Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys. Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OHJAAMINEN.
Advertisements

Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Ajattelun taito 1) Taitokäsitys 2) Suunnistustaito – oma oivallus 3) Keskustelu; ajattelun taito ja kehittäminen eri lajeissa Pekka Nikulainen
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Laaja-alainen osaaminen
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Oppimaan oppiminen.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Kokemuksellinen oppiminen
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
TE1 Terveyden perusteet
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kpl 7.
Osana sivistysteknologiaa
Psykologin mini-interventiot TOIKEssa
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Oppiminen voidaan määritellä:
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
1. Mitä tiedonkäsittely on?
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Palautetaidot ja opponointi
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
2. tieto osana maailmankuvaa
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Kehittäjänä kehittyminen
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
5. Eettinen vastuullisuus
shine Strong human increases new energy
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
A2-kieli-info.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys

Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen. Jokainen esittäytyy ryhmässä tehtävän kautta muille ja ryhmä kokoaa niistä keskeiset ajatukset, jotka liittävät oppimiseen. (mind map tunnilla) K = I = R = S = I =

Oppimisen määritelmiä ”Oppiminen voidaan määritellä tiedon ja kokemusten kartuttamiseksi siten, että ihmisten tietoisuudessa ja toiminnassa tapahtuu muutos” Hirsjärvi 1995 ”Oppiminen on elinikäinen, jatkuva prosessi” John Dewey ”Ilman kokemusta ei ole oppimista” Jarvis

Oppimisen määritelmiä ”Oppiminen on prosessi, jossa tietyn kokemuksen merkitys (=asiaan liittyvä ajatussisältö) tulkitaan uudelleen… siten, että syntynyt uusi tulkinta ohjaa myöhempää arvottamista ja toimintaa.” Mezirow 1996 ”Dialoginen oppiminen (=tasavertaista/vastavuoroista keskustelua) on situationaalista (= tilanne sidonnaista) oppimista. Jokainen oppija ja kasvattaja on sidoksissa situaatioonsa, elämäntilanteeseensa.” (Lehtovaara & Jaatinen 1996)

Oppimisen perusmuodot Oppimistuloksen Luonne MITÄ? Tietoja ja ajattelu- tottumuksia Taitoja ja toiminta- tottumuksia Asenteita ja suhtautumis- tottumuksia Oppimisen muoto MITEN? Kysymykset Havainnointi Lukeminen Kirjojen referoinnit Harjoitukset Toistot Mielikuvaharj. Opiskelijan omat kokemukset Keskustelut Pohdinnat Ryhmätyöt

Oppimisen perusmuodot Piirrä taulukko ja kirjaa siihen oppimisen perusmuotoihin oppimiasi asioita. Miten opit asian? Mitä oppiminen on sinulta edellyttänyt vai opitko sen ”vahingossa”? Tietoja ja ajattelu- tottumuksia Esim. tieto, että Opin sen xxx Edellytti minulta yyy Taitoja ja toiminta- tottumuksia Esim. taito, että Opin sen xxx Edellytti minulta yyy Asenteita ja suhtautumis- tottumuksia Esim. asenne Opin sen xxx Edellytti minulta yyy

Oppimisen perusmuodot 1. Tietojen (ja ajattelutottumusten) oppiminen Aivokuori => tietojen käsittely Oppimisen muoto: Kysymykset Havainnointi Lukeminen Kirjojen referointi Käsitekartta Tietojen mieleenpainaminen: peruskäsitteiden selkeys ja jäsentelyn tunteminen ennestään helpottaa… uuden oppiminen vaatii, keskittymistä, kertaamista, toistoja.

Oppimisen perusmuodot 2. Taitojen (ja toimintatottumusten) oppiminen Väliosa => aivojen ja lihasten yhteistyö Oppiminen, muistaminen, sosiaaliset tilanteet ja niiden hallinta, … vaativat myös taitoja Oppimisen muoto. Harjoitukset Mielikuvan kautta Toistot Tilanteesta saatu palaute

Oppimisen perusmuodot 2. Taitojen (ja toimintatottumusten) oppiminen Mallin kautta taitavaksi taidoissa Lapset => matkiminen, kokeilu, toisto Aikuinen => oman yrityksen kautta  Tärkeää esimerkki opittavasta tehtävästä  Kuva oikeasta tavasta  Harjoittelu mahdollistaa sisäisen toimintamallin kaavan syntymisen  Todellinen ympäristö edistää  Mahd. virheet tulee korjata ja näyttää malli uudestaan  Virheiden analysointi parantaa oppimista

Oppimisen perusmuodot 3. Asenteiden (ja suhtautumistottumusten) oppiminen Aivorunko => viritys ja suuntaus Oppimisen muoto. Opiskelijan omat kokemukset Kahdenkeskiset keskustelut Ryhmätyöt Asenteella, tunteella, motiivilla on aina kohde ja voimakkuus Voi syntyä oppimiskokemuksen myötä esim. pelko Muutokseen voi vaikuttaa eniten itse => kyky avoimuuteen suhteessa muihin, asettautua kokemusten tarkasteluun neutraalisti

Mielekäs oppiminen Pienryhmä/parit => etsikää mitä määrittelyjä löytyy seuraaville käsitteille aktiivisuus konstruktivismi yhteistoiminnallisuus tavoitteellisuus vuorovaikutus konteksti reflektio siirrettävyys

Määrittelyjä Aktiivisuus = oppijan luontainen pyrkimys ymmärtää maailmaa Konstruktivismi = maailman ymmärrys tietoa ympäristöstä ottamalla ja yhdistämällä sen omiin malleihin Yhteistoiminnallisuus = opiskelu yhteisen tavoitteen aikaansaamiseksi yksilöllisen vastuun kantaen Tavoitteellisuus = tavoitteen tiedostaminen mitä pyrin oppimaan Vuorovaikutus = mielipiteiden, käsitysten näkemysten vaihtoa (eri mielipiteiden välillä vuorotellen tavoitteena yhteinen käsitys = dialogisuus) Konteksti = ympäristö, asiayhteys mihin asia liittyy (oppimisen ympäristön merkitys oppijalle) Reflektio = oman oppimisen tarkastelua uusien rakenteiden kautta Siirrettävyys = opitun toteuttaminen uusissa yhteyksissä

Ausubelin nelikenttä Akselit: Vastaanottava  Keksivä Mekaaninen  Mielekäs

Oppimista edistää Motivaatio Oman oppimistyylin tunteminen Opiskelutekniikoiden hyödyntäminen Kannustus, sosiaalinen hyväksyntä Harjoittelu, opiskelu Ymmärrettävät esimerkit Vireystila

Oppimista ehkäisee Kielellisten valmiuksien heikkous Motivaation puute Stressi, uupumus, väsymys Elämänkriisit, -muutokset Käsitys itsestä oppijana (aliarviointi, vaativuus) Masennus Huumeet ja alkoholi

Mielekkäässä oppimisessa… Opiskelijan tulisi: Mieti mitkä asiat edistää ja Opettajan tulisi: ehkäisee oppimista???