin taideaatteisiin tai jos tarttuivat, käyttivät modernismin keinoja väärin tai ainoastaan ”nopeita voittoja” tavoitellakseen. Taidekriitikoiden sukupuolisokeus oli osunut myös Ragnin kohdalle niihin aikoihin jolloin hän oli Alvarin oppilaana, ja se saattoi olla yksi syy siihen, ettei oman taiteilijanuran jatkaminen häntä naimisiin mentyään innostanut. Kirjeenvaihdon perusteella Ragni näyttää olleen epävarma omasta lahjakkuudestaan ja kokeneen Alvarin taiteilijana itseään paljon suuremmaksi, joten hänen tehtäväkseen avioliitossa tuli tukea Alvaria. (Elämänvirrassa-kirjan käsikirjoitus, Riitta Konttinen, 2015)

tehtävä 1 Tarkastelkaa seuraavia kuvia ja muodostakaa mielipidejana. Esimerkiksi luokan toisella reunalla on Ei ja toisella reunalla KYLLÄ. Oppilaiden tehtävä on asettua riviin oman mielipiteensä perusteella jokaisen alla olevan väittämän kohdalla. Janalle asettumisen jälkeen oppilailta voi kysellä perusteluita mielipiteelleen. Pohtikaa lopuksi nais- ja miestaiteilijoiden eriarvoisuutta. Voidaan esimerkiksi verrata tasa-arvon toteutumista nykyaikana ammatinvalinnassa. KUVA 1 Teos on naistaiteilijan tekemä. Teoksen väreistä voi päätellä taiteilijan sukupuolen. Minusta on tärkeää tietää, onko teos naisen vai miehen tekemä. KUVA2 Teos on naistaiteilijan tekemä. Teoksen aiheesta voi päätellä taiteilijan sukupuolen. Ajattelen että naiset ja miehet ovat erilaisia maalareina.

Tehtävä 2, omakuva Omakuva ei ole uusi keksintö. Taiteilijat ovat tehneet niitä jo vuosisatojen ajan. Nykyisin kaikkein tavallisin omakuva on selfie. Katselkaa vielä jo näyttelyssä tutuksi tullutta Alvar Cawénin omakuvaa ja miettikää sen tunnelmaa. Ottakaa sitten itsestänne selfie, jossa koitatte rakentaa saman tunnelman, mitä tarvitsette? Sopivan ilmeen tietysti, entä mitä värejä selfien taustalla näkyy? Valitkaa kuvaan vielä yksi esine, joka kertoo teistä jotain. Esine voi liittyä esimerkiksi harrastukseen.

Tehtävä 3, viestit ennen ja nyt Alvar Cawénin kirjeitä on säilynyt ja esimerkiksi niiden avulla on voitu tutkia taiteilijan elämää. Mitäköhän meistä jää jäljelle? Instagram -tili tai Facebook –profiili? Tässä katkelma Pariisiin matkustaneen Alvarin kirjeestä kotiin. Mitä eroa kirjeessä on verrattuna nykyiseen kielenkäyttöön? Miten kirjoittaisit saman asian vaikkapa WhatsApp –viestinä? ”En ole koskaan tavannut niin ihania ihmisiä. Vaikeaa minun on seurustella niin hienojen ihmisten kanssa, mutta se nyt menee niin kuin menee, ja ainakin opin vastaisuuden varalle. – Niin, tietäkää Mamma, olen nyt elänyt oikein korkean aristokratian parissa täällä Pariisissa, ja siitä on ollut minulle kaikissa suhteissa suurta hyötyä. ”

Tehtävä 4, Näyttelykäynnin jälkeen Täydennä alla olevat lauseet o Kävimme o Ennen vierailua luulin, että o Pidin o En tykännyt o Olisin halunnut kuulla/nähdä/tietää enemmän o Minusta oli mielenkiintoista o En ymmärtänyt o Opin o Minusta oli outoa, o Olen sitä mieltä, että o Vierailun jälkeen

Teostiedot kuva 1 Ragni Cawén: Pihanäkymä, 1960-luku. Yksityiskokoelma. Kuva: Jari Kuusenaho / Tampereen taidemuseo Kuva 2 Alvar Cawén: Omakuva Ateneumin taidemuseo kuva 3 Alvar Cawén: Eeva-Stiina 1925.Ateneumin taidemuseo