Metsänkäsittely ja kuukkeli 28.11.2011 Juha Ojala MMM metsäosasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leena Kalin Metsätaloustarkastaja
Advertisements

Mitä on saatu aikaan ja mitä ei? Miten jatkossa ? ”Mitä halutaan kehittää ja muuttaa ? ” MMM Kauko Parviainen1 TEOLLISUUDEN TARPEET METSÄYHTEISTYÖLLE.
Eduskunta Vilppu Talvitie hallitusneuvos MMM
Metsäntutkimuslaitos MOSSE: Ekologiset tarkastelut yksityismetsien aluetason yhteistoiminnallisessa suunnittelussa. Sosiaalinen kestävyys.
Metsäseminaari Eduskunta Metsäpolitiikan ajankohtaista - metsälain uudistaminen ylijohtaja Juha Ojala maa- ja metsätalousministeriö metsäosasto.
ENSIHARVENNUS Pertti Mäkinen
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Maataloustukien täydentävät ehdot Viherryttämistuki
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Yhteenveto ja johtopäätökset AMO-asiakirjojen analyysistä ja asiantuntijahaastatteluista Kehittämistyöryhmän kokous Heli Saarikoski,
Auditointiryhmän asettaminen  Metsäneuvoston kokouksessa päätettiin perustaa metsäohjelman seurantaan auditointiryhmä.  Auditointiryhmään kutsuttiin.
Metsälain muutos Keskeisintä:
Kotiseutukosteikot - Life: kosteikkokoulutus Jyväskylä Luonnonsuojelu- ja metsälain kohteiden huomioiminen kosteikkohankkeissa Juha Jämsén.
METSÄLAIN TARKISTUS
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Metsäala murroksessa Juha Ojala maa- ja metsätalousministeriö, metsäosasto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Miten arvioida metsänkasvatusmenetelmien kannattavuutta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Talousmetsän kierto Talousmetsän kierto – oppimateriaali perusopetukseen ( , päivitetty 06/2012) Lisätietoja: Taustatietoa ja linkkejä löytyy.
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
Viestintäsuunnitelma
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Mihin metsiä käytetään tulevaisuudessa? – Ota kantaa -kyselyn tulokset
Kestävä Kehitys By Tuomas Nylund & Samuli Santala
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Riittääkö Suomessa puu? Kevät 2015
NÄIN HOIDAN METSÄÄNI Juha Juuti
Metsäntutkimuslaitos Monimuotoisuusverkostojen sosio- taloudellisia vaikutuksia etsimässä MMM, HL, Leena A. Leskinen Ekologiset tarkastelut.
Marja Kokkonen MMM, metsäosasto
Metsähallinnon myrskytuhovalmiuden parantaminen Pentti Lähteenoja Apulaisosastopäällikkö Maa- ja metsätalousministeriö, Metsäosasto p.
UPM säästöpuuryhmän poltto Kulotusseminaari Ruokolahti Juha-Matti Valonen Senior specialist UPM Environment Sustainable forestry.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Puun elinkaari metsässä:
Sosiaalihuoltolaki.
Talousmetsien luonnonhoidon tilannekatsaus Monimetsä-hankkeen työpaja
Kuukkelihankkeen loppuseminaari Lapua Markus Nissinen Metsänomistajien liitto Länsi-Suomi Kuukkelihankkeen loppuseminaari Lapua Markus.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Ajankohtaista Mela-turvasta Syyskuu Maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilaki MATAL – uusi laki voimaan vuoden 2016 alusta Laki on kirjoitettu.
Metsähaketuen rajaus Ylitarkastaja Olli Mäki Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Metsähake ja muut biomassat
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
Metsän uudistaminen Metsän uudistaminen lähtee liikkeelle uudistushakkuusta ja uuden taimikon perustamisesta. Uudistamisella saadaan aikaan uusi hyväkasvuinen.
Esittely Metsänhoidon suositukset.
Mikä on metsien merkitys? JOHDANTO METSÄ- ja PUUALAN TET-JAKSOLLE.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
Tutkielman teko-ohjeet
Suojellut ja rajoitetussa metsätalouskäytössä olevat metsät
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Luonnonhoitosuunnitelmat, ennallistamis- ja luonnonhoitotyöt
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Kanta-hankehallinto ja koordinaation kehittäminen
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Luomuasetuksen uudistus Evira
Mittarit – mitä ja miten mitata
Maakunta- ja soteuudistuksen ajankohtaiskatsaus Asko Peltola
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Uusi työturvallisuussäännöstö ( )
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Jukka Ruutiainen Suomen metsäkeskus
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Metsänkäsittely ja kuukkeli Juha Ojala MMM metsäosasto

