Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari 3.11. 2015 Kuopio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Opintopolku.fi palvelu
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
Yhteishaku keväällä 2015.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus 2012 Seminaari Tampereella
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Mielenterveys Mielenterveys Pinja ja Iiris H 1c.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
YHTEISHAKU KEVÄÄLLÄ SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ Aikuisten amm. koul.
VANHEMPAINILTA 9.LK HUOLTAJILLE Lielahden koulu.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opintojen alkuvaihe Yhdessä koulutustakuuseen -hankkeen seminaari
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Ammatinen koulutus uudistuu
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Oma Reitti ESR – Evelina Tyynelä
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Havaintoja läpäisyn tehostamisohjelmasta
Esityksen transkriptio:

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio

Keskeyttämisen problematiikka Perinteiset tulkinnat  Usein yksilön ongelmien korostaminen  Syyllistäminen, marginalisointi, leimaaminen Vaihtoehtoiset tulkinnat  Harmaan eri sävyjen tunnistaminen  Ratkaisukeskeisyys  ”Keskeyttämisen syy = jonkin puute”  Meidän ongelma Keskeyttäminen vs. eroaminen  Eroaminen ”virallinen” ja pitempiaikainen, keskeyttäminen arkikielen mukainen

Koulutusalakohtaiset eroprosentit (OPH:n seuranta)

Eroaminen sukupuolen mukaan

Eroaminen suurten opiskelijamäärien tutkinnoissa

Eroaminen iän mukaan

(Perinteisiä) Keskeyttämisen syitä Virheellinen alanvalinta Huono ilmapiiri Oppimisvaikeudet Hankaluudet opettajien kanssa Terveydelliset syyt Moniongelmaisuus Aikuistuminen (yli 18 -vuotiailla) Teoria ja luokkahuoneopetus Huono peruskoulumenestys Oma sitoutuminen Taloudelliset syyt ”Ei oo mun juttu”……”Monen asian summa…”En osaa selittää”

Läpäisyohjelman aikaiset havainnot keskeyttämisen syistä Yhteishakujärjestelmän aiheuttama ”mahdoton yhtälö” Tekemisen puute ja turhautuminen Opintojen hallinnan puute Kulttuurinen kynnys perusopetuksen ja toisen asteen välillä? Virheellinen käsitys ammatillisesta koulutuksesta ja opinnoista Onnistumisen kokemukset puuttuu Yleinen identiteetti ja tulevaisuus hukassa Painottuu nyt yhä enemmän ns. moniongelmaisiin?

Ratkaisukeskeinen ajattelutapa Harmaan eri sävyjen tunnistaminen  Keskeyttäminen ja täydellinen sitoutuminen vain saman jatkumon ääripäitä  Mikä aiheuttaa keskeyttämisen ”oireita”? (ensimmäisiä ajatuksia, ohimeneviä haluja)  Mikä innostaa jatkamaan? Keskeyttämisen syy on jonkin puute tai oire jostakin  Mikä ratkaisu, muutos tai palvelu vastaa keskeyttämisen syyhyn? Jokaisesta syystä tulee kehittämiskohde ja jokaiselle syylle löytyy asianosaiset  ”Miksi meillä keskeytetään”? Syiden, luokittelujen ja palveluiden vastaavuus  Syiden seuranta tukee palveluiden kehittämistä

Koulutuksen järjestäjän oma tieto keskeyttämisen syistä Keskeyttämisen syyt vaihtelee oppilaitoksittain Miksi meillä keskeytetään..miksi meillä jatketaan? Palveluiden kohdistaminen, vahvistaminen tai jatkaminen Keskeyttämisen syyt ovat usein ”rivien välissä”  Mikä meillä tuottaa hyviä opiskelijakokemuksia (haluan tehdä, tiedän mitä teen, kelpaan, jaksan, opin)  Mihin meidän hyvien käytäntöjen tarve perustuu? Miksi alkuvaiheen käytännöt ovat hyviä? Mistä tarpeesta kertoo huolivaiheen palveluiden hyödyllisyys jne?  Tai perinteisesti: miksi meidän opiskelijat keskeyttää? >>>>eroaminen johtuu hyvän (läpäisy) käytännön puutteesta

Läpäisyn hyvät käytännöt ja keskeyttämisen syyt