Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Advertisements

Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
Psyykkinen itsesäätely
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Tavoitteena tavallinen elämä ARVOT IHMISEN KUNNIOITTAMINEN VASTUULLISUUS SISU YHDESSÄ ONNISTUMINEN Silta-Valmennusyhdistys auttaa ja valmentaa ihmisiä.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
1 alku Hallituksen maahanmuuttopoliittinen ohjelma Valtioneuvoston periaatepäätös UM
Yritysvastuu CR = Corporate responsibility Aalto-yliopisto Kesä 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TYÖHYVINVOINTI JA TYÖKYKY TYHY / TYKY
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Pelaajapolkujen nykytila
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Yhdenvertaisuussuunnittelu kunnan näkökulmasta
Väyläopintoihin ohjautuminen
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Koulutuspalvelut Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan opiskelijoille Koulutuspalvelupäällikkö Annu Perttunen.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
Omnia.fi/yhteishaku.
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
tulevaisuuden työelämätaidot
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa Kaija Miettinen Ammatillinen erityisopettaja, FT

Vammaispoliittisessa ohjelmassa on määritelty ammatilliselle koulutukselle kolme toimenpidettä: 64. Yhdenvertaisuus, esteettömyys, esteetön opiskelijavalintamenettelyä koskeva suositus ja opas. 65. Koulutukseen ja työelämään hakeutumisen tukeminen, työelämäyhteyksien vahvistaminen ja ammatillisen koulutuksen tunnettavuuden lisääminen opinto- ja ammatinvalinnanohjauksella. 66. Kansainvälisten yhteyksien vahvistaminen.

Yhdenvertaisuus * Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 * Koko ikäluokan koulutuksen periaate Esteettömyys * Ammatillinen erityisopetus * Hankkeet, tiedotus * Julkaisu ”Esteetön amis - Kaikille yhteiseen ammatilliseen oppilaitokseen” Esteetön opiskelijavalinta, suositus * Uusi sähköinen opiskelijavalintajärjestelmä * Harkinnanvarainen opiskelijavalinta * Pääsy- ja soveltuvuuskokeiden uudistaminen * Julkaisu ”Esteettömästi toisen asteen opintoihin”,

Esteettömyyskäsitteen näkökulmia * saavutettavuus, design for all * integraatio, inkluusio * pedagogisen esteettömyys * asenteellisen esteettömyys * psyykkinen esteettömyys * sosiaalisen esteettömyys * vuorovaikutuksen esteettömyys * tilojen ja ympäristön esteettömyys * tietotekniikan käytettävyyden näkökulmasta

Koulutukseen ja työelämään hakeutumisen tukeminen * Uudet opetussuunnitelmat; mm. työelämälähtöisyys, osaamisperustaisuus, reagointikyky, yksilölliset opintopolut, joustavuus, valinnaisuus, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen * Opinto-ohjaus, jatko-ohjaus, työelämävalmennus * Yhteistyö koulutuksen, työpaikkojen ja muiden sidosryhmien kanssa Työelämäyhteyksien vahvistaminen * Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näyttäminen * Työelämässä saavutetun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen * Uusien työpaikkojen luominen erityisesti 3. sektorin kanssa Ammatillisen koulutuksen tunnettavuuden lisääminen opinto- ja ammatinvalinnanohjauksella

Kansainvälisyys yhdenvertaisesti muiden kanssa * 7% ammatillisen koulutuksen Leonardo- ja Erasmus+-vaihdosta ovat suunnattuja erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille * Erityistuen tarpeessa olevat voivat EU-ohjelmissa saada erityistä rahallista tukea esim. tukihenkilöille tai asumisjärjestelyihin * Monet tavalliset oppilaitokset ottavat erityisopiskelijat hyvin huomioon valintakriteerien yms. osalta. Heille tarjotaan myös räätälöityjä ratkaisuja ja esim. ryhmävaihtoja * Kotikansainvälisyys

Tukitoimet ja erityisopetus * HOJKS * Opiskeluhuollon tuki * Erityisopettajat ja ohjaajat * Henkilökohtaiset avustajat * Fyysiset järjestelyt * Yksilölliset opiskelupolut * Yhteistyö sidosryhmien kanssa