Metsälain uudistamisen tavoitteita  Metsälain ja asetuksen selkeyttäminen  Sääntelyn vähentäminen  Mahdollisimman yksiselitteinen sääntely  Vähän valvottavia asioita  Valvonnan periaatteiden ja mittareiden yksinkertaistaminen → Sääntelyn yksinkertaistaminen tarkoittaa vaatimusta vähentää niitä asioita, joista ylipäätänsä säädetään, esim. perustamisilmoituksen valvonta

Metsälainsäädännön uudistamisen eteneminen  Metsänkäsittelymenetelmien monipuolistamista selvittänyt työryhmä luovutti maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilalle loppuraportin, jossa esitettiin aiheesta tärkeimmät linjanvedot, tavoitteet ja toimenpide- ehdotukset.  Prosessia jatkettiin kevään, kesän ja syksyn aikana epävirallisessa jatkotyöryhmässä, jossa linjavedoista muokattiin konkreettisia esityksiä.  Maa- ja metsätalousministeriö asetti virallisen metsänkäsittelymenetelmien monipuolistaminen -jatkotyöryhmän, joka valmistelee mennessä esityksen metsälainsäädäntöön tehtävistä muutoksista. Esityksen pohjalta tehdään tarvittavat hallituksen esitykset ministeriön virkatyönä. Ensimmäinen kokous pidettiin

Epävirallisen jatkotyöryhmän työstämät muutostarpeet Metsälain muutostarpeiden keskeisiä teemoja ovat:  Metsälain ja asetuksen yleinen selkeyttäminen ja tiivistäminen  Metsätalouden kannattavuuden parantaminen  Viranomaistoiminnan selkeyttäminen ja uudelleenmäärittäminen  Erityisen tärkeiden elinympäristöjen ja niiden käsittelyn uudelleenmäärittäminen  Jatkuva kasvatus ja eri-ikäiskasvatus metsänhoitomenetelmänä

Valinnanvapaus lisää vastuuta ja edellyttää laajaa osaamista  Valinnanvapauden lisääminen kasvattaa metsänomistajien vastuuta. Jos esimerkiksi valittu metsänuudistamistapa ei onnistu, metsänomistajan tulee tehdä vaadittavat korjaustoimenpiteet.  Vastuun lisääntyminen otetaan huomioon myös viranomaisten valvonnassa. Metsän uudistamisessa valvontaa kohdennetaan nykyistä enemmän vakiintumistarkastuksiin, jolloin valvotaan taimettumisen onnistumista eikä suoritettuja toimenpiteitä.  Neuvontaa antavilta metsäammattilaisilta ja metsänhoitosuositusten laatijoilta edellytetään nykyistä laajempaa osaamista. Suositusten ja neuvonnan tulee olla puolueetonta ja perustua empiiriseen tutkimukseen.

Muutosehdotus; metsätalouden kannattavuuden parantaminen  Lain ja asetuksen ei tule ottaa kantaa metsänomistajan metsänkasvatusmenetelmien valintaan. Metsänhoitosuositukset ovat metsätalouden kannattavuuden tärkein ohjauskeino.  Luovutaan uudistamiskypsyysrajoista.  Yläharvennukset nostetaan asetuksessa alaharvennuksien rinnalle tasavertaisiksi käsittelyvaihtoehdoksi.  Vähätuottoisilla alueilla sallitaan metsän jättäminen hakkuiden jälkeen luonnontilaan, joka mahdollistaa esimerkiksi ojitettujen suometsien tapauksessa luontaisen vesitalouden ja alkuperäisen suoluonnon palautumisen. Alueelle tulee kuitenkin jättää säästöpuita.  Luontaisen uudistamisen aikarajoja pidennetään erityisesti vaativissa ilmasto- olosuhteissa.

Muutosehdotus; viranomaistoiminnan selkeyttäminen ja uudelleenmäärittäminen  Kohdennetaan valvontatyötä uudestaan. Keskitytään puun laillisuuden, taimikoiden aikaansaamisen ja erityisen tärkeiden elinympäristöjen suojelun valvontaan.  Hyödynnetään entistä voimakkaammin riskikartoitusta valvonnan kohdentamisessa. Lisäksi esimerkiksi Metsähallituksen ja muiden suurien metsänomistajien osalta voidaan säästää resursseja valvomalla, että organisaatioiden sisäinen valvontajärjestelmä on riittävä (valvontajärjestelmän toimivuuden tarkastamisen yhteydessä tehdään pistotarkastuksia).  Poistetaan taimikon perustamisilmoitusmenettely, jolloin metsänkäyttöilmoituksen rooli korostuu valvonnassa.  Uudistamiseen liittyvän valvonnan vapautuneita resursseja käytetään taimikoiden vakiintumistarkastuksissa. Tällöin valvotaan uudistamisen tulosta, eikä uudistamisen toimenpiteitä.  Myrskytuhojen korjuun yhteydessä tehtävien hakkuiden ilmoitusmenettelyä tarkennetaan.

Muutosehdotus; erityisen tärkeiden elinympäristöjen uudelleenmäärittäminen  Tarkennetaan metsälain 10 §:n kohteiden ominaispiirteiden määritelmiä ja kirjataan asetukseen tarvittaessa selkeät suojavyöhykkeiden leveydet.  Sallitaan varovaiset, kohteen ominaispiirteet säilyttävät kasvatushakkuut 10 §:n kohteilla/suojavyöhykkeillä hyvälaatuisen puuston osalta. Monimuotoisuuden kannalta tärkeät puut ja pensaat säästetään hakkuilta. Muutoin sallitut ja kielletyt toimenpiteet säilytetään ennallaan.  Tarkennetaan metsälakia siten, että 10 §:n kohteiden erityiset käyttörajoitukset raukeavat, jos luonnontuhot muuttavat olennaisesti elinympäristöjen tärkeitä ominaispiirteitä.  Metsätuholakia sovelletaan metsälain 10 §:n kohteilla (metsätuholain muutos vireillä)

Muutosehdotus; jatkuva kasvatus ja eri- ikäiskasvatus metsänhoitomenetelmänä  Lakiin kirjataan kasvatushakkuita koskien puuston pohjapinta-alaan perustuva uudistamisraja (~9-12 m²/ha), jonka alittaminen velvoittaa aina metsän uudistamiseen. Uudistamisrajaan vaikuttaa metsikön sijainti ja metsätyyppi. Kasvatuskelvottomia puita ei huomioida uudistamisrajaa laskettaessa.  Leimikon rajaus kirjataan sisällöltään siten, että (luonnos): "harvennettavan metsikön pohjapinta-alan tulee ylittää asetetun uudistamisrajan kaikilta vähintään 0,5 hehtaarin kokoisilta osiltaan. Mikäli metsiköstä voidaan rajata yhtenäinen ja käsitelty yli 0,5 hehtaarin uudistamisrajan alittava osa, sovelletaan siihen uudistamisvelvoitetta."  Rinnastetaan pienaukkohakkuut kasvatushakkuisiin, jolloin uudistamisrajan pohjapinta-ala lasketaan pienaukkojen ja välialueiden yhdessä muodostamasta käsittelyalueelta.  Lakiin kirjataan selkeät määritelmät kasvatuskelpoiselle puustolle ja uudistamisrajan alittamisesta seuraavalle korjaustoimenpiteiden prosessille.  Kasvatushakkuiden seurauksena syntynyt uudistamisrajan alittuminen velvoittaa käsitellyn alueen uudistamiseen ja tarvittaviin toimenpiteisiin. Tällöin jäljellä oleva varttunut puusto hakataan ja perustetaan uusi taloudellisesti kasvatuskelpoinen taimikko. Taimikon perustamisessa sovelletaan samoja säädöksiä ja menettelyitä kuin uudistushakkuun jälkeen tehtävässä uudistamisessa.

Ehdotusten vaikutukset kuukkelin ym. elinympäristöihin  Uudistettu metsälainsäädäntö antaa metsänomistajille paremmat edellytykset valita soveltuva metsänkäsittelytapa myös kuukkeleiden reviireillä. Säädöksillä ei ole tarkoituksenmukaista ohjata metsänomistajia eri-ikäisrakenteisen metsän hoitoon, vaan antaa siihen mahdollisuus.  Metsänomistajilla on enemmän vaihtoehtoja metsien käsittelyyn -> monimuotoisuus lisääntyy  Metsänomistajien tiedostavat jatkossa paremmin eri metsänhoitomenetelmien taloudelliset ja ekologiset vaikutukset.  Uudistamisvelvoitteen poistaminen esimerkiksi karuilta turv ta lisää puustoisten soiden luontaista ennallistumista (mm. riekko).

Yhteenveto  Uudistamisvelvoite säilytetään  Lakiin kirjataan kasvatushakkuita koskien puuston pohjapinta-alaan perustuva uudistamisraja (~9-12 m²/ha), jonka alittaminen velvoittaa metsän uudistamiseen.  Lakiin kirjataan selkeät määritelmät kasvatuskelpoiselle puustolle (hyvälaatuinen, hyväkasvuinen, terve) ja uudistamisrajan alittamisesta seuraavalle korjaustoimenpiteiden prosessille.  Hakkuut jaetaan edelleen kasvatus- ja uudistushakkuisiin; kasvatushakkuisiin sisältyy mm. erirakenteisen metsän käsittely  Tarkennetaan 10§ kohteiden määrittelyä ja niiden käsittelymahdollisuuksia  Lain valvontaa kohdennetaan uudestaan ja tehostetaan